شناسهٔ خبر: 23727447 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آیت الله مکارم شیرازی:

باید فضای مجازی سالم تولید شود/ اغتشاشات اخیر از طریق فضای مجازی ایجاد شد

خبرگزاری شبستان: آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مسائل روز گفت: اخیرا در خصوص فضای مجازی مدارکی آورده اند که سیاست مداران اروپایی و آمریکایی گفته اند بدون شک در جریانات اخیر این فضای مجازی تلگرام اثر مهمی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله مکارم شیرازی امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد گفت: مردم آزاری شاخه های بسیاری دارد که یکی از آنها ورود اجناس قاچاق است، این ورود موجب می شود که تولیدکنندگان داخل متضرر شده و تولید داخل از بین برود.

 

وی بیان داشت: یکی دیگر از شاخه های مردم آزاری تشریفات و دامن زدن به مراسم های سنگین عقد و عروسی است که مشکلات بسیاری برای دیگران به وجود می آورد و موجب می شود که جوانان دیگر نتوانند سراغ ازدواج بروند.

 

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت توجه به محیط زیست گفت: از دیگر مصداق مردم آزاری، آلوده کردن محیط زیست است، شاید بارها گفته ام که این نعمت هایی که خداوندآفریده محدود است و اگر درست مدیریت نشود عده ای به زحمت می افتند.

 

این مرجع تقلید ابراز داشت: جنگل ها و اکسیژن، آب و... نامحدود نیست و اگر اسراف کنیم مردم آزاری صورت گرفته و به دیگران ضرر زده ایم.

 

وی عنوان داشت: هر کس باید خودش مدیریت کرده و آب مورد نیاز به اندازه مصرف کند، آلودگی هوا نداشته باشد و جنگل ها را تخریب نکند و توجه به محیط زیست ضروری و لازم است.

 

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: محیط زیست تنها برای ما نیست و آیندگان هم سهم دارند و باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم و اجازه تخریب ندهیم.

 

این مرجع تقلید از دیگر مصادیق مردم آزاری را ایجاد موانع در مسیر مردم عنوان کرد و گفت: اگر کسی این کار را انجام دهد، مردم آزاری کرده و و از نظر فقه اسلامی اگر کسی در خیابان تولید مزاحمت کرده و فرد با آن برخورد و دچار حادثه شود، باید همان فردی که تولید مزاحمت کرده دیه بدهد.

 

وی گفت: از دیگر مسائل این است که مساجد نباید مزاحمت برای همسایگان خود ایجاد کنند، اذان از بلندگوهای بیرون پخش شود اما دیگر برنامه ها نیاز نیست که از بلندگوهای بیرونی پخش شود.

 

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مسائل روز گفت: اخیرا در خصوص فضای مجازی مدارکی آورده اند که سیاست مداران اروپایی و آمریکایی گفته اند بدون شک در جریانات اخیر این فضای مجازی تلگرام اثر مهمی داشته است.

 

وی بیان داشت: ما هم در داخل به اجماع رسیده ایم که فضای مجازی یکی از عوامل مهم در کنارعوامل دیگر از جمله مطالبات و ناراحتی های مردم بوده است، اما زمانی که به این صورت مخرب درآمد، عامل آن تلگرام است.

 

این مرجع تقلید عنوان داشت: حال که این اجماع ایجاد شده باید به فکر فضای مجازی سالم بود، هنوز برخی از مسئولان در حال مقاومت بوده و می گویند که نمی توانیم از آن صرف نظرکنیم.

 

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: امروز همه به این نتیجه رسیده اند که فضای مجازی ماری در آستین است و اگر به شما اطمینان هم داده اند که دیگر آن مسائل آشوب تکرار نمی شود، قول آنها دیگر قابل قبول نیست و آنها به تعهدات خود پایبند نیستند. باید فضای مجازی سالم داشته باشیم.

نظر شما