به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، پرداخت شهریه دانشگاه یکی از دغدغههایی است که هر خانوادهای را در طول تحصیل فرزندشان با مشکلاتی همراه میکند. در این میان مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی همواره تلاش کردهاند این دغدغه را رفع کرده یا تا حدی کاهش دهند. همایش دبیران هماندیشی دانشگاههای کشور فرصت خوبی بود تا فرهاد رهبر اخبار خوشحالکنندهای در این رابطه مطرح کرده و از تخفیف شهریههای جدید این دانشگاه سخن بگوید.
او در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران نوید داد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اختیار دارند با توجه به امکانات موجود و استادان خود برای برخی از رشتهها تا 50 درصد تخفیف لحاظ کنند. البته این تنها خبر خوش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نبود. آنطور که او اعلام کرد دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان زلزلهزده استان کرمانشاه تخفیف شهریه در نظر گرفته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این همایش که بهمنظور انتقال تجارب دبیران هماندیش تشکیل شده بود، از نقش استادان در پیشبرد اهداف آموزش عالی کشور سخن گفت. به اعتقاد او، استادان رکن اصلی سازندگی کشور هستند و دانشگاهها باید از نقش اساسی استادان در دانشگاه استفاده کنند. فرهاد رهبر ادامه داد: «تا جایی که بنده اطلاع دارم جلسات دانشافزایی این مجموعه که برای استادان برگزار میشود تاکنون با حضور ٧٠ هزار نفر از استادان در 6 سال گذشته انجام شده و سههزار دوره آموزشی در موضوعات سیاسی، اخلاق حرفهای، معرفتشناسی و... برگزار شده است.»
رهبر خطاب به دبیران هماندیش دانشگاههای کشور گفت: «شما بهعنوان افرادی که به استادان خدمت میکنید تا سطح آگاهی و بصیرت آنها نسبت به مسائل جامعه افزایش یابد، نقش مضاعفی نسبت به استادان دارید و پیشنهاد بنده این است که برای آگاهی از میزان اثربخشی خود در این ماموریتها مکانیسمی تهیه شود تا براساس شاخصهای ارزیابی بتوانیم نقشآفرینی نشستهای هماندیشی را آسیبشناسی کنیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تربیت کادر نیروی انسانی و پژوهش دو محصول فعالیت استادان در دانشگاه است، گفت: «فارغالتحصیلان دانشگاهی محصولی هستند که استادان به جامعه تحویل میدهند و برای ارزیابی عملکرد استادان میتوان جشن ورودی دانشجویان را که از دبیرستان به دانشگاه میآیند با جشن فارغالتحصیلی آنها بهعنوان یک شاخص در نظر بگیریم و مقایسه کنیم که در مدت تحصیل دانشجویان چه میزان فرهنگ اسلامی و عرق دینی و ملی به دانشجویان تزریق کردهایم.» او با تاکید بر اینکه محیط تحصیل و استاد در نوع رفتار، منش و دینداری، عرق ملی، خودباوری، خلاقیت و ابتکار دانشجویان مهم است، گفت: «دانشگاهها باید بهوسیله شاخصهای ارزیابی بررسی کنند که به چه میزان در نقشآفرینی در این موضوعات موفق و کارآمد بودهاند.»
استاد باید خلاقیت و ابتکار را در دانشجو افزایش دهد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «استاد باید خلاقیت و ابتکار را در دانشجو افزایش دهد و آموزش را به سمت پژوهش و حل مسالهمحوری ببرد تا دانشجویان پس از فارغالتحصیلی برای جامعه مفید باشند.»
