شعلههای کشتی سانچی که عصر یکشنبه غرق شد، ظهر دوشنبه به وقت شانگهای پایان یافت و اثری از کشتی در سطح دریا دیده نمیشود و این گونه پایان کار سانچی بر روی دریا رقم خورد و از آن نفتکش غول پیکر تنها یاد و خاطره 32 دریانورد و سرنشین آن که با غرق کشتی، آسمانی شدند، باقی ماند.
به گزارش ایرنا، برآوردهای اولیه حاکی است که غرق این کشتی که حامل 100 هزار تن ( معادل یک میلیون بشکه ) میعانات گازی بود، آلودگیهای جزیی به جا گذاشته که کارشناسان امیدوارند به زودی از بین برود. 16 دی یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در 200 مایلی شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد. پس از این واقعه ، نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.
با دستور و تاکید رییس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروههای کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد. اما اقدامهای فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعلهها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود.
در نهایت روز 24 دی رسانهها اعلام کردند که نفتکش سانچی عملا در حال غرق شدن است و اسامیخدمه کشتی نیز به عنوان جان باختگان اعلام شد. بررسیهای کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است .
هیات دولت نیز روز دوشنبه را به علت جان باختن 30 تن از دریادلان دریانورد ایرانی در این حادثه را عزای عمومیاعلام کرد. در همین راستا معاون امور دریایی سازمان بنادر ودریانوری با بیان این که جعبه سیاه نفتکش سانچی پس از طی کردن روند حقوقی در کشور محل حادثه بازگشایی خواهد شد و اطلاعات آن با حضور کمیته ذینفعان بازخوانی میشود،گفت: تا شعاع هزار متری به دلیل انفجار و نشت گاز امکان تنفس وجود نداشت بنابراین خدمه نمیتوانستند برای خارج شدن از نفتکش اقدامیانجام دهند.
به گزارش ایرنا، هادی حق شناس در سخنانی درباره، حادثه نفتکش سانچی گفت: در ایران 90 درصد واردات و صادرات کشور، نفت و فرآوردههای نفتی با کشتی حمل میشود لذا به روز بودن و حرکت طبق آیین نامههای بینالمللی جز جدایی ناپذیر این حوزه است و در این میان خدمه کشتیها برای ما حکم سربازان اقتصادی و سرمایههای ملی را دارند. وی یادآور شد: هر ساله تصادفهای مختلفی بین کشتیهای حمل بار به وقوع میپیوندد اما حادثه این چنینی بسیار هولناک و جزو بی سابقه ترینها است. او همچنین تصریح کرد که نفتکش سانچی 115 هزار تن میعانات گازی داشت که اشتعال آن منفی 18 بود. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: با اینکه این گفته وجود داشت که خدمه زنده نباشند اما ما تمام تلاش خود را تا آخرین لحظه انجام دادیم و گفتیم اگر یک هزارم درصد، خدمه نفتکش سانچی زنده باشند و یا حتی بتوانیم پیکر آنها را به ایران منتقل کنیم باید تمام توان و پتانسیل خود را بگذاریم تا اقدامات لازم انجام شود، اما متاسفانه به رغم تمام فعالیتها نفتکش سانچی روز گذشته غرق شد.
نفتکش سانچی تولید سال 2008 بود
حق شناس بر اساس گزارش امروز سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: نفتکش حادثه دیده 25 آذر ماه زمانی که میخواست عسلویه را ترک کند بخشهای مختلف آن مانند رادار، موتور، تجهیزات و سایر امکانات مورد بررسی قرار گرفت و طبق گزارشهای موجود این شناور هیچ مشکلی نداشت و جزو کشتیهای به روز دنیا بود، بنابراین نفتکش سانچی هیچ ایراد فنی نداشته است. معاون سازمان بنادر و دریانوردی همچنین تصریح کرد: کشتی سانچی ساخت سال 2008 کره جنوبی به وسیله شرکت هیوندا بود و جدید ترین استانداردهای جهانی را داشت.
تا شعاع هزار متری امکان تنفس وجود نداشت
حق شناس در پاسخ به این سوال که مخزن میعانات گازی تا موتورخانه 50 متر فاصله داشت و چرا خدمه نتوانستند برای نجات خود کاری انجام دهند، اظهار داشت: تجهیزات مربوط به اکسیژن رسانی در تمامیبخشهای نفتکش وجود دارد اما زمانی میتوان از آن استفاده کرد که انفجارهای کوچک و قابل کنترل باشد اما زمانی که هر مخزن 20 هزار تن میعانات گازی داشته و در جا دو مخزن آن منفجر شده، خدمه نمیتوانستند هیچ کاری انجام دهند. وی ادامه داد: تا شعاع هزار متری به دلیل انفجار و نشت گاز امکان تنفس وجود نداشت بنابراین خدمه نمیتوانستند برای خارج شدن از نفتکش اقدامیانجام دهند. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: حتی افسر شیفت هم فرصتی برای درخواست کمک و عکس العمل نداشته است. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره مالکیت کشتی فله بر که با نفتکش تصادم کرده است، اظهار داشت: طبق اطلاعات ما کشتی فله بر متعلق به چین است که اکنون در یکی از بنادر پهلو گرفته است. حق شناس افزود: مدیرکل دریایی سازمان بنادر با تیم کارشناسی به کشتی فله بر چینی رفته است تا ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد اما هنوز امکان گفتوگو با خدمه کشتی فراهم نشده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که به زودی این امکان فراهم شود و طبق قوانین بینالمللی چین باید اجازه دهد این کار انجام شود.
محل حادثه نقطه کور راداری نبود
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که در محل تصادم گزارشهای متعددی رسیده که کشتیهای مختلفی ناپدید و یا از دسترس خارج شده اند، تصریح کرد: اولین بار است چنین شایعهای شنیده میشود. وی گفت: منطقه مذکور یک مسیر پر تردد است و هیچ نقطه کور ارتباطی وجود ندارد. آنجا مثلث برمودا نیست. در نهایت باید بگویم نقطه کور بودن محل برخورد دو کشتی از حیث سیگنالهای ناوبری مورد تایید نیست.
جان باختن سرنشینان سانچی به علت انفجار مهیب
محمد راستاد رئیس هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی که در چین حضور دارد نیز درباره اظهارات شاهدان عینی این حادثه تلخ گفت: در لحظه اولیه تصادم حجم وسیعی از آتش و انفجار کشتی را در بر گرفته است. وی افزود: مشاهدات قایقهای صیادی چینی، حاکی از انفجار مهیب در لحظه تصادم دو کشتی و انتقال آتش به تمام کشتی است که احتمالا در همان لحظه منجر به جان باختن تمام خدمه شده است. رئیس هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: خدمه شناورهای ماهیگیری چینی اظهار داشتند که تنها توانستند خدمه کشتی فله بر را نجات دهند.
جزییاتی از تصادف و انفجار نفتکش
آخرین شعلههای سانچی هم بر روی آب خاموش شد
صاحبخبر -