سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اعلام کرد: تاخیرهای به وجود آمده در قراردادهای مشارکت صنعت خودرو با شرکتهای بزرگ یا خصوصی خارجی، تحت کنترل است و برنامههای جبرانی برای آن تهیه شده یا در دست تهیه است.با اجرای برجام و لغو تحریمهای هستهای، سفر هیاتهای تجاری متعدد از کشورهای مختلف برای سرمایهگذاری به ایران افزایش یافت؛ به طوری که در نتیجه مذاکرات انجام شده، چهار قرارداد و تفاهمنامه در صنعت خودرو به امضا رسید و انتظار میرود قراردادهای جدید دیگری در راه باشد. صنعت خودرو توانست در نتیجه گشایشهای برجام، شماری از شرکتهای خودروساز را که به دلیل تحریمها ایران را ترک کرده بودند دوباره به کشور بازگرداند که البته با شرایطی متفاوت از گذشته تا منافع کشور در این زمینه حفظ شود.با این همه، هنوز برنامههای تولید مشترک با این خودروسازان به جایگاه پیشبینی شده نرسیده است.
در چنین شرایطی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اعلام کرد که این تاخیرها تحت کنترل بوده و برای آن برنامه جبرانی در نظر گرفته شده است. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، در توضیح ایدرو آمده است: تفاوت عمده قراردادهای اخیر صنعت خودرو با شرکتهای معتبر بینالمللی (فرانسوی، آلمانی و ...) مربوط به سرمایهگذاری مستقیم شرکتهای خارجی و مشارکت با شرکتهای خودروساز و قطعه سازان داخلی است، بر این اساس مقایسه فنی، اقتصادی و حتی برنامه زمانبندی اجرای این گونه طرحها با قراردادهای سالهای گذشته که بیشتر قرارداد تحت لیسانس بوده، چندان معتبر و صحیح به نظر نمیرسد. برپایه این گزارش، در قراردادهای اخیر علاوه بر سرمایهگذاری شریک خارجی آن هم به میزان 50 درصد و حتی بیشتر در ساخت خطوط جدید و ارتقای خطوط موجود اما با ظرفیتهای پایین، مقرر است حجم ساخت داخل و پیشبینیهای لازم برای صادرات محور بودن محصولات در اولویت باشد. محصولات تولیدی مشارکت ایران خودرو و پژو وارد بازار شده است و تلاش میشود تولید با فاصله زمانی انجام شود. در مورد قرارداد سیتروئن با سایپا نیز کار طبق روال در حال انجام است و امید میرود اواسط نیمه نخست سال آینده محصولات تولیدی به بازار عرضه شود.
برنامه جبرانی برای تاخیر در ساخت خودروهای فرانسوی
صاحبخبر -