شناسهٔ خبر: 23720043 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش ۲۲ درصدی صادرات کالا از ابتدای امسال

خبرگزاری صداوسیما

صادرات کالا به لحاظ وزنی از کهگیلویه و بویراحمد در ده ماهه اول امسال ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل گمرک استان در جلسه کمیسیون مبارزهافزایش ۲۲ درصدی صادرات کالا از ابتدای امسال با قاچاق کالا و ارز میزان صادرات کالا از گمرک استان را ۹۳۱ تن اعلام کرد و گفت: این درحالی است که این میزان در مدت مشابه پارسال ۷۶۳ تن بوده است.
احمدی همچنین از افزایش ۷ درصدی صادرات کالا به لحاظ ارزش دلاری در دهه ماهه امسال خبر داد و افزود:ارزش دلاری صادرات کالا در ده ماهه پارسال از گمرک استان ۳ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۴۳۴ دلار بوده که این مقدار امسال به ۳ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۱۹۴ دلار رسیده است.
وی پودر و عصاره شیرین بیان، لوازم آرایش و بهداشتی و موکت را از عمده محصولات صادراتی استان اعلام کرد و گفت: این محصولات به کشور‌هایی نظیر آلمان، عراق، افغانستان و پاکستان صادر شده است.
احمدی نبود زیرساخت‌های لازم برای واردات قطعی کالا از جمله زمین، باسکول و انبار تخصصی، نبود شرکت‌های صادراتی مشهور، نبود سرمایه گذار قوی برای خرید کالا‌های تولیدی استان و صادر کردن آن را از مهمترین مشکلات پیش روی گمرک استان برشمرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز از اجرای طرح اتصال سامانه بارنامه برخط با همکاری سازمان دامپزشکی و پلیس با هدف جلوگیری از قاچاق کالا در استان خبر داد و گفت:در این طرح از قاچاق دام زنده، خوراک دام، فرآورده‌های خام دامی و خوراک طیور جلوگیری می‌شود.
خوان پایه افزود:با راه اندازی این سامانه متقاضیان باید طی ۳ مرحله اقدام به دریافت حواله الکترونیک، گواهی بهداشتی حمل و دریافت بارنامه بکنند تا اجازه فعالیت داشته باشند.
رئیس اداره بازرگانی داخلی صنعت، معدن و تجارت استان هم از راه اندازی سامانه جامع انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا خبر داد و گفت:با راه اندازی این سامانه تاکنون ۳ هزار و ۸۰۰ انبار و مرکز نگهداری کالای دولتی و خصوصی در استان شناسایی که یک هزار و ۷۳ انبار آن در این سامانه به ثبت رسیده است.
ایلخانی پور افزود:از این تعداد انبار شناسایی شده ۵۱۴ انبار در بخش اصناف،۱۱۸ مورد کشاورزی،۳۲۳ انبار صنعتی،۳۱ مورد معدن،۷۱ انبار دامپزشکی و کشاورزی و ۱۶ انبار مربوط به علوم پزشکی بوده است.
کیانی پور رئیس اتاق بازرگانی استان هم حمایت نکردن و نداشتن سیاستگذاری مناسب دولت در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی را عاملی مهم در رکود و درجا زدن میزان صادرات استان برشمرد و گفت:اگر بدنبال افزایش و توسعه صادرات استان باشیم باید دولت بخش خصوصی را کمک و همراهی کند.افزایش ۲۲ درصدی صادرات کالا از ابتدای امسال
استاندار هم پدیده شوم اقتصادی قاچاق کالا را ضربه‌ای مهلک به اقتصاد کشور دانست و گفت:تعطیلی کارخانجات، کاهش تولید ملی و افزایش نرخ بیکاری از تبعات منفی این پدیده است که ضرورت دارد همه مسئولان و دستگاه‌های متولی با احساس مسئولیت بیشتری با این پدیده مقابله و برخورد کنند.
احمدی همچنین خواستار نظارت مستمر و دقیق بر انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا و قیمت‌های بازار شد.
وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن ایام نوروز و قوت گرفتن قاچاق کالا به ویژه میوه وگوشت شب عید از دستگاه‌های متولی خواست به این مهم توجه کنند و بطور جد نظارت و کنترل کنند.
استاندار لازمه توسعه و افزایش صادرات غیرنفتی استان را برنامه ریزی دقیق و منسجم، تعامل و اهتمام جدی مسئولان متولی دانست.
لازم به ذکر است شروع به کار این جلسه با تاخیر ۲۱ دقیقه از حاشیه‌های این جلسه بود.

نظر شما