به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از تفتان ما، سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور است که از لحاظ داشتن راه های مناسب بعنوان فقیرترین استان کشور محسوب می شود و بافت و اقلیم این استان باعث ایجاد فاصله های چندصد کیلومتری شهرها از یکدیگر و بعضاً برخی از شهرها تا مرکز استان فاصله ای نزدیک به 800 کیلومتر را طی می کنند و متاسفانه به دلیل نداشتن اتوبان و بزرگراه در این استان همواره آمار تلفات جاده ای به بیشترین حد فوتی می رسد و این استان از مجموع 20 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی، تنها 220 کیلومتر از راه های این استان چهارخطه و الباقی راه ها دوطرفه با عرض هفت تا هفت و نیم متر است و این استان را به کانون حوادث رانندگی در کشور با تلفات جانی و مالی بسیار بالا تبدیل کرده است.
وعده و شعار دوبانده کردن محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان و به خصوص شهرستان خاش به نوان شاهراه و ورودی منطقه بلوچستان همیشه میان شعارهای انتخاباتی کاندیدا و مسئولان دولت های مختلف به چشم می خورد اما خبری از افتتاح و احداث این محور دو بانده نیست.
علی ای حال مسئولان بسیاری هستند که با وجود اوضاع نابسامان و شرایط بسیار بد این جاده ها سر راحت بر بالین می گذارند و بی تردید مسئول تمام جان هایی هستند که در این محورها گرفته می شود و خانواده هایی که یک عمر باید در سوگ بهترین عزیزانشان بنشینند.

در واقع این جاده القاب بسیاری همچون جاده وحشت و جاده مرگ را نیز به خود گرفته و حتی بعضاً در برخی از محافل و مجالس نیز کم از حوادث جادهای و کشته و زخمی شدن هموطنان و هم استانیهای سیستانی و بلوچستانی در محور پر خطر و پرحادثه این استان سخن به میان نیامده است اما هنوز هم آش همان آش و کاسه همان کاسه است و باز هم تصادفات و حوادث ناگوار جاده های استان را جولان میدهند و نمیتوانیم ترمز این حوادث را بکشیم.
قولی که پس از یکسال هنوز عملی نشده است
نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شورای در 25 دی سال گذشته در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما گفته بود که با توجه به پیگیری های صورت گرفته، به زودی پس از تخصیص اعتبار لازم، محور خاش به زاهدان که یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی جنوب شرق کشور است دوبانده خواهد شد.
علی کرد گفته است که مهمترین علت تصادفات در محورهای استان سیستان و بلوچستان"جاده" است و محور خاش به زاهدان که یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی جنوب شرق کشور است که متاسفانه به دلیل حجم ترافیک بسیار بالا هر روز شاهد تصادفات و سوانح دلخراش رانندگی در این محور هستیم.
شاید میزان کشته و زخمی شدن هموطنان در روزها و ماه های اخیر تنها آماری باشد که از حوادث مختلف در دفتر متولیان جاده به ثبت می رسد اما هرگز از توسعه و دوبانده و عریض کردن این محور سخن و عمل جدی به میان نمی آید و این جاده ها در سکوت و بی تدبیری مسئولان هر روز جان می گیرد و شکار جان انسان ها توسط غولهای آهنی و محورهای غیراستاندارد نیز چشم مسئولان را برای دیدن این حوادث انسانی سنگین تر کرده و آن ها را به خواب زمستانی فرو برده است و این جاده مرگ همین فرداست که دوباره جانی را بگیرند و خانواده ای را داغدار کند.

وی معتقد است که همه مردم و اقشار خواهان دو بانده کردن این محور هستند و این همان جاده، ترانزیتی چابهار به میلک، جاده گردشگری تفتان، جاده مرزهای شرقی و محور ارتباطی به تمام شهرها و شهرستان های جنوب است و هر روز بار ترافیکی آن سنگین تر می شود و تعداد زیادی کامیون در آن تردد می کنند اما همه آنها یک بانده هستند.
نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شورای اسلامی یکی از خواسته های مردم سیستان و بلوچستان را کاهش تلفات جاده ای و احداث بزگراه دانست چرا که این استان جزء استان هایی است که تقریباً رتبه اول تلفات تصادفات رانندگی را دارد.
وی گفته است که متاسفانه بسیاری از جاده های استان سیستان و بلوچستان با استانداردها فاصله دارد نیاز است تا مسئولان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص تدبیری را اتخاذ کنند.
کرد با اشاره به تذکر کتبی به وزیر راه و شهرسازی کشور در خصوص تسریع در احداث بزرگراه یا تعریض محور خاش به زاهدان و سایر جاده های سیستان و بلوچستان معتقد است که این مشکل پیگیری شده و طی مکاتباتی به منظور تخصیص اعتبار لازم برای پروژه دو بانده شدن محور خاش به زاهدان با "دژپسند" معاون هماهنگی بودجه سازمان مدیریت، برنامه ریزی و بودجه کشور قرار شده است در کمیسیون مربوطه مطرح و پیگیری شود.

