شناسهٔ خبر: 1030000 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

تفاهمنامه تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان به امضای سه وزیر رسید

*نعمت زاده:ذوب آهن اصفهان در واقع با تربیت نیروهای متخصص پایه گذار صنعت کشور بوده است *آخوندی:ذوب آهن راه توسعه صنعت حمل و نقل ریلی را هموار می سازد *ربیعی:تفاهنامه تولید ریل در ذوب آهن، نمادی برای پیشرفت کشور است

صاحب‌خبر -

تفاهمنامه تولید ریل ملی UIC60  در ذوب آهن اصفهان، روز پنجشنبه به امضای وزیران «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و«راه و شهرسازی» رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین امضای این تفاهمنامه اظهار داشت: دولت برنامه جدی برای افزایش تولید ریل در کشور دارد چون تمام ریل مورد نیاز از خارج وارد می شود.

«محمدرضا نعمت زاده» افزود: در مذاکرات سال گذشته مقرر شد ذوب آهن با توجه به اینکه از لحاظ مواد اولیه بهترین شرایط را دارد و می تواند مواد فولادی را در حدی که برای تولید ریل مناسب باشد تصفیه کند، مقدمات لازم برای راه اندازی خط نورد را فراهم کند که ان شاء الله در قالب برنامه پیش بینی شده به اجرا درخواهد آمد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر امروز اصفهان مقام اول صنعت کشور را در اختیار دارد، یکی از دلایل اصلی آن حضور ذوب آهن در اصفهان است که با تربیت نیروهای متخصص و مدیران موفق در سطح ملی، منشا اقدامات مهم در صنعت کشور شده است.

وی افزود: ذوب آهن اصفهان در واقع با تربیت نیروهای متخصص پایه گذار صنعت کشور بوده است و ما حاضریم در زمینه تربیت نیروی انسانی کارآمد با این مجتمع عظیم صنعتی تعامل کنیم.

 

*ذوب آهن راه توسعه صنعت حمل و نقل ریلی را هموار می سازد

وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره با امضای تفاهمنامه راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ذوب آهن اصفهان گفت: توسعه راه آهن و شبکه های ریلی در اولویت برنامه های کشور قرار دارد و احداث حدود 15 هزار کیلومتر راه آهن برای ایجاد شبکه های جدید و بهبود و افزایش کارایی شبکه های موجود در دست اقدام است.

«عباس آخوندی» گفت: با توجه به اینکه هر کیلومتر راه آهن نیاز به 120 تن ریل دارد بنا براین برای احداث 15 هزار کیلومتر راه آهن جدید، یک میلیون و 800 هزار تن ریل نیاز داریم.

وی تصریح کرد: اگر ذوب آهن طبق زمان مقرر، ریل مورد نیاز راه آهن را طبق استانداردهای بین المللی تولید کند، ما نیز متعهد به خرید محصول تولدی خواهیم بود لذا بازار خوبی برای این محصول ذوب آهن در داخل کشور وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی، وحدت، همدلی و تعامل مناسب بین بخش های مختلف کشور را عامل توسعه سریع و ایجاد افقی روشن پیش روی ملت ایران دانست.

 

*تفاهنامه تولید ریل در ذوب آهن، نمادی برای پیشرفت کشور است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تفاهمنامه تولید ریل بین ذوب آهن و راه آهن جمهوری اسلامی را موجب توسعه و پیشرفت ذوب آهن و خدمت به صنعت حمل و نقل ریلی دانست.

«علی ربیعی» گفت: مطابق این تفاهمنامه سنگ آهن و زغال سنگ مورد نیاز این شرکت تامین می شود و همچنین با حل مشکل معادن بافق امیدواریم بخشی از مشکلات ذوب آهن در این زمینه نیز برطرف شود.

وی افزود: حضور سه وزیر در این مراسم اتفاقی نیست بلکه بخشی از تدبیر و تلاش دولت برای خروج اقتصاد کشور از رکود، افزایش تولید و ایجاد اشتغال است.

ربیعی تصریح کرد: تفاهمنامه مذکور ناشی از هماهنگی میان دستگاهی است که موجب هم افزایی شده و نه تنها برای ذوب آهن بلکه برای ملت ایران، نماد توسعه و پیشرفت است.

در این آیین استاندار اصفهان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل فولاد مبارکه و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند.

پروژه تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان قرار است با مشارکت آلمانی ها عملیاتی شود.

به گفته مدیر ارشد مهندسی کارخانه ذوب آهن، در جلسه های فنی در اصفهان با تیم کارشناسان آلمانی، جانمایی (layout) تجهیزات کارگاه ریل نورد 650 نهایی شد و برنامه زمان بندی پروژه برای تولید ریل ملی در حداقل زمان ممکن مورد بازبینی قرار گرفت.

«مهدی نصر» افزود: در این جلسه ها، فعالیت های مهندسی پروژه و اقدامات اصلاحی در خط تولید نورد سنگین (نورد 650) شرکت برای تولید ریل بر اساس استانداردهای بین المللی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت تا در راستای بومی سازی و اهداف اقتصاد مقاومتی نیز گام برداشته شود.

مدیر ارشد مهندسی ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: در این مذاکرات فشرده فنی که از 18 تا 26 خرداد به طول انجامید، مقرر شد با تسریع در انتخاب پیمانکاران داخلی و افزایش سرعت پیشرفت پروژه، تولید ریل در حداقل زمان ممکن صورت گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که بر اساس برنامه زمانبندی در نیمه دوم سال 94 تولید ریل ملی در ذوب آهن محقق شود.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان نیز پیش از این گفته بود: تولیدات ریل ملی این شرکت با عنوان(UIC60) در سال 94 وارد بازار می شود.

«اردشیر سعدمحمدی» افزوده بود: با توجه به توانمندی متخصصان ذوب آهن، قرارداد تولید ریلی ملی در این شرکت نهایی شد و در مرحله اجرا قرار گرفت.

وی با اشاره به تولید ریل u33(مناسب برای سرعت کمتر از 160 کیلومتر) در ذوب آهن اظهار کرد: این محصول در سالهای گذشته تولید شد و در مسیرهای کوتاه کاربرد دارد اما در مسیرهای طولانی و حجم سنگین حمل و نقل، ریل UIC60(مناسب برای سرعت های بالای 160 کیلومتر) مورد نیاز است.

سعد محمدی، مدت زمان اجرای خط جدید برای تولید ریل یاد شده را 14 ماه بیان کرد و گفت: در خط جدید برنامه هایی نیز در نظر گرفته شده است تا بتوان انواع ریل تا مقطع UIC85 را نیز تولید کرد.

شرکت ذوب آهن اصفهان در سال 87 اقدام به تولید ریل U33 کرد و اکنون در حال ساخت خط نورد جدید برای تولید ریل UIC60 است.

این خط دارای ظرفیت تولید 400 تا 600 هزار تن ریل در سال است.

این شرکت با ظرفیت تولید 2.8 (دو و هشت دهم) میلیون تن انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

نظر شما