شناسهٔ خبر: 23607787 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تاکید ائمه جمعه آذربایجان غربی بر شکست توطئه جدید آمریکا در منطقه

به گزارش ایرنا، بخش زیادی از خطبه های این هفته نمازجمعه شهرستان های مختلف آذربایجان غربی به موضوع به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، بخش زیادی از خطبه های این هفته نمازجمعه شهرستان های مختلف آذربایجان غربی به موضوع به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اختصاص داشت و ائمه جمعه استان، ضمن تقبیح این اقدام، آن را امری ابتر دانستند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در خطبه های این هفته معرفی قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را مصیبت بزرگ دانست و گفت: وقتی قبله اول مسلمین تحت سیطره رژیم جعلی باشد به معنای دهن کجی بزرگ به مسلمانان بوده و همه مردم مسلمانان باید به این امر عکس العمل نشان دهند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی افزود: باید جهان اسلام بر سر مساله نابودی این رژیم صهیونیستی متحدانه عمل کند که بخشی از این اتحاد را در نابودی داعش شاهد بودیم.
حجت الاسلام محمد خان بابایی امام جمعه نوشین شهر نیز انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را بازی با انبار باروت عنوان کرد و ادامه داد: با این اقدامات نابخردانه نظام سلطه و خشم مسلمانان وعده مقام معظم رهبری مبنی بر محو اسرائیل از صفحه روزگار در 25 سال آتی زودتر از موعد محقق می شود.
امام جمعه تکاب نیز در خطبه های این هفته نمازجمعه این شهرستان بر اتحاد مسلمانان در راستای شکست توطئه تبدیل بیت المقدس به پایتخت رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: اتحاد مسلمانان در جای جای دنیا مهمترین عامل در شکست توطئه رژیم صهیونیستی و آمریکا در تبدیل بیت المقدس به پایتخت این رژیم جعلی است.
حجت الاسلام عیسی برادری این اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را ناشیانه خواند و افزود: این اقدام می تواند زمینه ساز اتحاد جامعه اسلامی باشد.
ماموستا عبدالقادر سهرابی امام جمعه مهاباد نیز در نمازجمعه این شهرستان اظهار کرد: انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس از طرف همه مسلمانان محکوم است.
وی تاکید کرد: قدس هیچ گاه پایتخت اسرائیل نخواهد شد.
ماموستا عبدالرحمان خلیفه زاده امام جمعه بوکان نیز اقدام رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را در راستای سیاست های اختلاف افکنانه این کشور در منطقه عنوان کرد و افزود: ایجاد تفرقه بین مسلمانان و پیروان دیگر ادیان الهی مهمترین هدف این توطئه به شمار می رود.
وی در عین حال تاکید کرد که مردم مسلمان جهان ثابت خواهند کرد که دشمنان اسلام با این کارها نمی توانند کاری از پیش ببرند.
ائمه جمعه شهرستان های شوط، پلدشت، سلماس و پیرانشهر نیز در خطبه های نمازجمعه این شهرستان ها، با تاکید بر اینکه این اقدام ترامپ مخالف معاهده های بین المللی بوده و بسیاری از کشورها نیز با این اقدام مخالفت کرده اند، اظهار کردند: این اقدام رئیس جمهوری آمریکا ابتر است و امکان به نتیجه رسیدن آن وجود ندارد.
همچنین در پایان نمازجمعه شهرستان های مختلف آذربایجان غربی همزمان با سراسر کشور، مردم نمازگزار به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس را محکوم کردند.
به گزارش ایرنا، دولت ترامپ بر خلاف دولت های گذشته آمریکا، چهارشنبه شب قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت.
کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را تصویب کرد.
دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده اند. ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این مصوبه را اجرا می کند.
کاخ سفید همواره اجرای این مصوبه را هر شش ماه یکبار به تاخیر انداخته است.
بسیاری از کشورها از جمله ایران، عراق، ترکیه، مصر، اردن، آلمان، انگلیس و فرانسه به تصمیم ترامپ اعتراض کردند.
همچنین قرار است شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه نشستی در خصوص تصمیم ترامپ برگزار کند.
شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته (2016) قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند».
این قطعنامه با چهارده رای مثبت و یک رای ممتنع دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به تصویب رسید.
رژیم صهیونیستی در سال 1967 بیت المقدس شرقی را نیز اشغال کرد.
شرق بیت المقدس از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می شود. اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.
نمازجمعه هر هفته در دهها شهر آذربایجان غربی و حتی در برخی روستاهای این استان برگزار می شود.
8137/2093 ** گزارش از: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام

نظر شما