دکتر رهبر ادامه داد: «مقام معظم رهبری دو سال است که بر حل مسائل و آسیبهای اجتماعی بارها تاکید کردهاند، چقدر از استادان ما با آسیبهای اجتماعی آشنا هستند و به دنبال راهکارهای مقابله با آن رفتهاند؛ اگر نرفتهاند پس یک جای کار غلط است.» او با انتقاد از اینکه سیستم آموزشی عالی ما شاگردپروری نمیکند، ادامه داد: «متاسفانه اکنون ارتباط بین استادان و دانشجویان قطع است و استاد کیف در دست به کلاس درس میآید و بعد از تدریس دانشگاه را ترک میکند و ارتباطی قوی بین دانشجویان و استادان ایجاد نمیشود.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به دبیران هماندیش دانشگاههای کشور گفت: «وظیفه شما این است که بصیرت و آگاهی استادان نسبت به مسائل جامعه را افزایش دهید و استادان برای حل مسائل و معضلات کشور یک تیم بشوند و راهکار ارائه کنند و در این کار از ظرفیت دانشجویان خود هم استفاده کنند که وقتی دانشجو فارغالتحصیل میشود علاوهبر دانش، خلاقیت و ابتکار هم آموخته باشد.»او با انتقاد از عدم پیوند میان صنعت و دانشگاه تصریح کرد: «همه درباره ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه سخنرانی میکنند. تا زمانی که استاد ما نیاز صنعت و جامعه را نداند نمیتوان ارتباطی میان این آنها برقرار کرد. برای تحقق این هدف باید طرحی نو درانداخت و توقع ما از نشستهای هماندیشی استادان است.» فرهاد رهبر در پایان این نشست به سوالات استادان شرکتکننده در نشست دبیران هماندیش دانشگاههای کشور پاسخ داد.
دکتر فرهاد رهبر در جمع خبرنگاران:
منافع دانشگاه آزاد اسلامی برای مردم است

فرهاد رهبر در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ گفت؛ او در سخنانش تاکید کرد منافع دانشگاه آزاد اسلامی برای مردم است؛ چراکه به اعتقاد او، این دانشگاه، دانشگاهی غیردولتی و غیرخصوصی و متعلق به مردم است پس اگر منافعی داشته باشد، برای مردم است.
رهبر تاکید کرد: «از در مضیقه قرار گرفتن مردم پرهیز شود و تلاش داریم هزینهها را تا جایی که ممکن است، کاهش دهیم.»
او همچنین در پاسخ به سوالی درباره برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش هماندیشی استادان و برنامههای فرهنگی گفت: «اگر بخواهیم برنامهریزی داشته باشیم تا دانشگاه نقش موثری در جامعه ایفا کند، باید از کانال اساتید اقدام کنیم. برنامهریزی برای ارتقای دانش استادان، اصلاح هرم هیاتعلمی و برنامهریزی برای افزایش اخلاق حرفهای در دستورکار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد تا علم و فرهنگ همراستا با یکدیگر در دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا یابد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هدف از افزایش سطح علم و فرهنگ اسلامی در دانشگاه این است که این دانشگاه بتواند در اهداف اصلی خود نقشآفرینی کند، گفت: «اکنون دانشگاهها به سمت نسل سوم که دانشگاههای حل مسالهمحور هستند، حرکت میکنند و این تغییر بهمعنای آن است که باید ابتدا مسائل را بشناسیم و بعد برای حل آن تدبیر کنیم.»
فرهاد رهبر اضافه کرد: «برای تحقق نسل سوم دانشگاه استادان باید بدانند که نیازهای جامعه و صنعت چیست و چگونه میتوانیم آنها را حل کنیم. برای این کار یک توان تیمی لازم است که دانشجویان در کنار اساتید قرار گرفته و با کمک دانشگاه به این حوزه ورود کنند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «برگزاری چنین نشستهایی حکایت از آن دارد که بتوانیم با هماندیشی استادان بهصورت شبکهای در دانشگاهها دانش استادان را افزایش دهیم و دسترسی ایجاد شود که استادان بتوانند از این امکانات با کسب اطلاع از آنچه در جامعه میگذرد و ایجاد ارتباط سیستماتیک بهره ببرند.»
او در پاسخ به سوال دیگری درباره کاهش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «شهریه دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاههای دولتی بسیار کمتر است.»
