شناسهٔ خبر: 23331195 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

درخواست سازمان های بین المللی برای توقف جنگ در یمن

خبرگزاری شبستان: سه سازمان بین المللی، گروه های درگیر در یمن را به توقف جنگ در این کشور دعوت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آناتولی، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی و برنامه غذایی جهانی  امروز (شنبه 9 دی) در بیانیه ای از گروه های درگیر در یمن خواستند جنگ در این کشور را متوقف کنند.

در این بیانیه آمده است: جنگ یمن باعث بروز بحران انسانی در این کشور شده و نزدیک به 75 درصد از مردم به کمک های بشردوستانه فوری نیاز دارند که 11.3 میلیون آن را کودکان تشکیل می دهند.

براساس این بیانیه، دستکم 60 درصد یمنی ها از سوء تغذیه رنج برده و 16 میلیون نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و پس از گذشت یکهزار روز از آغاز جنگ، 75 درصد مردم این کشور به کمک های انسانی فوری نیاز دارند.

همچنین در این بیانیه آمده است:  نیروهای ائتلاف عربی به رهبر عربستان محدودیت هایی برای واردات سوخت اعمال کردند که این امر موجب افزایش قیمت مواد سوختی شده و بر دسترسی به آب آشامیدنی و مراقبت های پزشکی فوری تاثیر منفی گذاشته است.

در این بیانیه آمده است: دو سوم مردم یمن به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند که این موضوع موجب شیوع بیماری هایی مانند وبا و دیفتری شده است.

گفتنی است، عربستان سعودی در 25 مارس 2015 ( ششم فروردین 1394) با تشکیل ائتلاف عربی در حمایت از دولت «عبد ربه منصور هادی» حمله هوایی علیه یمن را با نام عملیات طوفان قاطعیت (عملیة عاصِفة الحزم) آغاز کرد واز دوم اردیبهشت با نام عملیات احیای امید (عملیة إعادة الأمل) ادامه یافت. هواپیماهای پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت و بحرین) به همراه مراکش، مصر، اردن و سودان در این حمله مشارکت دارند و سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی خود برای حمله را داده‌ است. براساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، 21 میلیون یمنی(80 درصد از ساکنان) به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. 

نظر شما