به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ استان خراسان شمالی از بدو تاسیس در سال 1383 تا کنون٬ با مشکلات اقتصادی و اجتماعی مختلفی روبهرو بوده و در این میان٬ بازتاب این مشکلات در رسانهها٬ بهترین راهکار حل مشکلات استان است.
خراسان شمالی دارای 3 روزنامه٬ چند هفته نامه و حضور نمایندگی برخی از خبرگزاریهای کشوری در استان است. علیرغم تلاش همه خبرنگاران و اصحاب صادق رسانهای استان٬ هنوز رسانههای خراسان شمالی نتوانستهاند٬ نقش موثر خود در توسعه استان را ایفا کرده و به حل مشکلات خراسان شمالی بپردازند. علت این موضوع چیست؟ در این گزارش نگاهی داریم به چرایی عدم کاربرد رسانههای استان در توسعه خراسان شمالی.
رسانههای خراسان شمالی مشکلات زیادی دارند
علی خادمی٬ عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان معتقد است: رسانههای خراسان شمالی با مشکلات ریز و درشت مالی روبرو هستند و از این رو نمیتوانند نقش خود را در توسعه استان٬ به خوبی ایفا کنند.
وی افزود: در شاخص تعداد رسانههای مکتوب و روزنامهها در سطح 31 استان کشور٬ رتبه 32 را داریم و حتی پس از تقسیم کرمان به دو بخش شمالی و جنوبی٬ از این استان هم پایین تر هستیم.
خادمی تاکید کرد: در استان خراسان شمالی به ازای هر 70 هزار نفر٬ فقط یک رسانه مکتوب وجود دارد و این در حالی است که این شاخص برای استان خراسانجنوبی٬ برای هر 13 هزار نفر است. در خراسانرضوی هر 21 هزار نفر یک رسانه مکتوب و در مازندران برای هر 2 هزار نفر یک رسانه مکتوب وجود دارد.
عضو هیئت مدیرخانه مطبوعات استان به اهمیت سواد رسانهای و تربیت خبرنگاران در استان نیز اشاره داشت و گفت: هرچند بحثهایی در مورد کمبود خبرنگار حرفهای در استان وجود دارد اما٬ آموزش خبرنگاران باید همراه با جایگاه برای کار باشد. وضعیت استان در رسانهها اصلا خوب نیست و تعداد زیادی روزنامه و هفتهنامه تعطیل داریم که توان مالی چاپ را ندارند.
در جغرافیای رسانهای کشور جایگاهی نداریم
مدیر دفتر استانی خبرگزاری ایسنا در خراسان شمالی نیز عدم کارایی رسانهها در استان را به مشکلاتی از قبیل مسائل اقتصادی مرتبط دانسته و میگوید: در جغرافیای رسانهای کشور جایگاهی نداریم.
احسان عباسی معتقد است: مسائلی نظیر٬ اقتصاد رسانه٬ سواد رسانه و تعداد کم رسانههای مکتوب٬ باعث شده رسانههای استان نتوانند جایگاه و نقش خود را در توسعه خراسان شمالی به خوبی ایفا کنند.
وی افزود: مشکلات مالی و هزینههای رسانهها با کمی تدبیر و برنامهریزی مدیران استانی قابل حل است و مسائلی نظیر نداشتن خط اینترنت و مکان برای فعالیت٬ نباید باعث تعطیلی رسانههای مکتوب استان باشد.
عباسی با اشاره به کارایی رسانهها در بحرانها و حل مشکلات اساسی استان٬ میافزاید: پایه و بستر سواد رسانه٬ تفکر انتقادی است و تا زمانی که این بستر در بین مدیران استانی ایجاد نشود٬ مشکلات رسانههای خراسان شمالی پابرجاست.
مدیر دفتر ایسنا در خراسان شمالی ادامه داد: باید خرد نقادانه و برخورد خردمندانه با نقد در استان شکل بگیرد تا کار رسانهها دیده شده و رسانه های استانی بتوانند نقشی در توسعه استان داشته باشند.
نقش ارشاد باید در حمایت از مطبوعات محلی پررنگ تر باشد
معاون سیاسی٬ امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی گفت: نقش ادارهکل ارشاد استان در عرصه رسانهها قابل نقد است و باید نقش حمایتی آن در رابطه با مطبوعات محلی پر رنگتر باشد.
مهرداد ابراهیمی چندی پیش در نشست با مدیران رسانههای مکتوب و خبرگزاریهای خراسان شمالی اظهار داشت: رسانهها بازوی نظارتی دستگاههای اجرایی هستند.
معاون استاندار خراسان شمالی با اشاره به برخی کاستیهای اقتصادی در جریان مطبوعاتی استان اظهار داشت: رسانههای مکتوب برای اقتصاد رسانه قبل از شروع بهکار باید به فکر مسائل مالی باشند. البته وظیفه ما این است که تسهیلات را برای رسانهها هموارتر کنیم و با ارائه تسهیلات کم سود٬ این فضا را تغییر دهیم.
وی با انتقاد از ادارهکل ارشاد استان در زمینه عدم توجه به رسانههای مکتوب در استان خراسان شمالی گفت: نقش اداره کل ارشاد در عرصه رسانهها قابل نقد است و ارشاد باید پاسخ دهد که چرا در امتیازبندی کشوری٬ مطبوعات استان پایینترین رتبه را دارند از این رو، باید نقش حمایتی ارشاد در رابطه با مطبوعات پررنگتر باشد.
انتهای پیام/
∎