فرهاد رهبر با بیان اینکه شهریه دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با نرخ تورم سالانه که از سوی دولت اعلام میشود افزایش مییابد، گفت: «در یکی دو سال اخیر شهریه دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با تورم افزایش پیدا کرده، اما با این حال ما تلاش داریم با مدیریت و کاهش هزینهها شهریه دانشجویان را مدیریت کنیم.»
او اضافه کرد: «اخیرا مصوبهای برای برخی رشتهمحلها داشتیم و به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اختیار دادیم تا با توجه به امکانات موجود و استادانی که در آن واحد وجود دارند، برای برخی از رشتهها تا 50 درصد تخفیف لحاظ شود.»
فرهاد رهبر گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان زلزلهزده استان کرمانشاه که درگیر این حادثه دردناک هستند هم تخفیف ویژهای قائل شده است و ما حمایت از دانشجویان را از وظایف خود میدانیم.»
حجتالاسلام محمدیان روز گذشته در اختتامیه شانزدهمین همایش دبیران استادان دانشگاههای کشور که در مشهد برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه فعالیتهای نهاد رهبری به دنبال تاثیرگذاری بر افکار و اندیشههای اساتید است، گفت: «کارهای بزرگی میتوانیم در دانشگاهها انجام دهیم که اولین تاثیرگذاری آن بر افکار و اندیشههاست و در این خصوص باید نگاه کلان و آرمانگرا به امور داشته باشیم.»
به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، محمدیان در ادامه یکی از نکات مهم را دشمنشناسی دانست و متذکر شد: «با وجود اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران دشمن دارد و این دشمن با صراحت بیان میکند که بهدنبال براندازی نظام است اما یک عده میگویند که ما دچار توهم هستیم و این از عجایب است. البته نباید ضعفهای خودمان را به گردن دشمن بیندازیم.»
او با طرح این سوال که چنانچه تصمیمگیران تحتتاثیر چنین افرادی که ما را متهم به توهم میکنند قرار بگیرند سرنوشت جامعه چه میشود؟ ضمن اشاره به موضوع نفاق در جامعه گفت: «بنا به دلایلی ادبیات نفاق در جامعه دچار انحراف شده است؛ امروز به کسانی منافق میگوییم که محارب هستند و این در حالی است که این نفاق نیست چون منافق نظام را قبول ندارد.»
محمدیان با اشاره به اینکه منافق خودش را در صف نظام قرار میدهد تا به منافع بیشتری دست پیدا کند، گفت: «مشکل بزرگ این جریانات این است که منافع برای آنان یک اصل است و هیچ جناح و اندیشهای برایشان اهمیت ندارد؛ مثل کنه به مراکز قدرت چسبیدهاند و در جامعه بدبینی ایجاد میکنند.»
حجتالاسلام محمدیان با بیان اینکه استقامت از دیگر مقولههای مهمی است که باید به آن پرداخت، گفت: «برخی انسانها هنگامی که پای هزینه و ایستادگی به میان میآید خسته میشوند و خود را کنار میکشند در صورتی که شجاعت و استقامت شرط اصلی تاثیرگذاری است و هرکس از این عنصر برخوردار باشد میتواند راه 50ساله را مانند رزمندگان انقلاب اسلامی در مدت کوتاهی طی کند. شجاعت به معنی سنجیده بودن است و در جایی که لازم است فرد سخن خودش را بیان کند و از غیر خدا نیز نترسد، لذا جوانان انقلابی باید از ملامتها در مسیری که انتخاب کردهاند نترسند.»
رئیس نهاد رهبری تصریح کرد: «در این فضاها با جوسازی، ملامت، سرزنش و انواع انگها و شانتاژها بهدنبال این هستند که اهل حق را دلسرد کنند و تحتتاثیر قرار دهند و ما مصادیقی از این نوع زیاد داریم.»
منصورغلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شانزدهمین همایش سراسری دبیران هماندیشی استادان دانشگاههای کشور که در هتل خورشید مشهد برگزار شد، طی سخنانی گفت: «در حل مسائل کشور کارهای بسیاری در زمینههای فنی و تخصصی صورت گرفته است، اما انتظارات در همه مسائل بهخصوص مسائل داخلی بیشتر است و باید حرکت قوی، کار وسیع و سنگین در زمینه حل معضلات داشته باشیم.»
