آغاز سرمایه گذاری 18 میلیون دلاری در پایانه غلات منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا
مدیر اجرایی مجری طرح توسعه بندر آستارا از سرمایه گذاری 18 میلیون دلاری بخش خصوصی و شرکای بین المللی در پایانه غلات منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا خبر داد.
صاحبخبر - علیرضا چشم جهان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بندر آستارا که تا سالیان نه چندان دور از جایگاه خاصی در مبادلات تجاری حوزه دریای خزر برخوردار نبود، ولی با سرمایه گذاریهای انجام شده و از ابتدای سال 1391 در مسیر کسب سهمی شایسته، مؤثر و پایدار از اقتصاد و تجارت بین المللی این منطقه قرار گرفته است. وی ادامه داد: برای تحقق این جایگاه ممتاز، سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک ایران و شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه اهتمام ویژه ای معمول داشته است تا این بندر را که از وسعتی بالغ بر 55 هکتار برخوردار است، در قالب یک برنامه بلندمدت به قابلیتهای لازم برای پذیرش و تخلیه و بارگیری کشتیها و نگهداری و توزیع انواع کالاهای عمومی، چوب، آهن آلات، محمولههای کانتینری، غلات و همچنین فرآوردههای نفتی با ظرفیت سه و نیم میلیون تن در سال برسانند. وی افزود: بندر آستارا در حال حاضر با در اختیار داشتن 205 متراسکله فعال که طی دو سال اخیر ساخته شده و 75 متر اسکله دیگر که در حال ساخت است، ظرفیت انجام عملیات بندری و نگهداری یک میلیون تن کالا در سال را داراست. چشم جهان با بیان اینکه با فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، روند فعالیتهای ارزش افزوده نیز در این بندر رونق میگیرد، اضافه کرد: فواید تحقق این موضوع در زمینه ایجاد اشتغال، حمل و نقل و ترانزیت و توسعه زیرساختهای شهری و منطقهای در وجوه مختلف مشهود خواهد بود. وی تصریح کرد: آستارا از موقعیت ممتاز جغرافیایی برای ورود گندم به خصوص از کشور روسیه و ترانزیت آن به کشورهای همسایه برخوردار است و به اتکای چنین جایگاهی، ایجاد یک پایانه غلات با وسعتی بالغ بر 10 هکتار با بهره مندی از 120 هزار تن سیلو(در چهار فاز 30 هزار تنی) و دو باب انبار(در مجموع به مساحت 6 هزار متر مربع) و بهرهمندی از پیشرفته ترین تجهیزات تخلیه کشتیهای حامل گندم در حال انجام است. مدیر اجرایی مجری طرح توسعه بندر آستارا با تأکید بر اینکه این طرح در فاز اول بیش از 18 میلیون دلار (حدود 72 میلیارد تومان) هزینه در پی دارد ، خاطر نشان کرد: پایانه غلات این بندر در قالب مشارکت بخش خصوصی ایرانی و شرکای بین المللی هم اکنون در دست اجراست و ظرف دو سال آینده به مرحله بهره برداری میرسد. وی با اشاره به اینکه در طرح جامع پایانه غلات بندر آستارا ، احداث یک کارخانه آرد نیز قرار دارد ، گفت: تاکنون بیش از یک هزار میلیارد ریال برای تبدیل بندر آستارا به وضعیت فعلی آن هزینه شده و برای تثبیت جایگاه آن در عرصه مبادلات بینالمللی حوزه دریای خزر حداقل یک هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است. علیرضا چشم جهان در پایان افزود: اتصال بندر آستارا به شبکه ریلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران و همچنین راه آهن جمهوری آذربایجان از جمله برنامه های مهمی است که در صورت تحقق می تواند نقش و جایگاه این بندر را به عنوان یک نقطه کانونی در شمال غرب ایران از سایر بنادر شمالی کشورمان متمایز سازد و آن را به معبری جدید برای دو کریدور مهم بین المللی موسوم به "جاده ابریشم" و" شمال – جنوب (نوستراک)" تبدیل نماید. انتهای پیام∎