شناسهٔ خبر: 234418 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تفاهم‌نامه تولید ریل ملی در اصفهان به امضای 3 وزیر رسید

تفاهم‌نامه تولید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان به امضای وزرای «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «راه و شهرسازی» رسید.

صاحب‌خبر -

اصفهان- خبرنگار کیهان:

 تولید ریل uic60 توسط شرکت سهامی ‌ذوب‌آهن اصفهان مطابق برنامه زمان‌بندی از پیش تعیین شده، توسعه و نگهداری شبکه ریلی بین شهری، توسعه خطوط جدید، بهسازی، نوسازی و دو خطه کردن خطوط موجود و ایجاد خطوط پرسرعت، ریل راه‌آهن داخل شهری از مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: دولت برنامه جدی برای توسعه تولید ریل در کشور دارد چون تمام ریل مورد نیاز از خارج وارد می‌شود.
«محمدرضا نعمت‌زاده» افزود: در مذاکرات سال گذشته مقرر شد ذوب‌آهن با توجه به اینکه از لحاظ مواد اولیه بهترین شرایط را دارد و می‌تواند مواد فولادی را در حدی که برای تولید ریل مناسب باشد تصفیه کند، مقدمات لازم جهت راه‌اندازی خط نورد را فراهم کند که ان‌شاءالله در قالب برنامه پیش‌بینی شده به اجرا درخواهد آمد.
وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به امضای تفاهم‌نامه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و ذوب‌آهن اصفهان گفت: توسعه راه‌آهن و شبکه‌های ریلی در اولویت برنامه‌های کشور قرار دارد و احداث حدود 15 هزار کیلومتر راه‌آهن جهت ایجاد شبکه‌های جدید و بهبود و افزایش کارایی شبکه‌های موجود در دست اقدام است.
«عباس آخوندی» گفت: با توجه به اینکه هر کیلومتر راه‌آهن نیاز به 120 تن ریل دارد بنابراین برای احداث 15 هزار کیلومتر راه‌آهن جدید، یک میلیون و 800 هزار تن ریل نیاز داریم.
وی تصریح کرد: اگر ذوب‌آهن طبق زمان مقرر، ریل مورد نیاز راه‌آهن را مطابق استانداردهای بین‌المللی تولید کند، ما نیز متعهد به خرید این محصول هستیم و لذا بازار خوبی برای این محصول ذوب‌آهن در داخل کشور وجود دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تفاهم‌نامه تولید ریل بین ذوب‌آهن و راه‌آهن جمهوری اسلامی را موجب توسعه و پیشرفت ذوب‌آهن و خدمت به صنعت حمل و نقل ریلی دانست.
«علی ربیعی» گفت: مطابق این تفاهم‌نامه سنگ آهن و زغال‌سنگ مورد نیاز این شرکت تامین می‌شود و همچنین با حل مشکل معادن بافق امیدواریم بخشی از مشکلات ذوب‌آهن در این زمینه برطرف شود.
وی افزود: حضور سه وزیر در این مراسم اتفاقی نیست بلکه بخشی از تدبیر و تلاش دولت برای خروج اقتصاد کشور از رکود، افزایش تولید و ایجاد اشتغال است.
ربیعی تصریح کرد: تفاهم‌نامه مذکور ناشی از هماهنگی میان دستگاهی است که موجب هم‌افزایی شده و نه تنها برای ذوب‌آهن بلکه برای ملت ایران، نماد توسعه و پیشرفت است. بر اساس این گزارش، پروژه تولید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان قرار است با مشارکت آلمانی‌ها عملیاتی شود.
به گفته مدیر ارشد مهندسی کارخانه ذوب‌آهن در جلسه‌های فنی در اصفهان با تیم کارشناسان آلمانی، جانمایی (layout) تجهیزات کارگاه ریل‌نورد 650 نهایی شد و برنامه زمان‌بندی پروژه برای تولید ریل ملی در حداقل زمان ممکن مورد بازبینی قرار گرفت.
در این سفر، پالایشگاه شماره 2 و باتری شماره یک کک‌سازی شرکت ذوب‌آهن اصفهان، نیز به صورت رسمی با حضور سه وزیر دولت یازدهم افتتاح شد. برای راه‌اندازی پالایش گاز کک و بازیابی مواد شیمیایی ذوب‌آهن اصفهان که اجرای آن از شهریور سال گذشته آغاز شده بود، در مجموع حدود 629 میلیارد ریال هزینه شده است.

نظر شما