او بیان کرد: «باید به حل مشکلات در زمینه صنعت، توسعه فناوری و کمک به کسبوکار در زمینه علومانسانی نیز توجه شود؛ مقام معظم رهبری دغدغههایی نیز در حل مسائل اجتماعی دارند و تذکراتی در این زمینه داشتهاند.»
به گفته غلامی، گروههای خوبی در حال فعالیت هستند و گزارشها نشان میدهد که تلاشهای خوبی در زمینه حل مسائل کشور صورت گرفته است، شاید دانشگاهها خیلی دیر به موضوعات ورود پیدا کردهاند یا با بضاعت کم به این موضوعات پرداختهاند، اما نگاه به مباحث فنی بوده است و باید این تاخیر را جبران کنند.به اعتقاد او، در دانشگاهها باید کارهای گروهی را توسعه داد، چون از کار فردی چیزی حاصل نمیشود.
او گفت: «برخی اساتید که به کارهای فرعی میپردازند بروندادهای آنها مورد نقدهای قابلقبولی قرار میگیرد و منتقدان میگویند در کارهای آنان زاویههای مختلفی دیده نشده است.»
وزیر علوم با بیان اینکه چنانچه به نفوذ فضای مجازی بین اقشار جامعه و بهخصوص جوانان توجه کنیم میبینیم که میتوانیم از فرصتهایی که در این فضاها وجود دارند برای کاهش تهدیدات آنها استفاده کنیم، گفت: «در دانشگاهها باید تلاش کنیم هماندیشی فارغ از نوعاندیشی ایجاد کنیم و اعضای هیاتعلمی را کنار هم قرار دهیم، کاری که در دانشگاه بوعلی سینای همدان ایجاد کردیم.»
غلامی تاکید کرد: «ما در هماندیشی باید اصل هماندیشی را مدنظر قرار داده باشیم و موضوعات مختلف را مطرح و درخصوص آنها به بحث و مجادله بپردازیم و بعد قانع شویم.»
او متذکر شد: «اگر بین اعضای هیاتعلمی بحث و مجادله درخصوص مسائل مختلف باشد میتوانیم آثار آن را در دنیا مطرح کنیم، نباید رسالت جهانی را فراموش کنیم، چون این رسالت جهانی است و وظیفه دلسوزان انقلاب این است که به فضای بزرگتر فکر کنند؛ باید از نقطه کوچک بگذریم تا منفعت بزرگتری را محقق کنیم.»
او در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص توجه به علومانسانی گفت: «در زمانهای مختلف این بحث مطرح بوده اما منویات مقام معظم رهبری را در این خصوص پیش نبردهایم. در هماندیشی است که میتوانیم در این زمینه خوب کار کنیم و مباحث مربوط به علومانسانی را با نگاه عمیقتر و داوری به پیش ببریم.»
وزیر علوم بیان کرد: «درخصوص علومانسانی، بازنگری کتابهای این علوم و همچنین سند اسلامیکردن دانشگاهها به اندازهای کار شده است که با افتخار آنها را بیان کنیم. اساتید در بخشهای اجرایی کارهای خوبی انجام دادهاند؛ اما به دلیل پررنگبودن نقدها این کارها زیاد دیده نشده است. چنانچه عملکردها را بررسی کنیم این اقدامات را خواهید دید هرچند با آرمانها فاصله داریم و نیاز به حرکت قوی و تلاش بیشتر در این زمینههاست.»
او در ادامه خطاب به استادان تاکید کرد: «در دانشگاه باید به دانشجویان تحصیلات تکمیلی توجه کنیم. برخی همکاران رفتار خشکی با آنان دارند و با این رفتار میخواهند احترام اجباری از روی ترس در دانشجو به وجود آورند در صورتی که باید این احترام از روی علاقهمندی باشد و این ماندگار است.»