شناسهٔ خبر: 2345632 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

تشکیل دادسرای پولی تا پایان سال؛

آخرین وضعیت پرونده آقای موقرمز ایران

اکونیوز:دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: پرونده بابک زنجانی یکی از بزرگترین پرونده های اقتصادی بعد از انقلاب است.

صاحب‌خبر -

بهد گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)،"جعفری دولت آبادی "در مراسم تودیع و معارفه سرپرستان سابق و فعلی دادگاه انقلاب افزود: یکی از سیاست های دستگاه قضایی ، مبارزه با فساد است، در این چند سال اخیر چندین پرونده مهم در این خصوص در دادسرای تهران مفتوح شده است.
وی ادامه داد: وقتی ما از زبان برخی نمایندگان می شنویم که در بازداشت بودن بابک زنجانی هم شک می کنند، باید به خودمان بیاییم که چه اتفاقی افتاده است اینان چنین اخباری منتشر می کنند؟ مگر دیدن اینکه بابک زنجانی در زندان است کار سختی است؟
دادستان تهران گفت: اینکه این تعداد فکر و ذکر مردم را مخدوش کنند که آیا بابک نیز در زندان است، کار جالبی نیست؛ در حالی که این پرونده یکی از بزرگترین پرونده های اقتصادی بعد از انقلاب است.
وی افزود: بعد از انقلاب و تا این زمان پرونده ای نداشتیم که حجم مالی آن و تعداد متهمانش این قدر گسترده باشد.
جعفری دولت آبادی گفت: مشکل دیگری که در این پرونده وجود دارد گسترش حجم مسائل مطرح در این پرونده در حوزه های نفت، ارز، کارگزاری و پول متمرکز است.
وی افزود: در مسائل نفت، فروش نفت به فردی که وجوه خود را نداده و با ترفندهای زیادی از دادن پول خودداری کرده و با ال سی های بی اعتبار سعی کرده نفت را بخرد و پول آن را پرداخت نکند.
وی ادامه داد: کشف این سرنخ ها کار بسیار سنگینی است و کسانی که مرتب در این خصوص مصاحبه می کنند و اعلام اسم و کشف شبکه می کنند چرا این مطالب را در اختیار دستگاه قضایی قرار نمی دهند اگر گزارش هایی دارند و هر روز اخباری را منتشر می کنند چرا آنها را در اختیار دستگاه قضایی قرار نمی دهند.
دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: ما به لحاظ محرمانه بودن تحقیقات مجبوریم فعلاً‌ سکوت کنیم و نمی توانیم از محتویات پرونده بگوییم اما با قاطعیت و افتخار می گوییم یکی از بهترین پرونده هایی است که تمام تحقیقات آن را خود بازپرس انجام داده و نقش ضابطان در این پرونده کم است.
جعفری دولت آبادی ادامه داد: به لحاظ مسائلی که در این پرونده مطرح است سعی کردیم بازپرس شخصاً در این پرونده تحقیق کند و اکنون نیز هزاران صفحه تحقیقات را بازپرس انجام داده و از بسیاری مسئولان سابق و فعلی تحقیق به عمل آمده است.

سیاست دستگاه قضا در پرونده زنجانی وصول پولها  است
دادستان تهران گفت: نیاز نبود اسم ببریم و عدد و رقم بگوییم و نباید دل ملت را خالی کرد، اما مطمئن باشید که مبارزه با افرادی مانند بابک زنجانی  ادامه خواهد داشت و کسانی که در پرونده بابک نقش داشتند، ریز و درشت حتماً به دادستانی احضار خواهند شد، هیچ کس در این پرونده مصون نیست.
جعفری دولت آبادی افزود: اما سیاست دستگاه قضایی متفاوت بوده است و از اول نیز هدف اصلی وصول پولها بوده و ما سعی کردیم به حواشی وارد نشویم چون حواشی تبعات زیادی دارد و اگر بخواهیم وارد این حواشی بشویم حالا حالاها باید دنبال حواشی باشیم.
وی ادامه داد: سیاست اصلی دستگاه قضایی و دادستانی تهران؛ وصول پولهاست و این هدف اولیه ما از دستگیری بابک زنجانی بوده و این ادامه پیدا خواهد کرد.
جعفری دولت آبادی گفت: خوشبختانه قانون مجازات اسلامی جدید سال 92 در بحث مبارزه با فساد یک ماده بسیار روشنی دارد و در بحث افساد فی الارض یک ماده بسیار درخشانی تصویب شده است و انشاء الله دادستانی به زودی کیفرخواست سه نفر از متهمان این پرونده را صادر خواهد کرد اما به یاد داشته باشید این یک پرونده ساده ایراد ضرب و جرح عادی نبوده که بتواند با یک سؤال و جواب حل شود بلکه پرونده ای است که دهها نفر در آن نقش داشته و دستگاه های زیادی باید در این خصوص اطلاعات و توضیح بدهند.
وی ادامه داد: حتی ما اخیراً در هفته گذشته یکی از مسئولانی که در این پرونده نقش داشت به دادسرا آوردیم و حدود 50 صفحه از وی تحقیق کردیم، اطلاعات بسیار زیادی در کشف نقاط ابهام این پرونده به ما داده است.
جعفری دولت آبادی گفت: متأسفانه برخی که دست به مصاحبه شان خوب است مدام این طرف و آن طرف حرف می زنند که کاری نشده و اقدامی صورت نگرفته است.
وی افزود: من از همه مردم و مسئولان و دستگاه هایی که اطلاعاتی در این خصوص دارند درخواست می کنم حتماً‌ در اختیار ما قرار بدهند.
دولت آبادی گفت: بازپرس ما یک تنه تمام تحقیقات را به دوش می کشد و سعی کردیم بازپرس پرونده فارغ از همه دستگاه ها، خودش تحقیقات کند و الحمدالله نیز در این خصوص کار خوبی صورت گرفته است.
دادستان تهران ادامه داد: البته در وصول پول مشکلاتی وجود داشته اما درباره بحث نقل و انتقال پول تصمیماتی گرفته شده است که به زودی انجام می شود.

