شناسهٔ خبر: 23142698 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نظم و امنيت در گرو مشاركت پژوهشگران و نخبگان

صاحب‌خبر -
قرن اخير كه مهمترين ويژگي‌اش، شكوفايي علم است با پيشرفت‌هاي خيره كننده‌اش همه را به تعجب وا داشته به‌طوري كه روزانه شاهد نتايج علم و فناوري در قالب ارائه خدمات متنوع به بشر هستيم و اين رشد روز افزون علم و فناوري تا جايي است كه مي‌‌توانيم مهمترين ويژگي تمدن نوين را، ارائه خدمات گوناگون مبتني بر علم و فناوري نام برد. امروزه هيچ كشوري به توسعه و پيشرفت اقتصادي و اجتماعي نرسيده مگر اينكه به علم و فناوري در همه جوانب روي آورده است. 
به‌رغم پيشرفت‌هاي شگفت‌انگيز بشر در علوم مختلف، اما در مسئله شناخت انسان توفيق چنداني نداشته است اين در حاليست كه علوم فراواني براي شناخت انسان ‌تأسيس شده، ولي متخصصان هر يك از اين علوم، تنها يك جنبه و يك‌جزء از اين مجموعه پيچيده انسان را مطالعه مي‌كنند و نتيجه‌اي خاص به دست مي‌آورند. بنابراين انساني كه متخصصان هر يك از علوم روان‌شناسي، جامعه‌‌شناسي، علوم تربيتي، كالبد‌شناسي، فيزيولوژي و... مي‌شناسند، انسان واقعي نيست بلكه شبحي ساخته و پرداخته تكنيك‌هاي همان علم است. 
بدون شك جهل ما از خود زياد است و نواحي وسيعي از دنياي دروني ما هنوز ناشناخته مانده است و اين كندي پيشرفت علوم مرتبط به انسان در مقايسه با تكامل و پيشرفت شگفت‌انگيز ديگر علوم، به اذعان انديشمندان حوزه انسان‌شناسي به علت پيچيده بودن انسان و ساختمان خاص فكري آدمي است و بايد قبول كرد كه انسان شناسي از تمام رشته‌هاي ديگر علوم، دشوارتر و پيچيده‌تر است و مي‌توان ادعا كرد موضوعي است مبهم كه درخور مطالعه و پژوهش است. 
نيروي انتظامي به عنوان يك سازمان انسان‌محور و نه تجهيزات‌محور، به علت پيچيده بودن ساختار انسان با كار دشواري روبه‌روست و بيشترين سختي كار پليس نيز به اين علت است كه با انسان، اين موجود ناشناخته و پيچيده سر وكار دارد. روزانه هر يك از يگان‌هاي نيروي انتظامي مي‌بايست با انسان‌ها از تيپ‌هاي شخصيتي گوناگون و فرهنگ‌هاي مختلف ارتباط برقرار كند كه لازمه ارتباط موفق، شناخت هرچه بهتر انسان، نيازها و گرايش‌هاي او، جغرافياي زندگي او و علوم مرتبط به اوست. 
در ساليان اخير، نيروي انتظامي براي رفع ضعف‌هاي حوزه انسان‌شناسي و حوزه‌هاي تخصصي انتظامي، براي هرچه بهتر انجام دادن مأموريت‌ها و وظايف محوله، چند اقدام راهبردي را اجرايي كرده است. براي تخصصي كردن امور و علمي كردن كاركنان، پليس‌هاي تخصصي را ‌تأسيس كرده و در همين راستا براي هر پليس تخصصي، دانشكده‌اي تخصصي را در ساختار دانشگاه پليس ايجاد كرده و كاركنان را در اين دانشكده‌هاي تخصصي توانمند و بر اساس تخصص و تحصيلات در پليس‌هاي تخصصي به‌كارگيري مي‌‌كنند. براي علمي برخورد كردن با نظم و امنيت و مقوله‌هاي مرتبط با آن، در ابتداي دهه‌هفتاد اقدام به راه‌اندازي سازمان مطالعات و تحقيقات انتظامي كرده كه در همين راستا در تمامي استان‌ها و پليس‌هاي تخصصي دفاتر تحقيقات كاربردي را راه‌اندازي كند تا تصميم‌ها و اقدام‌ها مبتني بر نتايج علمي و پژوهشي باشد. 
يكي ديگر از اقدام‌هاي نيروي انتظامي براي علمي شدن، ‌تأسيس پليس اجتماعي است كه يكي از وظايف مهم اين پليس، ارتباط‌گيري و مشاركت دادن نخبگان، انديشمندان، سازمان‌ها و نهادهاي تخصصي در حوزه‌هاي مرتبط با مأموريت پليس، براي پيشگيري اجتماعي و غير‌كيفري جرائم و هرچه بهتر ارائه كردن خدمات انتظامي در راستاي برقراري امنيت پايدار است.  در پايان ما به عنوان پليس پايتخت به همه اساتيد و پژوهشگران، از همه صاحب‌نظران و انديشمندان حوزه‌هاي مرتبط به مأموريت‌هاي انتظامي دعوت مي‌كنيم كه براي هرچه بهتر شدن وضعيت نظم و امنيت كلانشهر تهران با دفاتر تحقيقات كاربردي پليس‌هاي تخصصي و معاونت اجتماعي پليس پايتخت ارتباط برقرار كنند و آمادگي پليس تهران را در حمايت مادي و معنوي از طرح‌ها، مقاله‌ها و پژوهش‌هاي مرتبط با مأموريت‌هاي پليس پايتخت را اعلام مي‌كنيم. 

نظر شما