به گفته یکی از مسوولان بررسی کننده دلیل برخورد این دو کشتی، کارشناسان هنوز نمی دانند آیا سیستم ردیابی کشتی ها خاموش شده یا از کار افتاده است؟ اپراتورهای هر دو نفتکش می گویند نمی توانند در مورد روشن بودن یا فعالیت درست سیستم شناسایی خودکار دو کشتی اظهارنظر کنند. این سیستم توام با رادار نصب شده روی عرشه برای ناوبری و جلوگیری از برخورد با کشتیهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. سازمان بین المللی دریانوردی بر مجهز کردن کشتیهای اقیانوس پیما به این سیستم تاکید کرده است اما به گفته ناخداهای کشتی و شرکت های بیمه کننده و ردیاب، عملکرد این سامانه در راه های شلوغ دریایی مانند دریای چین شرقی همیشه قابل اطمینان نیست. به گفته مدیر پروژه تامین کننده اطلاعات ردیابی کشتی ها، منطقه تصادم دو کشتی یکی از معدود مناطق در جهان است که مخابره اطلاعاتی سیستم ردیابی کشتی ها با دشواری خاصی صورت می گیرد. این راه دریایی فراتر از برد گیرنده های سیستم شناسایی خودکار مستقر در ساحل است و دستگاه های ردیابی باید به امواج ماهواره ای تکیه کنند.