شناسهٔ خبر: 23170929 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کمبود ۲۰ درصدي شاخص هاي امداد و نجات براي زلزله پايتخت

خبرگزاری شبستان: استاندار تهران از کمبود ۲۰ درصدي شاخص هاي امداد و نجات براي زلزله احتمالي در پايتخت خبر داد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمد حسين مقيمي در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود: براي امداد و نجات در شهري 14 ميليون نفري در زلزله احتمالي نيازمند امکاناتي هستيم که هم اکنون در اين زمينه کمبودهايي وجود دارد.


وي گفت: برخي بيمارستان هاي تهران بسيار قديمي هستند که نياز به مقاوم سازي دارند و همچنين بايد بيمارستان هاي جديد ساخته شود.


استاندار تهران افزود: مهمترين کار در زلزله امداد و نجات است در حالي که به واسطه حضور مردم در خيابان ها و معابر نيروهاي امداد و نجات براي رسيدن به ملارد که کانون اصلي زلزله چهارشنبه شب بود مشکل داشتند.


مقيمي با بيان اينکه از نظر آموزش عمومي در بحران ها بسيار عقب هستيم گفت: در دوران آرامش بايد به مردم آموزش همگاني براي مديريت بحران داده شود .


وي افزود: زلزله هم در تهران و هم در شهرستان هاي اين استان بود با اين وجود مشکل خاصي در مديريت بحران زلزله چهارشنبه شب نداشتيم.


استاندار تهران افزود: بعد از زلزله بم مقرر شد تا تمامي شبکه هاي حياتي شهر ها در برابر زلزله مقاوم سازي شوند که اين امر در شبکه گاز تهران محقق شده است.


مقيمي گفت: بر اساس برنامه هاي چهارم، پنجم و ششم توسعه سالانه بايد 10 درصد از خانه هاي روستايي مقاوم سازي مي شدند که اگر اين برنامه به طور کامل اجرا شده بود هم اکنون وضعيت خانه هاي روستايي در برابر زلزله ها بهتر بود.


وي افزود: هر نقطه اي که خانه هاي روستايي مقاوم سازي شدند تلفاتش در زلزله ها به شدت کاهش يافته است.

رئيس مرکز لرزه نگاري موسسه ژئوفيزيک کشور هم در اين برنامه با اشاره به اينکه در 24 ساعت گذشته 14 پس لرزه در استان هاي تهران و البرز به وقوع پيوسته است گفت: بزرگ ترين اين پس لرزه ها 2/6 ريشتر بود و آنچه ما در پس لرزه ها انتظار داشتيم تاکنون رخ نداده است.


علي مرادي افزود: از دو ماه پيش خرد لرزه هاي منطقه اي را که چهارشنبه شب در آن زمين لرزه به وقوع پيوست ثبت کرده و به مسئولان اطلاع داده بوديم.


وي گفت: اگر چه نمي توان زمين لرزه را پيش بيني کرد اما به نظر مي رسد که منطقه همچنان استعداد زمين لرزه اي به قدرت زلزله گذشته را داشته باشد.


مرادي افزود:?پس از زلزله چهارشنبه شب تاکنون هيچ فعاليت لرزه اي در گسل شمال تهران ثبت نشده است.


رئيس مرکز لرزه نگاري موسسه ژئوفيزيک با بيان اينکه 800 سال در پيش گسل جنوب اشتهارد زلزله اي به قدرت 7/2 ريشتر رخ داده بود به گمانه زني ها درباره زمان بازگشت زلزله در اين منطقه اشاره کرد و گفت: درباره پيش بيني دوره بازگشت زلزله به طور دقيق علمي نمي توان نظر داد.


وي تصريح کرد?: از نظر اينکه تهران زمين لرزه بزرگي خواهد داشت بايد آماده باشيم اما تاکنون فعاليتي در گسل هاي تهران ثبت نشده است.


رئيس مرکز لرزه نگاري موسسه ژئوفيزيک با بيان اينکه نبايد فراموش کنيم در کشوري زلزله خيز قرار داريم افزود: زمين لرزه ها و پس لرزه هاي استان هاي کرمانشاه و کرمان نشان مي دهد که برخي گسل ها در کشور فعال شده اند و اين مسبوق به سابقه است.


مرادي گفت: وقتي زمين در ارامش است بدترين حالت را سپري مي کنيم زيرا فراموش مي کنيم که در کشوري زلزله خيز قرار داريم.


وي افزود: تاکنون در هيچ کجاي دنيا مبنايي علمي و صحيح براي پيش بيني زلزله به دست نيامده و هر آنچه در فضاي مجازي مورد گمانه زني قرار مي گيرد صرفاً سوء استفاده از شرايط رواني جامعه است.


سخنگوي سازمان مديريت بحران کشور هم در اين برنامه با اشاره به اقدامات سريع دستگاه هاي ذيربط در اين سازمان در زلزله چهارشنبه شب استان تهران گفت: اين زمين لرزه يک رزمايش خوب و عملي بود که مردم و مسئولان به خوبي از آن درس گرفتند.


بهنام سعيدي افزود: در اين زلزله اولويت ها به موقع طراحي ابلاغ و اجرا شد و مديريت بحران در آن نمره قابل قبولي گرفت.


وي گفت: استان هاي معين براي زمان وقوع زلزله در استان تهران مشخص شده اند و دستورالعمل هاي لازم به منظور امداد و نجات در زلزله احتمالي در پايتخت را در اختيار دارند.


سخنگوي سازمان مديريت بحران کشور با بيان اينکه هم مديران و هم مردم بايد آموزش هاي لازم را براي مقابله با بحران ها فرابگيرند افزود: مقرر شده تا در يک بازه چهار ساله به همه مردم آموزش همگاني چگونگي مقابله با بحران داده شود.

نظر شما