ضرورت دوبانده شدن محورهای مواصلاتی شهرستان خاش
فرماندار شهرستان خاش نیز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با اشاره به وقوع حوادث ناگوار رانندگی در محورهای مواصلاتی و کشته شدن سالانه بالای سیصد نفر و صدها مجروح ضرورت دو بانده شدن محورهای ارتباطی خاش به سمت شهرهای همجوار را خواستار شد.
به گفته محمداکبر چاکرزهی محورهای روستایی و نیز ارتباطی به سمت شهرهای همجوار همواره عرصه وقوع حوادث ناگواری هستند که خسارتهای جبران ناپذیری از لحاظ جانی و مالی به هم وطنان مان وارد می آید.
17 کشته و زخمی در 48 ساعت گذشته
مسئول فوریت های پزشکی شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما گفته است که بر اثر برخورد دو دستگاه پژو با کشنده هوو در کیلومتر 70 محور خاش به ایرانشهر (کارواندر) یک نفر مجروح شد.
به گفته علیرضا سرگزی در این حادثه بلافاصله نیروهای امداد و نجات اورژانس جادهای خاش به محل حادثه اعزام شدند و آمبولانس پایگاه شهری این مجروح را به بیمارستان امام خمینی(ره) خاش منتقل کرد که حالش وخیم گزارش شده است.

به گفته مسئول فوریت های پزشکی شهرستان خاش 24 ساعت گذشته یکی از روزهای پرحادثه برای شهرستان خاش بوده است و بر اثر واژگونی پژو، پراید و سمند در محور خاش به ایرانشهر پنج نفر در دم جان باخت و ده نفر نیز مجروح شدند.
سرگزی معتقد است که نیروهای امداد و نجات اورژانس شهرستان خاش در هر ساعت از شبانه روز همیشه در جهت خدمات رسانی به حادثه دیدگان در کمترین زمان ممکن در محل وقوع حادثه حاضر می شوند و درمان های اولیه را انجام و مصدومین را به مراکز درمانی منتقل می کنند.
یک سوم تصادفات جاده های مواصلاتی به واژگونی منجر شدهاند
کارشناس پلیس راه شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما گفته است که برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده، تخطی از سرعت مطمئنه، رعایت نکردن حق تقدم عبور، خستگی و خوابآلودگی راننده، انحراف به چپ و غیره را در صدر علل بروز حوادث رانندگی در جادههای سیستان و بلوچستان است.
به گفته سروان محمدی از میان تصادفات رخ داده در جادهها بیش از یک سوم این تصادفات به واژگونی منجر شدهاند.
وی معتقد است که رانندگان باید از رانندگی در وضع خوابآلودگی و خستگی بپرهیزند و جان خود و سایر سرنشینان خودرو را به مخاطره نیندازند و از رانندگی در مدت طولانی خودداری و پس از هر ساعت رانندگی، چند دقیقه استراحت کنند.

وی گفته است که در شبهای پاییزی و بارانی به علت لغزنده بودن جاده ها ضمن رعایت سرعت مطمئنه در سرپیچ ها باید تا حد امکان از سرعت خود کاسته تا منجر به واژگونی خودرو نشود.
به گزارش تفتان ما؛ با وجود همه اهمیت های این جاده و با وجود درج و پیگیری این موضوع در چندین گزارش اخیر در تاریخها و در سایتهای متفاوت تاکنون شاهد اقدام خاصی از سوی مسئولین نبودیم و مردم هنوز چشم انتظار تحقق وعدهها و شاهد پرپر شدن هموطنانمان در این جاده هستند.
روزی نیست که خبر ناگواری در خصوص وقوع حادثه ای در این جاده نشنویم و می طلبد مسئولان با قرار دادن پازل اتفاقات، ضرورت ها و چشم انداز این جاده در آینده در روند ساخت آن سرعت بیشتری ببخشند.
انتهای پیام/