شناسهٔ خبر: 23178510 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

22 ساعت پس از زمین‌لرزه تهران

زلزلـه به کوهبنان رسیــد

22 ساعت پس از زمین‌لرزه تهران که به کشته شدن دو نفر و مصدومیت 97 نفر دیگر منجر شد، زلزله به کوهبنان کرمان رسید و با لرزش 5/2 ریشتری، 42 مصدوم برجای گذاشت و باعث آسیب‌دیدگی 85 درصد خانه‌های روستایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم، ساعت 20 و 34 دقیقه پنجشنبه، زمین لرزه‌ای به بزرگی 2/5 ریشتر در عمق ده کیلومتری زمین، زیر پای اهالی کوهبنان کرمان را لرزاند. بر اثر این زمین‌لرزه، سقف و دیوار 85 درصد خانه‌های روستایی آسیب دید و 42 نفر هم مصدوم شدند که بیشتر آنها به دلیل ترس و هنگام فرار رخ داد. غیر از یک نفر، بقیه این افراد پس از انتقال به بیمارستان، درمان و مرخص شدند. زلزله به روستای «جور» بیشترین آسیب را رساند و امدادگران نیز با توزیع و برپایی چادر به کمک حدود 300 نفر از زلزله زده‌ها شتافتند.

علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان گفت: بر اثر زلزله شامگاه پنجشنبه به 1500 واحد مسکونی کوهبنان آسیب جدی وارد و 300 واحد مسکونی در روستای جور نیز تخریب شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان هم به ایسنا گفت: امدادگران اقلام ضروری را در این روستا توزیع کردند. همچنین اماکنی برای اسکان مردم در نظر گرفته و امدادرسانی انجام شده است. نیروهای نظامی و فرمانداری هم در منطقه حضور دارند.

علی حسین‌زاده‌ مهرابی افزود: تعداد مصدومان زلزله 42 نفر بود که پنج نفر آنها مستقیم بر اثر ریزش آوار و بقیه غیرمستقیم و به دلیل فرار ناشی از ترس دچار مصدومیت شده بودند.

وی با بیان این‌که 500 تخته چادر بین مردم مناطق زلزله‌زده کوهبنان توزیع شده است، بیان کرد: آواربرداری از خانه‌های خسارت دیده و معابر اصلی نیز از صبح جمعه آغاز شده است.

به گفته جانشین ستاد بحران کرمان، این حادثه باعث ریزش دیوار، سقف و تخریب ساختمان‌های زیادی شد و خسارت 85درصدی به واحدهای روستایی وارد کرد.

مصطفی آیت‌اللهی موسوی، افزود: بنابه اعلام بنیاد مسکن ‌از ابتدای اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی تا کنون، 2100 واحد مسکونی شهری و روستایی در شهرستان کوهبنان مقاوم‌سازی شده که دلیل نداشتن تلفات جانی در زلزله اخیر است.

تا عصر دیروز، 30 پس‌لرزه نیز در منطقه ثبت شد که بزرگ‌ترین آن ساعت 6 و 19 دقیقه جمعه به بزرگی 2/4 ریشتر در عمق ده کیلومتری زمین رخ داد. رئیس سازمان امداد و نجات کشور با اعلام ارزیابی 31 شهر و روستا گفت: 300 نفر از هموطنان خدمات امدادی و اسکان اضطراری را دریافت کردند. مرتضی سلیمی با بیان این‌که 60 نیروی عملیاتی در منطقه حضور دارند، افزود: این زلزله تا ظهر جمعه، 29 پس‌لرزه داشت و به دنبال آن هلال‌احمر 31 شهر و روستا را ارزیابی کرد. به گفته وی، خدمات‌رسانی در مناطق آسیب دیده در حال انجام است و در مجموع 300 خانوار متاثر از زلزله با برپایی چادر از خدمات امدادی و اسکان اضطراری بهره بردند.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز درباره آخرین وضعیت مصدومان گفت: همه مصدومان زلزله 2/5 ریشتری کوهبنان بجز یک نفر، با وضعیت عمومی خوب ترخیص شدند. به گفته صابری فقط یک نفر از مصدومان زلزله در بیمارستان شهید باهنر کرمان بستری است. وی افزود: از 42 مصدوم زلزله، پنج نفر به دلیل ترومای مستقیم ناشی از ریزش آوار و 37 نفر نیز به دلیل آسیب‌های غیرمستقیم ناشی از ترس و فرار دچار جراحت شدند.

زمین‌لرزه پنجشنبه همچنین باعث تعطیلی مدارس کوهبنان در روزهای شنبه و یکشنبه شد. براساس اعلام اداره‌کل آموزش و پرورش استان کرمان در راستای آرامش خاطر خانواده‌ها و دانش‌آموزان، مدارس کوهبنان در تمام دوره‌های تحصیلی شنبه و یکشنبه تعطیل است. همچنین معادن این شهر هم تا دوشنبه تعطیل است.

نظر شما