شناسهٔ خبر: 23727523 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

تخریب محیط زیست و قاچاق کالا از مصادیق بارز مردم‌آزاری است

گروه حوزه‌های علمیه: یکی از مراجع تقلید ضمن تبیین مصادیق مردم‌آزاری گفت: تخریب محیط زیست و قاچاق کالا از مصادیق بارز مردم‌آزاری است که براساس روایات مشمول شدیدترین عذاب‌ها در آخرت خواهد شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز چهارم بهمن در درس خارج در مسجد اعظم با اشاره به روایتی از پیامبر (ص) گفت: براساس این عبارت، مردم آزارترین افراد در آخرت دارای شدیدترین عذاب خواهند بود.

وی با اشاره به مصادیق مردم‌آزاری بیان کرد: کسانی که توهین، دروغ و تهمت نسبت به سایر اشخاص مخصوصا در فضای مجازی که دامنه آن وسیع است انجام می‌دهند مصداق بارز مردم آزاری است.

وی با بیان اینکه پخش شایعات از مصداق‌های مهم مردم آزاری است افزود: برخی اهمیت نمی‌دهند و خیال می‌کنند حرف، باد هواست در حالی که بازی کردن با آبروی مردم مانند بازی با خون مردم است.

وی تاکید کرد: رسانه‌های خارجی دائما شایعه می‌کنند و آن را نشر می‌دهند، اما مردم در داخل نباید به آن دامن بزنند و بدانند که باعث مردم‌آزاری است که قرآن کریم در سوره احزاب در مورد این افراد تهدید به قتل و اعدام کرده است.

آیت‌الله مکارم تصریح کرد: آوردن اجناس قاچاق و جلوی تولید داخل را گرفتن، صدمه و آزار به مردم است، زیرا باعث تعطیلی کار کارگران و تولیدگران است.

این مرجع تقلید بیان کرد: دامن زدن به تشریفات ازدواج، جهیزیه سنگین و مجالس سنگین، مردم آزاری است و باعث آزار کسانی است که نمی‌توانند این کار‌ها را انجام دهند.

وی با بیان اینکه تخریب محیط زیست از دیگر مصادیق مردم‌آزاری است افزود: بستن و ایجاد موانع در مسیر رفت و آمد مسلمین از دیگر مصادیق مردم آزاری است؛ از نظر فقه اسلامی اگر کسی در شارع عام تولید مانع کند و کسی صدمه ببیند باید دیه او را بپردازد.

این مفسر قرآن بیان کرد: مساجد نباید مزاحم همسایه‌های مسجد شوند؛ بعد از گفتن اذان از بلندگو سایر برنامه‌ها نباید از بلندگو پخش شود، زیرا باعث دلزددگی افراد از مسجد می‌شود؛ حتی میان اذان صبح با بقیه مواقع، تفاوت گذاشته شود و اذان ملایمتری پخش شود.

آیت الله مکارم تاکید کرد: اگر به همین یک حدیث پیامبر(ص) عمل شود جامعه ما گلستان می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گفته برخی مسئولان اروپایی مبنی بر تاثیر تلگرام در اغتشاشات اخیر تصریح کرد: این مسئله مورد اجماع خارجی‌ها و داخلی‌ها است که فضای مجازی نقش مهمی در اغتشاشات داشته است بنابراین مسئولان برای ایجاد فضای سالم مجازی فکری بکنند.

وی تاکید کرد: فضای مجازی فعلی، مار در آستین پرورش دادن است، ولی برخی مسئولان برای ماندن این فضا، مقاومت می‌کنند که از خدا می‌خواهیم همتی به آنان بدهد و فضای سالمی را برای کسب وکار مردم درست کنند.

نظر شما