شناسهٔ خبر: 2339001 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رییس کل بانک مرکزی:

پیش بینی نرخ دلار 2850 تومانی برای سال آینده/دولت با بانک مرکزی بهترین رفتار را دارد

خبرگزاری شبستان: سیف در حاشیه نشست مدیران عامل بانکهای کشور که هم اکنون در وزارت کشور در حال برگزاری است از پیش بینی دلار 2850 تومانی برای سال آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست مدیران عامل بانکهای کشور در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا اعطای تسهیلات بر مبنای قابلیت‌های بیشتر در تولید ارایه می شود گفت: اصولاً تخصیص منابع به هر استان دو روش می تواند داشته باشد که یکی سهمیه بندی و دیگری توجه به قابلیت‌های استان‌ها و متناسب با زمینه‌های سرمایه‌گذاری است که سرمایه‌گذاران با تشخیص و نگاه کارشناسی خود برای اقدامات اقتصادی عمل می کنند و ما روش دوم را پیشنهاد می کنیم.

سیف درباره روش دوم افزود: هر استانی با ظرفیت‌های منطقه‌ای می تواند مزیت‌های نسبی منطقه اش را شناسایی کند و استاندارها به جای سهمیه بانک مرکزی ظرفیتها را مشخص کرده و معرفی کنند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: نظام بانکی حامی سرمایه‌گذاران است و اگر سرمایه‌گذاری استانی را برای تولید انتخاب کرد بانک مرکزی از آن حمایت می‌کند و به نظر من با این روش اجازه می‌دهیم که به صورت طبیعی توسعه به سمت ظرفیت‌های استانی پیش بروند.

وی درباره تاثیر توافقات در نرخ ارز و طلا گفت: در حال حاضر شرایط نرمال است و شوک در بازار ایجاد نمی شود و انتظار من تا حدودی مثبت است و پیش بینی می کنم با توافقات انجام شده ارامش بیشتری در بازار حاکم باشد.

وی درباره اینکه آیا عوامل درونی باعث التهاب بازار می شود گفت: در بازار ما عوامل بنیادی بازار در وضعیت تعادلی کامل هستند و عرضه و تقاضا به تعادل رسیده‌اند.

رییس بانک مرکزی شرایط را کنترل می کند و نوسانات تحت تاثیر عوامل زودگذر است که سریعاً خنثی می شود.

رییس بانک مرکزی درباره اموال آزاد شده در شرایط اقتصادی کشور گفت: داراییهای آزاد شده تعادل در بازار را تقویت می کند و از این امکانات برای تامین نیازهای مالی کشور استفاده می کنیم که تقاضا را جبران می کند و همچنین به تعادل بیشتر در بازار می انجامد.

این عضو شورای پول و اعتبار درباره اینکه آیا افزایش بدهی‌های بانکی باعث تورم است گفت:‌ رشد پایه پولی منفی بوده است و از 29 درصد رشد نقدینگی به 5/3 تا 4 درصد مربوط به گسترش شبکه نظارت است و شرایط در حال حاضر بسیار مطلوب است و افزایش پایه پولی و نقدینگی با دقت کنترل می شود.

وی بدهی‌های بانکی را متمرکز به بانکهای تخصصی دانست و گفت: بانک مرکزی در این راستا سخت‌گیری نکرده است و تا پایان سال این شرایط تعدیل می شود.

سیف درباره تک نرخی شدن در بودجه 94 گفت: از برنامه‌های قطعی یکسان سازی نرخ ارز است ولی این موضوع بستگی به شرایط بین‌المللی دارد و در شرایط فعلی این موضوع را انجام نمی دهیم بلکه زمانی که اطمینان از ارتباطات کارگزاری نظام بانکی بین المللی ایجاد شود و نقل و انتقالات سهولت لازم را داشته باشد و همچنین اقتصاد وضع آرامی داشته باشد برای تک نرخی شدن ارز اقدام می شود اما در بودجه سال آینده فعلا نرخ سود 2850 تومان پیش بینی شده است.

وی در پایان درباره استقراض دولت از بانک مرکزی با توجه به نوسانات نرخ گفت: دولت بهترین نوع رفتار اقتصادی را با بانک مرکزی دارد و با حساسیات نسبت به بانک مرکزی عمل می‌کند.

همچنین اقلامی در گذشته از تعهدات بانک مرکزی بود که در حال عمل است و برای نیازهای جاری نگاهش به بانک مرکزی نیست.

پایان پیام/

نظر شما