شناسهٔ خبر: 23152620 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس مرکز هم‌اندیشی استادان کشور:

چاره‌اندیشی برای آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی رسالت وحدت حوزه و دانشگاه است

R41347/P1377/S6,1188/CT11

رئیس مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه‌های کشور گفت: چاره‌اندیشی برای آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی رسالت وحدت حوزه و دانشگاه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد‌مقدس، حجت‌الاسلام سید مهدی ساداتی‌نژاد صبح امروز در شانزدهمین همایش سراسری دبیران هم‌اندیشی استادان دانشگاه‌های کشور که در هتل خورشید تابان مشهد برگزار شد، اظهار داشت: مجموعه مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان کشور قبلاً در ذیل معاونت فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تعریف می‌شد که با تغییرات انجام شده اکنون زیر نظر معاونت آموزشی و پژوهشی فعالیت داریم البته شرح وظایف ما تفاوتی ایجاد نشده اما از نظر شکلی و تشکیلاتی این تغییر انجام شده است. 

وی افزود: علت اینکه ما هرسال در ماه آذر این همایش را برگزار می‌کنیم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و سالروز شهادت دکتر مفتح است چرا که وحدت حوزه و دانشگاه وحدت باهم‌ اندیشیدن بوده و امروز یکی از راهبردی‌ترین مباحث ما اندیشیدن حوزه و دانشگاه به مسائل مهمی نظیر مخاطرات پیش روی انقلاب و درک کردن نسل چهارم است.

رئیس مرکز هم‌اندیشی استادان دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه امروز مخاطرات ویژه‌ای روبه‌روی ما است، تصریح کرد: نوع تفکر نسل جدید و منبع و مرجع تغذیه فکری آن تغییر کرده است لذا اگر ما مدافع انقلاب و به دنبال تامین منافع ملی کشور هستیم چاره‌اندیشی برای چگونگی مقابله با آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و از دست رفتن سرمایه‌های اجتماعی امری ضروری است.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اهتمام ویژه‌ای به مسئله آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی داشتند که اهمیت این امر را نشان می‌دهد، گفت: در این راستا چاره‌اندیشی برای آسیب‌های بنیان‌افکن اجتماعی و فرهنگی رسالت وحدت حوزه و دانشگاه است و در ادامه اندیشیدن به چگونگی گذر از مرحله نظام اسلامی به دولت و جامعه اسلامی به عتوان مقدمه میل به تمدن اسلامی که هنوز محقق نشده است نیز موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.  

وی با اشاره به ضرورت ‌هم‌اندیشی در مورد طراحی الگوی اسلامی ایرانی برای پیشرفت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گفت: در سال‌های اول انقلاب ما به دنیا نوید یک الگو را می‌دادیم تا روزی الگوی مترقی از این انقلاب برای تمام کشورهایی که به دنبال تخقق وعده‌های اسلام هستند ارائه دهیم اما می‌دانیم امروز خروجی مناسبی در زمینه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و علم به عنوان یک الگو نداریم لذا حوزویان و دانشگاهیان با اندیشه خلاق باید طرحی نو برای این الگوی ایرانی اسلامی ابداع کنند.  

رئیس مرکز هم‌اندیشی استادان دانشگاه‌های کشور ادامه داد: برای تبیین مسئولیت‌های جدید در عصر مدرن برای حفظ دین، فرهنگ و هویت بومی و ملی خود چقدر آماده‌ایم؟ آیا این مهم در دانشگاه و حوزه ما تعریف شده است؟ دانشگاه کارآفرین، تمدن‌ساز و اخلاق مدار و حوزه علمیه آگاه، بیدار و زمان شناس واژه‌های زیبایی است اما چقدر محقق شده است؟  

ساداتی‌نژاد تصریح کرد:  آینده انقلاب و کشور ما به این بستگی دارد که چقدر بتوانیم این مسئله ‌های مهم را حل و فصل کنیم و در این مسیر وحدت حوزه و دانشگاه برای هم‌اندیشی و چاره‌اندیشی این مسائل امری ضروری است. 

وی با اشاره برنامه‌های راهبردی مرکز در سال گذشته گفت: اهتمام به برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی درون دانشگاه ‌ها، فعال شدن در فضای مجازی و شبکه‌سازی اساتید، تاسیس هیئت مذهبی در دانشگاه ‌ها و غیره از انتظارات سال گذشته ما بود که در سال 95 و 6 ماهه اول سال 96 طبق گزارشات ارائه شده 1299 نشست، 381 امور فوق برنامه، ارتقای تعداد هیئت‌های مذهبی از 20 دانشگاه به 63 و ایجاد 100 کانال در فضای مجازی از اقدامات انجام شده است.  

رئیس مرکز هم‌اندیشی استادان دانشگاه‌های کشور افزود: امسال شعار همایش ما هم‌اندیشی، تخصص محوری و تاثیرگذاری است در این راستا پیشنهادات ما برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه توانمندسازی دبیران هم‌اندیشی درباره مسائلی نظیر شرح وظایف و ساختار تشکیلاتی و انتقال تجارب به دبیران جدید، رسانه و فضای مجازی، مهارت‌های ارتباطی و جذب مخاطب، جریان شناسی فضای فکری سیاسی دانشگاه‌ها و کارگاه نیازسنجی و دانشگاه تراز اسلامی است که امیدوارم در سال آتی این نشست‌ها را به صورت منطقه‌ای برگزار کنیم.  

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: در جریان برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی تاکنون در بخش نظری به‌خوبی عمل کردیم اما در بخش کاربردی موفق نبوده و نتونستیم گره‌ای را باز کنیم زیرا کارها را نظام‌مند جلو نمی‌بریم و نتوانستیم خروجی موثر ارائه دهیم که امیدواریم در سال آینده با انجام مراحلی نظیر ایجاد اتاق فکر ستاد، تعیین اولویت‌های هم‌اندیشی، برگزاری نشست‌های تخصصی، دریافت نظرات دستگاه اجرایی ذی‌ربط در مورد ایده‌های ارسال شده و غیره این مهم میسر شود.

انتهای پیام/

نظر شما