تشکیل دادسرای پولی و مالی تا پایان سال
دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: دادسرای پولی و مالی تا پایان امسال تشکیل خواهد شد.   
جعفری دولت آبادی گفت : آنچه که سیاست قوه قضائیه و دادستانی است مبارزه با فساد اقتصادی است، اما این به معنای این نیست که سایر دستگاه ها جرم تولید و ما را گرفتار کنند.
وی افزود: بانک مرکزی در کنترل موسسات پولی باید حتماً نظارت کند و نباید موسسات پولی مثل قارچ تولید شود.
دادستان تهران با اشاره به یکی از شرکت های لیزینگ در سعادت آباد گفت: این شرکت ها در یک مورد در سعادت آباد فقط 3000 نفر را گرفتار کرده و 40 میلیارد پول مردم را برده است که در این شرایط دستگاه های نظارتی کجا هستند ؟
وی ادامه داد : این موسسات که هر روز بانک و موسسات اعتباری و غیراعتباری مدام تبلیغ می کنند اینها چگونه شکل می گیرند ‌و پولهای مردم را جذب می کنند و گرفتاری آن با دستگاه قضایی است.
دادستان تهران گفت : دستگاههای پولی کشور ، بانک مرکزی باید در کنترل و صدور مجوز عزم خود را جزم و بر آنها نظارت کنند و تا زمانی که این نظارت ها نباشد همین روال است .
جعفری دولت آبادی گفت : امروز در تهران ، فردا در بوشهر و جاهای دیگر اتفاق خواهد افتاد اگر ما می گوییم سیاست ما مبارزه با فساد است این نیست که دیگران بنشینند و وظایف خود را انجام ندهند بلکه دستگاه هایی که متولی بانکداری کشور هستند ،  حتماً در این حوزه باید بیشتر دقت کنند و حتما کار بیشتری انجام دهند.
وی ادامه داد البته امیدواریم تا پایان سال  دادسرای پولی و بانکی تشکیل شود که در آنجا به طور مفصل پرونده های مرتبط مطرح خواهد شد .
وی ادامه داد ما اکنون از امروز در حوزه اقتصاد از موسسات تولید و شرکت های لیزینگ به شدت آسیب می بینیم پولهای سرگردان مردم در این سه حوزه سرمایه گذاری می شود و بعد از مدتی پول مردم را می برند و توپ در میدان دستگاه قضایی می افتد و آن موقع میزان نارضایتی افزایش پیدا می کند .
دولت آبادی ادامه داد پیشگیری معنی اش همین است که نگذاریم موسسات غیرمجاز و غیرمعتبر تشکیل شود و اگر با مجوز تشکیل شدند بر آنها نظارت شود و مردم عزیز نیز به راحتی پول های خود را در اختیار آن دسته از شرکت های خصوصی که اعتباری ندارند ، نگذارند .
دادستان تهران گفت : در این بخش سیاست دستگاه قضایی در بحث مبارزه با مفاسد اقتصای ادامه خوهد یافت و دستگاه قضایی با تمام توان در این کار وارد خواهد شد و شده است و دادستانی حتماً این موارد را رصد می کند .
وی افزود : ما اکنون پرونده های بسیار زیاد و مهمی در تهران داریم که به دلیل محتوایی نمی توانم بگویم اما آنچه که می توانم بگویم این است که این سیاست ما پابرجاست و با کسانی که اموال عمومی را به یغما می برند ، این مبارزه ادامه خواهد یافت و هم تشدید خواهد شد .

. انتهای پیام /*

نظر شما