شناسهٔ خبر: 23674227 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گرد و خاک به یاسوج رسید/ میزان غلظت ریزگردها 16برابر حد مجاز

یاسوج- ایرنا-پدیده گرد و خاک که این روزها بسیاری از مناطق کشور از جمله 6 شهرستان گرمسیری کهگیلویه وبویراحمد را فرا گرفته است از صبح امروز یکشنبه مناطق سردسیری استان از جمله شهرهای یاسوج و سی سخت را نیز تحت تاثیر قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ورود پدیده گرد و خاک به شهر یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد در حالی است که روز شنبه گذشته در این منطقه باران و برف بارید.
با وجود بارش باران و برف در مناطق سردسیری ، 6 شهرستان گرمسیری استان با پدیده گرد و خاک مواجه بودند.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد روز یکشنبه میزان غلظت گرد و خاک در بیشترمناطق استان را بیش از 16برابر حد مجاز ذکر کرد.
سید اسدالله هاشمی بدون اشاره به میزان آلاینده ها در هوای شهرهای این استان ،بیان کرد: میزان ذرات معلق در شرایط عادی 150 میکروگرم بر متر مکعب است.
مدارس شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام، لنده، باشت و گچساران امروز یکشنبه به دلیل گرد و خاک تعطیل شدند.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: گرد و خاک دید افقی را در شهرهای دوگنبدان، دهدشت، یاسوج، سی سخت و منطقه امامزاده جعفر کاهش داده است.
ولی بهره‌مند اظهار داشت: هم اکنون میزان دید افقی در منطقه امامزاده جعفر 400، گچساران 800، دهدشت یک هزار، یاسوج پنج هزار و سی سخت هفت هزار متر است.
وی بیان کرد: پدیده ریزگردها از بامداد شنبه وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شده و تا بامداد دوشنبه ادامه دارد.
دید افقی در شرایط استاندارد 10 هزار متر است.
براساس آمار هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای سال جاری تا پایان آذر امسال ،95روز با پدیده ریزگرد در شهرهای دوگنبدان، یاسوج و دهدشت در این استان ثبت شده است.
تعداد روزهای با هوای آلوده در شهر دوگنبدان 47، یاسوج 31 و دهدشت 17 روز اعلام شده است.
از سال 1392 تا پایان آذر امسال، 608 روز با پدیده ریزگرد در سه شهر دوگنبدان، یاسوج و دهدشت ثبت شده که شهر دوگنبدان با 282 روز بیشترین آلودگی هوا را تجربه کرده است.
کارشناسان هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میزان کاهش دید در روزهای با پدیده ریزگرد را در این مدت بین یک هزار تا 9 هزار متر برآورد کرده اند.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
این استان یک درصد مساحت کشور را در بر گرفته است.
کارشناسان استفاده از ماسک‌های استاندارد، انجام ندادن حرکات ورزشی در هوای آزاد و بیرون نرفتن از خانه در روزهای با پدیده ریزگرد را توصیه می‌کنند.
خبرنگار: حمید جهان**انتشار: علیزاده
3016/1662

انتهای پیام /*

نظر شما