نتایج نظرسنجی رسمی از 88 هزار مشتری صنعت خودرو در تابستان نشان داد:
افت رضایت 60 درصد از مشتریان خودرو
صاحبخبر - نتایج نظرسنجی رسمی نشان می دهد که رضایت مشتریان صنعت خودرو از فرایند فروش خودروهای داخلی در تابستان امسال نسبت به بهار، تغییر چندانی نداشته است. با این حال، فقط رضایتمندی خریداران خودرو از چهار شرکت خودروساز داخلی طی این مدت افزایش داشته است و 12 خودروساز دیگر که جمعا قریب به 60 درصد بازار خودرو را در اختیار دارند، با افت رضایتمندی مشتریان خود مواجه شده اند. به گزارش خراسان، نتایج نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از 88 هزار نفر از مشتریان خودروهای سواری در تابستان 96 نشان می دهد که در این مدت، رضایت مشتریان از خدمات فروش شرکت های عرضه کننده خودرو در مقایسه با بهار 96 تغییر چندانی نداشته است. طبق این گزارش، خریداران خودروهای سواری از اطلاع رسانی و پاسخ گویی خودروسازان بیشترین رضایتمندی را داشته اند. شاخص هزینه و زمان صرف شده که خود به دو زیرشاخص تناسب هزینه پرداختی با خودروی خریداری شده و نیز تحویل خودرو در زمان مقرر طبق قرارداد تقسیم بندی می شود نیز کمترین نمره رضایتمندی این خریداران را به خود اختصاص داده است. در این تحقیق مشخص شده است که شاخص هزینه و زمان صرف شده، با 28 درصد وزن، بیشترین تاثیر را بر رضایتمندی مشتری از خدمات فروش خودروسازان ایفا می کند. تاخیر در تحویل خودرو مهمترین انتقاد مشتریان طبق گزارش سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، مهم ترین انتقادات مشتریان از صنعت خودرو در شش ماهه نخست امسال را تاخیر تحویل خودرو، ایراد داشتن خودرو هنگام تحویل، کم بودن تنوع آپشن ها، نبود تناسب قیمت با کیفیت خودرو و تاخیر در تحویل پلاک و مدارک خودرو تشکیل داده اند. این گزارش نشان می دهد که از تابستان 94 تا تابستان 96، بیشترین رضایتمندی خریداران خودرو از خودروسازان در زمستان 95 حاصل شده است. 4 خودروسازی که رضایت مشتریان از فروش آن ها افزایش یافت اما طبق اظهارنظر 88 هزار خریدار خودرو در تابستان امسال، سه شرکت جهان نوین آریا، آرین موتور پویا و خودروسازی مدیران، بیشترین نمرات رضایت مشتریان از مرحله فروش را کسب کرده اند. از سوی دیگر، چهار شرکت پرشیا خودرو، خودروسازی مدیران، بهمن موتور و سایپا توانسته اند نسبت به بهار 96، بیشترین رشد رضایت مشتریان در مرحله فروش را کسب کنند. بیشترین افت رضایتمندی از خودروسازان داخلی هم به ترتیب متعلق به کرمان موتور، ایرتویا و پارس خودرو بوده است. بر این اساس، می توان مشاهده کرد که رضایتمندی مشتریان از خودروسازانی که جمعاً سهمی معادل 57 درصد بازار خودروهای تولید داخل را به خود اختصاص داده اند در تابستان امسال نسبت به بهار، نزولی بوده است. جدول بالا، میزان رضایتمندی مشتریان شرکت های عرضه کننده خودرو در تابستان 96 نسبت به بهار را به همراه سهم بازار هر یک از این خودروسازها نشان می دهد.∎