شناسهٔ خبر: 23141381 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بررسی جایگزینی طرح شهاب در مدارس فارس

کاهش آموزشگاه‌های استعداد‌های درخشان در استان و افزایش سطح پوشش طرح شناسایی و هدایت استعداد‌های برتر یا شهاب در جلسه امروز شورای آموزش و پرورش استان فارس بررسی شد.

صاحب‌خبر -

بررسی کاهش آموزشگاه‌های استعداد درخشان و جایگزینی طرح شهاب در همه مدارسبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، شریفی رییس اداره استعداد‌های درخشان آموزش و پرورش فارس گفت: بر اساس این طرح برای ارتقا کیفی مدارس استعداد‌های درخشان بر اساس استانداردها، دانش آموزان استعداد‌های درخشان شناسایی و کاهش تعداد آموزشگاه‌ها و دانش آموزان مدارس استعداد‌های درخشان که از دوسال پیش آغاز شده دنبال می‌شود.

شریفی افزود: تعداد دانش آموزان استعداد‌های درخشان در سال ۹۳- ۹۴، قریب ۸۵۰۰ دانش آموز بود که در سال تحصیلی جاری به ۷۴۶۰ دانش آموز کاهش یافته است و قرار است این کاهش با توجه به استاندارد‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به حدود ۳۱۰۰ دانش آموز برسد. این کاهش با ادغام مدارس استعداد‌های درخشان و کاهش پذیرش صورت می‌گیرد.
وی یادآور شد: مدارس استعداد‌های درخشان در سال ۸۴ تنها ۶ مرکز بود که در سال ۹۳ به ۲۵۰ مرکز افزایش یافت، اما افزایش کمی این مدارس و تعداد دانش اموزان استعداد‌های درخشان منجر به ارتقا شاخص‌های استعداد‌های درخشان از جمله افزایش تعداد دانش آموزان المپیادی نشده است و اینگونه دانش اموزان خروجی همان تعداد محدود مدارس اولیه هستند نه مدارس توسعه یافته.
رییس بنیاد ملی نخبگان استان فارس گفت : برنامه شهاب برای شناسایی و هدایت استعداد‌های برتر در مدارس که از سال ۹۳- ۹۴ آغاز شده است تا پوشش همه مدارس استان ادامه می‌یابد.
شریف افزود: شناسایی استعداد‌ها در این طرح ملی براساس شناسایی رفتاری معلمان در سه سال تحصیلی چهارم، پنجم و ششم آغاز می‌شود و هدایت استعداد‌های هشت گانه از جمله حوزه کلامی، ریاضی، هنری، قضائی، حرکتی و ورزشی، اجتماعی و علمی از کلاس هفتم دنبال می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه شناسایی استعداد‌های برتر تا پایان دوران تحصیلی ادامه می‌یابد؛ افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار دانش آموز استان فارس زیر پوشش این طرح قرار دارد و قرار است در همه مدارس اجرا شود.
شریف یادآور شد: بر اساس یک فرم ارزیابی رفتاری با کمک والدین و معلمان استعداد‌های برتر در هر یک از هشت حوزه استعدادی شناسایی و هدایت می‌شوند.
استاندار فارس هم توجه به ارتقا سطح آموزش و پرورش به صورت عام را از مزایای اجرای طرح کاهش مدارس استعداد‌های درخشان دانست و افزود: اینکه عنوان یک مدرسه از استعداد درخشان تغییر کند جای نگرانی ندارد و نگاه به موضوع دانش اموزان استعداد‌های درخشان فراتر می‌رود و به نظام عمومی آموزش و پرورش تسری می‌یابد.
تبادار افزود: مدارس استعداد‌های درخشان در دنیا تعریف شده است و باید بر مبنای کارشناسی افراد تیزهوش و استعداد‌های برتر در این مدارس تحصیل کنند نه دانش آموزان با استعداد تحصیلی بالاتر از متوسط دانش آموزان.
وی ادامه داد: باید نظام کارآمد پایش و شناسایی استعداد‌های درخشان مدون شود و بر اساس ضوابط مشخص دانش اموزان استعداد‌های درخشان سراسر استان شناسایی و در مجتمع‌های آموزشی ویژه ادامه تحصیل دهند.
بررسی این طرح در جلسه بعدی این شورای ادامه می‌یابد.