شناسهٔ خبر: 23706010 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نوبخت در صحن مجلس:

واریز ۲۲۲ هزار میلیارد تومان به خزانه تا اول بهمن/پیش بینی های دولت در لایحه بودجه ۹۶ محقق شد

خبرگزاری شبستان: رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تا اول بهمن ۲۲۲ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده است گفت: طبق بودجه ۹۶ صددرصد منابع محقق شده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی امروز سه شنبه 3 بهمن با ارایه گزارشی از عملکرد 8 ماهه بودجه دولت در اجرای قانون بودجه سال 96 گفت: در لایحه بودجه 96 دولت قیمت هر بشکه نفت را 50 دلار تعیین کرده بود که برخی معتقد بودند می توانیم در طول سال به بیش از این مقدار نفت بفروشیم. و از این رو سقف پیش بینی دیگری در مجلس به تصویب رسید و قیمت هر بشکه نفت 55 دلار تعیین شد و به همین دلیل منابع صندوق توسعه ملی که از طرف دولت پیشنهاد داده شده بود با فروش نفت 50 دلاری 309 هزار میلیارد تومان و با فروش نفت 55 دلاری مصوب مجلس 319 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

 

نوبخت بیان کرد: در ۱۰ ماه اول توانستیم نفت را به میزان 50 دلار به فروش برسانیم لذا پیش بینی دولت درست بود و در این زمینه تحقق پیدا کرد اما انچه مجلس تصویب کرده بود تحقق نیافت و از آنجایی که به جای 20 درصد باید 30 درصد به صندوق توسعه ملی واریز می کردیم بخشی از منابع دولت تقلیل یافت.

 

وی با بیان اینکه تاکنون 222 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده است یادآور شد: طبق مصوبه مجلس و با عملکرد دولت 90 درصد منابع تحقق یافته است و طبق لایحه بودجه 96 می توانیم بگوییم صددرصد منابع محقق شده است.

 

وی با بیان اینکه واگذاری دارایی های سرمایه ای 119 هزار میلیارد تومان بوده است یادآور شد: تاکنون یعنی در ده ماه نخست سال 79 هزار میلیارد تومان از 119 هزار میلیارد تومان محقق شده است یعنی از پیش بینی 81 درصدی، 72 درصد تحقق یافته است.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما در حال حاضر حدود 22 هزار میلیارد تومان از مصارف پیش بینی شده جلوتر هستیم که این رقم از محل تنخواه بانک مرکزی و سایر موارد تعیین شده تا پایان سال تسویه خواهد شد.

 

وی گفت: در این بین 185 هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای در نظر گرفته شده است که در 2 ماه آینده 50 هزار میلیارد تومان از این مبلغ هزینه می شود.

 

نوبخت با اشاره به پیش بینی دولت در لایحه 96 برای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای گفت: دولت در لایحه اعتبار لازم برای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای 52 هزار و 700 میلیارد تومان پیش بینی کرد که مجلس این رقم به 71 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش داد و بر همین اساس 38 هزار و 500 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی تخفیف یافته است. که از این رقم 22 هزار و 300 میلیارد تومان از طریق خزانه پرداخت شده و مابقی اوراق است.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: در 6 ماهه اول امسال نسبت به 6 ماهه اول سال 95 رشد اقتصادی با نفت ۵/۶ درصد و بدون نفت 6 درصد بوده است که این رقم البته در سال 94، 4- بوده است.

 

وی بیان کرد: در 6 ماهه اول امسال 614 هزار نفر نسبت به 6 ماهه سال گذشته وارد بازار کار شده اند و 795 هزار نفر مشغول به کار شده اند این در حالی است که 181 هزار نفر از بیکاران سال گذشته نیز مشغول به فعالیت شده اند.

 

نوبخت در پایان خاطرنشان کرد: براساس عملکرد بودجه و سایر متغیرهای کلان رشد تورم در 8 ماهه نسبت به دیماه گذشته در حوزه خوراکی 13 درصد و حوزه غیرخوراکی 6/6 درصد بوده است.

 

نظر شما