حجتالاسلام والمسلمین مجتبی صداقت سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفتوگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ در رابطه با رسالت خبرنگاران در امر محور قراردادن مساجد در زندگی اسلامی عنوان کرد: یکی از اتفاقاتی که بعد از انقلاب اسلامی در رابطه با مسجد در کشور رخ داد این بود که با به وجود آمدن مراکز آموزشی، سیاسی، اجتماعی و فضاهای مختلف جانبی در جامعه، نقش مسجد در سبک زندگی اسلامی مردم نسبت به مسجد زمان پیامبر اکرم(ص) کم رنگ شد.
وی ادامه داد: در زمان پیامبر(ص) عرب بادیه نشین که به تازگی شهرنشین شده بود و ذهنش فضای اجتماعی را اقتضا نمیکرد همه فعالیتهایش را در مسجد انجام میداد؛ در واقع مسجد اولین جایی بود که پیامبر(ص) بعد از بنا نهادن پایههای حکومت الهی تأسیس کرد یعنی قبل از اینکه خانه پیامبر ساخته شود مسجد تأسیس شد.
حجتالاسلام والمسلمین صداقت تصریح کرد: تمام فعالیتهای آن زمان از نماز و عبادت گرفته تا فعالیتهای علمی و اجتماعی در مسجد انجام میشد در واقع تا قرن ۸ هجری مرکز همه فعالیتهای اجتماعی در مسجد بود این شیوه تا قرن سیزدهم هجری نیز تاحدودی ادامه داشت و کانون همه فعالیتهای علمی و پژوهشی مساجد بود.
خدای متعال مسجد را برای تمامی عصرها محور قرار داده است
سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار کرد: اما متأسفانه در دهههای اخیر کم کم کار به جایی رسید که مسجد جنبه عبادتگاه صرف به خود گرفته از فعالیتهای دیگر فاصله گرفت. طبیعتٱ زمانی که یک مکان جنبه خاصی پیدا میکند و از کارکردهای اولیهاش فاصله میگیرد عملٱ از محوریت سبک زندگی اسلامی مردم خارج میشود و اگر یک نگاه قرآنی به مسجد داشته باشیم در مییابیم که اگرچه پیامبر(ص) مسجد را برای آن زمان محور قرار داده ولی خدای متعال مسجد را برای تمامی عصرها محور قرار داده است.
در سبک زندگی اسلامی مسجد محور شود
وی ادامه داد: جامعه اسلامی به معنای واقعی تشکیل نمیشود مگر اینکه مسجد محور زندگی مردم قرار گیرد اما متأسفانه ما این فرهنگ را از دست دادهایم و باید مجددٱ آن را به دست آوریم که طلایه دارن این حرکت خبرنگارن هستند چراکه هر چیزی را که بخواهیم فرهنگ کنیم اول باید خبر آن بحث و ارزش را در لایههای مختلف اجتماع تسری دهیم و اول از همه باید خبرش را پخش کنیم تا مردم متوجه شوند. پیامبر اسلام (ص) نیز برای تبلیغ اسلام در ابتدا فقط در مسجدالحرام مینشست و قرآن میخواندند. مردم هم وقتی با آیات قرآن مواجه میشدند سؤال میکردند آنچه قرائت میشود چیست؟ و پاسخ میشنیدند که این فرد ادعای پیامبری دارد و آنچه میخواند نیز کلام خداست و مردم با این اطلاعرسانی پیامبر کم کم جذب اسلام میشدند.
حجتالاسلام والمسلمین صداقت بیان کرد: در نتیجه طلایه داری در این بخش بسیار مهم است و نقش خبرنگار این است که مسجد را به عنوان یک موضوع مهم و ضروری در زندگی مردم مطرح و مطالبه کند. خبرنگار باید از ما مطالبه کند که مسجد در حوزه اجتماع، قرآن و سبک زندگی چه کارهایی را انجام داده است؟ اگر این مطالبه انجام شود فرد عادی که در منزل نشسته نیز از مسجد مطالبه خواهدکرد. مردم باید سراغ مسجد و امام جماعت محل بروند و از او مطالبه کنند چراکه تا مردم مطالبه نکنند کاری انجام نمیشود. صاحب مسجد خداست و مسجد در دست مردم است نه امور مساجد و نهادهای دیگر، خبرنگار میتواند مطالبه گری مردم رادر جهت افزایش گفتمان بین مردم و مساجد افزایش دهد به نحوی که مسجد دوباره محور فعالیتهای اجتماع قرار گیرد.
وی در پایان این سؤال را مطرح کرد که، در جامعه امروز خیلی چیزها برای رفع نیازها مطالبه میشود ولی چرا کمتر کسی کارکردهای مسجد را مطالبه میکند؟
زینب رحیمی