شناسهٔ خبر: 235447 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

با حضور 3 وزير

تفاهمنامه توليد ريل ملي در ذوب آهن اصفهان امضا شد

صاحب‌خبر -

تفاهمنامه توليد ريل ملي در ذوب آهن اصفهان به امضاي وزراي «صنعت، معدن و تجارت» ، «تعاون، کار و رفاه اجتماعي» و « راه و شهرسازي»، رسيد. به گزارش ايرنا، توليد ريل uic60 توسط شرکت سهامي ذوب آهن اصفهان مطابق برنامه زمان بندي از پيش تعيين شده، توسعه و نگهداري شبکه ريلي بين شهري، توسعه خطوط جديد، بهسازي، نوسازي و دو خطه کردن خطوط موجود و ايجاد خطوط پرسرعت و ريل راه آهن داخل شهري از مهمترين مفاد اين تفاهمنامه است. اين تفاهم نامه در 4 بند منعقد شده است که بر اساس بند نخست شرکت سهامي ذوب آهن اصفهان متعهد شده است مطابق برنامه زمان بندي از پيش تعيين شده نسبت به اجراي قرارداد تجهيز و راه اندازي خط توليد ريل uic60 تا شهريور ماه 94 اقدام کند. همچنين در بند دوم تفاهم نامه قيد شده است: با توجه به ضرورت توسعه و نگهداري شبکه ريلي بين شهري، توسعه خطوط جديد بهسازي، نوسازي و دو خطه کردن خطوط موجود که نياز مبرم راه آهن جمهوري اسلامي ايران به ريل آهن را بديهي مي کند، شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور با تاييد راه آهن جمهوري اسلامي نسبت به انعقاد قرارداد پيش خريد ريل از شرکت سهامي ذوب آهن اصفهان بر مبناي قيمت و زمان بندي مورد توافق اقدام کند. بنابر اين گزارش شرکت سهامي ذوب آهن اصفهان لازم است نسبت به اجراي طرح توسعه خود با احداث خط مستقل توليد ريل خطوط پر سرعت و ريل راه آهن داخل شهري (مترو) مطابق با نيازهاي آتي و متناسب با توسعه زيرساخت هاي کشور اقدام کند. بر اساس بند چهارم تفاهم نامه امضا شده بين مديران عامل شرکت هاي راه آهن و ذوب آهن، براي توسعه حمل ونقل ريلي، شرکت سهامي ذوب آهن اصفهان موافقت نمود تا پايان سال 93 سنگ آهن گندله و ساير مواد اوليه مورد نياز خود را از مراکزي که به خطوط ريلي متصل هستند در صورت داشتن ظرفيت صرفا از طريق راه آهن با قيمت هاي رقابتي حمل کند. وزير صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه در آيين امضاي اين تفاهمنامه اظهار کرد: دولت برنامه جدي براي توسعه توليد ريل در کشور دارد چون تمام ريل مورد نياز از خارج وارد مي شود. «محمد رضا نعمت زاده» افزود: در مذاکرات سال گذشته مقرر شد ذوب آهن با توجه به اينکه از لحاظ مواد اوليه بهترين شرايط را دارد و مي تواند مواد فولادي را در حدي که براي توليد ريل مناسب باشد تصفيه کند، مقدمات لازم جهت راه اندازي خط نورد را فراهم کند که ان شاء ا... در قالب برنامه پيش بيني شده اجرا خواهد شد.

نياز به 1.8 ميليون تن ريل در سال هاي آينده

در اين مراسم وزير راه وشهرسازي با بيان اينکه به حدود يک ميليون و 800 هزار تن ريل در سال هاي آينده نياز داريم، گفت: چنانچه استاندارد مطلوب و تعهد به زمان و کيفيت در توليد ريل در شرکت ذوب آهن اصفهان رعايت شود، مي توانيم بازار عمده اي را براي خريد ريل تضمين کنيم. به گزارش مهر، عباس آخوندي اظهار داشت: توسعه شبکه ريلي از اولويتهاي وزارت راه وشهرسازي است و در حال حاضر ساخت 10 هزار کيلومتر راه آهن در پيوست هاي قانون وجود دارد. وزير راه و شهرسازي افزود: براي بهبود خطوط ريلي موجود در کشورو افزايش کارايي نياز به بهسازي و دو خطه و سه خطه کردن 3500 کيلومتر خط آهن داريم که با در نظر گرفتن خطوط جديد در حال ساخت و پيوست قانون و با احتساب 120 تن ريل مورد نياز در هر کيلومتر به حدود يک ميليون و هشتصد هزار تن ريل در سال هاي آينده نياز داريم.

معرفي 8 طرح ريلي براي جذب فاينانس

وزير راه و شهرسازي همچنين از معرفي هشت طرح ريلي براي جذب فاينانس خبر داد. به گزارش ايسنا، عباس آخوندي در سفر خود به اصفهان در نشست خبري با اصحاب رسانه، با اشاره به برنامه ريزي براي توسعه صنعت حمل و نقل ريلي کشور تاکيد کرد:  طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي توسعه راه هاي کشور راه آهن در اولويت ما قرار دارد. در اين زمينه هشت شبکه و طرح بزرگ نهايي شده که براي فاينانس معرفي شده اند. وي تصريح کرد: در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهي را در حمل بار از طريق شبکه ريلي داشته ايم که برنامه ريزي براي حمل بارهاي معدني و فولاد مهمترين دليل اين افزايش است. وزير راه و شهرسازي تأکيد کرد: بحث استفاده از فناوري هاي نوين در حوزه حمل و نقل مهم است و بايد از ثروت هنگفتي که شامل 200 هزار کيلومتر انواع راه مي شود نگهداري کنيم.

جلوگيري از خروج ارز با توليد ريل ملي در کشور

به گزارش فارس، مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: با توليد ريل در ذوب آهن، ارز از کشور خارج نمي شود و به همين نسبت صرفه جويي ارزي ايجاد مي شود که خودکفايي ارزي را به همراه دارد. محسن پورسيدآقايي در مراسم امضاي تفاهمنامه توليد ريل ملي در ذوب آهن اصفهان اظهار کرد: با توليد ريل در ذوب آهن، ارز از کشور خارج نمي شود و به همين نسبت صرفه جويي ارزي ايجاد مي شود که خودکفايي ارزي را به همراه دارد.

نظر شما