شناسهٔ خبر: 23558559 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تحريم نشست شوراي مرکزي فلسطين بجا بود

سردبير روزنامه راي اليوم نوشت: اقدام حماس و جهاد اسلامي در تحريم نشست شوراي مرکزي فلسطين، سنجيده و بجا بود.

صاحب‌خبر -

تحريم نشست شوراي مرکزي فلسطين بجا بودبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، عبدالباري عطوان سردبير روزنامه راي اليوم نوشت: اقدام حماس و جهاد اسلامي در تحريم نشست شوراي مرکزي فلسطين، سنجيده و بجا بود و محمود عباس بهتر است هرچه زودتر تشکيلات خودگردان را منحل کند.

عبدالباري عطوان در در يادداشت امروز خود در روزنامه اينترنتي راي اليوم که از لندن به روز مي شود نوشت اقدام جنبش هاي حماس و جهاد اسلامي در تحريم نشست شوراي مرکزي فلسطين که قرار است امروز يکشنبه برگزار شود تصميم درستي است و ما اميدوار بوديم تا جبهه مردمي و ساير گروه هاي فلسطيني هم همين موضع را اتخاذ و پيام اعتراض آميزي به محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين اعلام کنند؛ پيامي مبني بر لزوم احترام به اين گروه ها و قبل از آن، احترام به ملت فلسطين و اتخاذ تصميمات راهبردي و عملي که بزرگي و عظمت قبلي را به ارمان فلسطين بازگرداند و براي خون شهيدان و فداکاري اسراي در بند ارزش قائل شود.

تصميمات مارس 2015 اجرا نشد

بعد از پافشاريهاي محمود عباس مبني بر برگزاري اين نشست در مرکز استان رام الله و بي توجهي به تصميمات کميته مقدماتي مبني بر برگزاري آن در بيروت يا خارج از مناطق اشغالي مشخص شد که اين نشست بهتر از نشست پيشين که در مارس 2015 برگزار شد نخواهد بود. در آن نشست تصميماتي از جمله توقف هماهنگي امنيتي با رژيم اشغالگر و شکايت به ديوان کيفري بين المللي، اتخاذ شد که هيچ يک از اين تصميمات اجرايي نشد و معلوم شد که نشست صرفا براي کاهش خشم مردم فلسطين و اعطاي برگ برنده اي به تشکيلات خودگردان به منظور اعمال فشار بر اسرائيل براي از سرگيري مذاکرات و طولاني کردن عمر تشکيلات و ادامه امتيازات اعضاي آن بوده است.

هدف مشروعيت بخشي به نشست  شوراي مرکزي فلسطين بود

هدف از شرکت دادن حماس و جهاد اسلامي در اين نشست، اعطاي پوشش قانوني به تشکيلات خودگردان و رئيس آن در مواجهه با فشار آمريکا و تهديدهايش مبني بر توقف کمک هاي مالي و چه بسا ورود به مذاکرات درباره «معامله قرن» بود چرا که طبق اعلام منابع متعدد، هماهنگي امنيتي با اسرائيل حتي بعد از تصميم الحاق شهرک ها و انتقال سفارت آمريکا به قدس اشغالي ولو پشت درهاي بسته ادامه دارد.

حماس و جهاد اسلامي قرار بود به عنوان محلل براي چانه زني و بهبود شرايط مذاکرات عمل کنند اما چگونه حماس در شوراي مرکزي شرکت کند در حالي که تحريم ها غزه همچنان ادامه دارد و سازمان آزاديبخش و نهادهاي وابسته به آن اصلاح نشده اند. يا چطور ممکن است تصميم عقب نشيني از به رسميت شناختن اسرائيل و توقف اجراي تفاهمنامه هاي اسلو در تشکيلاتي گرفته شود که فلسفه وجودي خود را از اين تفاهمنامه ها به دست آورده و مشروعيت و ادامه حيات خود را از رضايت اشغالگران و همکاري امنيتي با آنها کسب مي کند . غيرممکن است که سيد حسن الشيخ مسئول هماهنگي مدني با اشغالگران مجوز ورود حتي يک عضو را بدون موافقت بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم اسرائيل به دست بياورد.

تنها راه، مقاومت و انتفاضه است

عطوان در ادامه مي نويسد: مسائلي که شاهد آن هستيم نمي تواند به نتايج مورد نظر منتهي شود. وقتي شوراي ملي و مرکزي خارج از سرزمين هاي اشغالي يا در باريکه غزه که تحت کنترل مستقيم صهيونيست ها نيست برگزار نمي شود و اسم اعضا غربال مي شود و ليست هاي سياه توسط محمود عباس و اطرافيانش تهيه مي شود (نتايج اميدوار کننده اي مورد انتظار نيست).

اميدواريم نشست شوراي مرکزي، بدبيني و نااميدي ما را از بين ببرد و ديدگاه اشتباه ما و ديگران را ثابت کند و تصميمات سرنوشت ساز مانند لغو تفاهمنامه هاي اسلو و هماهنگي امنيتي و عقب نشيني از به رسميت شناختن اسرائيل و انحلال تشکيلات خودگردان و اعلام آغاز انتفاضه اتخاذ کند. هرچند آرزو يک چيز است و آنچه در واقعيت رخ مي دهد چيز ديگري است.


عطوان در پايان نوشت ما با اميدواري نشست هاي شورا را دنبال مي کنيم، اگرچه معتقديم اين آخرين نشست در رام الله و مقر تحريم است زيرا نتانياهو تصميم دارد کرانه باختري را (به اراضي اشغالي) ملحق کند از اين رو بهتر است عباس و اطرافيانش خود تصميم انحلال تشکيلات خودگردان را اتخاذ کنند قبل از آن که در بهترين حالت خود را در اردن ببينند.

بازي پايان يافت و بازيگران يا خسته يا ورشکسته شدند. تنها راه، مقاومت و انتفاضه است و ملت فلسطين زيباترين صحنه هاي فداکاري را رقم خواهند زد.

نظر شما