به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، علیرضا ایروش سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای با توجه به کمتر شدن شعله های آتش علیرغم بدتر شدن وضعیت جوی، عملیات اطفا حریق آغاز شده است.
به گفته وی تیم های متخصص ایرانی هم از روز دوشنبه وارد شانگهای شده اند و هر کدام بخشی از کار را به عهده گرفته اند.
مقامات چینی می گویند سه کشور آمریکا، کره جنوبی و چین در حال اجرای عملیات اطفا حریق و همچنین جستجو برای یافتن خدمه ایرانی این کشتی هستند.
این در حالی است که معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه با بیان اینکه ما به طرف چینی اعلام کردهایم که حاضریم گروههای زبدهای را برای کمک به خاموش کردن کشتی نفتی ایران که در آبهای چین در اثر برخورد با یک کشتی باری دچار آتشسوزی شده است، اعزام کنیم، گفت: در حال حاضر نمیتوان نفیا و اثباتا در مورد وضعیت سرنشینان این کشتی اظهارنظری کرد.
حسن قشقاوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طبق آنچه که به ما اعلام شده از 9 شب گذشته به وقت شانگهای مقدار زیادی آتش این کشتی فروکش کرده است ولی همچنان ریسک بالایی برای اقدام به نجات سرنشینان این کشتی با توجه به شعلههای آتش وجود دارد، افزود: ما به طرف چینی اعلام کردهایم که ایران حاضر است حتی با وجود ریسک نسبتا بالا گروههای زبدهای برای کمک به خاموش کردن این کشتی و نجات سرنشینان آن اعزام کند البته طرف چینی نیز به ما گفته اقداماتی در این ارتباط انجام دادهاند و قرار است تا فردا شرکت آتشنشانی کشتیرانی ژاپن به محل حادثه برسد.
وی با بیان اینکه امیدواریم تا فردا آتش مهار شود و تکلیف سرنشینان این کشتی مشخص شود، ادامه داد: اگر سرنشینان این کشتی توانسته باشند که خودشان را به قسمت زیرین کشتی که در مجاورت آب قرار دارد جایی مثل موتورخانه رسانده باشند، احتمال نجات آنها زیاد است ولی اگر خدای نکرده در درون انفجارات ناشی از اشتعالات در داخل کشتی گرفتار شده باشند احتمال نجاتشان کم است. در حال حاضر نمیشود نفیا و اثباتا در این ارتباط قضاوتی کرد، باید صبر کرد تا گروههای نجات بتوانند صحنه را از نزدیک ببینند تا هم از وضعیت سرنشینان کشتی اطلاع پیدا کنند و هم علت حادثه را بررسی کنند.
علاوه براین، یک مقام وزارت امور اقیانوسها و شیلات کرهجنوبی احتمال داد، نفتکش ایرانی در دریای چین شرقی یک ماه در آتش بسوزد.
«پارک سانگدونگ» از مقامهای وزارت امور اقیانوسها و شلات کرهجنوبی، روز گذشته اعلام کرد، احتمال میرود نفتکش ایرانی در دریای چین شرقی همچنان یک ماه در آتش بسوزد.
این مقام کرهای افزود: «ما معتقدیم با توجه به موارد قبلی حوادث مرتبط با نفتکشها، آتشسوزی در این نفتکش برای دو هفته یا یک ماه ادامه داشته باشد.»
وی اظهار داشت: «آنچه در حال حاضر ما را نگران کرده، مخزن سوخت این نفتکش است؛ زیرا در صورت غرقشدن و فرو رفتن آن در آب، میتواند آب را آلوده کند.»
به گزارش شبستان، شنبه شب در اثر برخورد نفتکش ایرانی با یک کشتی باری چینی - هنگ کنگی در سواحل شرقی این کشور 32 خدمه که 30 نفر آنها ایرانی و دو نفر بنگلادشی هستند، مفقود شده اند.وزارت حمل و نقل چین اعلام کرد حادثه ساعت 8 شب شنبه در 160 مایلی دلتای یانگ تسه رخ داد.این کشتی به مقصد کره جنوبی حرکت می کرده که در 250 کیلومتری سواحل شهر شانگهای چین با یک کشتی باربری ثبت شده برای هنگ کنگ برخورد کرده است.
پس از این اتفاق اسدالله قرهخانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بر اساس آنچه گفته شد، قایق نجاتی بر روی کشتی قرار داشته که در حال حاضر وجود ندارد. یک احتمال است که افراد از طریق این قایق از محل حادثه دور شده باشند اما با توجه به شدت آتش و شرایط آب و هوایی، بالگردها نتوانستند که به طور کامل برای مهار اقدام کنند لکن از سایر روشهای دیگر اقداماتی انجام شده است.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: در پی این حادثه ستادی در شرکت ملی نفتکش تشکیل شده که تمامی شرایط را رصد میکند و حتی در کنسولگری ایران در شانگهای نیز در این مساله در حال پیگیری است انشاءالله هر چه سریعتر آتش مهار و گزارش لازم ارائه شود.
گفتنی است، عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی ایران هم راجع به خسارت های وارده به این نفتکش عنوان کرد: این نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران و به ارزش ۳۲ میلیون دلار بوده است. محموله نفتکش میعانات گازی و نوع قرارداد FOB بوده است، یعنی خریدار محموله را روی عرشه تحویل گرفته است. بر این اساس به احتمال قوی مسئولیت محموله بر عهده خریدار کرهای است.
همتی در مورد جزئیات پوشش بیمه نفتکش ایرانی گفت: ۳۰ درصد بیمهنامه توسط شرکتهای بیمه داخلی پوشش داده شده است که ۲۰ درصد از سوی بیمه البرز و ۱۰ درصد از سوی بیمه ملت است. از این ۳۰ درصد نیز ۵۰ درصد بیمهنامههای فوق نزد بیمه مرکزی پوشش بیمه اتکایی داشته است.
رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: ۷۰ درصد پوشش بیمهنامه این نفتکش نیز متعلق به یک شرکت بیمه نروژی است. همچنین مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا با P&I کلوپ بینالمللی است.
همتی بر این اساس تصریح کرد: در صورتی که این نفتکش خسارت کامل ببیند و به عبارتی Total lost باشد، پرداخت حدود ۱۰ میلیون دلار از خسارت بر عهده شرکتهای بیمه ایرانی خواهد بود که از این رقم حدود پنج میلیون دلار سهم دو شرکت بیمه البرز و ملت و حدود پنج میلیون دلار سهم بیمه مرکزی خواهد بود.
∎