شناسهٔ خبر: 23131386 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اميدوارم اين هفته آتش سوزي چاه نفت رگ سفيد مهار شود

وزير نفت: با اشاره به اينکه مراحل مهار چاه در حال فوران رگ سفيد به پايان خود نزديک مي شود ؛ گفت : نمي توان به صراحت روز مشخصي را براي مهار کامل اين چاه اعلام کرد اما اميدوارم هفته آينده اين کار عملي شود. وزير نفت با بيان اينکه در حال حاضر در همه شهرهاي بزرگ بنزين يورو 4 و گازوئيل بدون گوگرد توزيع مي شود گفت: منشاء آلودگي هواي کلانشهرها سوخت غيراستاندار نمي تواند باشد. بيژن زنگنه افزود: دليل عمده آلودگي هواي شهرهاي بزرگ ذرات معلق در هوا است و نه گازهاي خروجي حاصل از احتراق سوخت. وي ادامه داد: البته ممکن است برخي خودروها در خارج از شهر سوخت گيري کنند و ما در خارج از شهرها سوخت يورو4 يا گازوئيل بدون گوگرد نداشته باشيم و بعضي ها هم بدليل نقص در سيستم احتراق ايجاد آلايندگي کنند. وزير نفت با بيان اينکه در تهران روزانه ميليون ها موتور و خودرو در حال تردد است، گفت: بسياري از اين خودروها سوخت استاندارد را بد مي سوزانند و همين مسئله ايجاد آلايندگي مي کند يا شب تا صبح در همين تهران کاميون هايي تردد مي کند که اکثرا عمر بالايي دارد فرسوده اند ; مصارف بالا دارند و خروجي غير استاندار ايجاد مي کنند پس نمي توان همه چيز را به پاي سوخت گذاشت . وي افزود: آنچه ما مي توانيم انجام دهيم عرضه سوخت بنزين با سرب پايين و گازوئيل بدون سولفور و گوگرد در شهرهاي بزرگ است که اين کار را انجام مي دهيم. کار ما با مشترکان مثل ماست فروشی نیست وزير نفت درباره رأي هيئت عمومي ديوان عدالت اداري مبني بر غيرقانوني بودن دريافت آبونمان از مشترکان شرکت ملي گاز و الزام اين شرکت به بازگرداندن مبالغ دريافت شده از مشترکان تحت عنوان آبونمان گفت: ما دراين زمينه قانون را اجرا خواهيم کرد و اگر کسي از ما طلبکار شده، طلبش را در قبض هاي بعدي لحاظ خواهيم کرد. زنگنه افزود:​ کار ما با مشترکان گاز مثل فروش ماست نيست که کسي بيايد يک کاسه ماست بخرد و برود. ما دائم با مشترکانمان کارداريم و ممکن است تا سي سال ديگر هم بامشترکان همکاري داشته باشيم بنابراين هزينه هاي دريافت شده در خصوص آبونمان درقبض هاي بعدي با مشترکان تسويه حساب خواهد شد. وی با اشاره به راي اخير ديوان عدالت اداري در خصوص غيرقانوني بودن دريافت هزينه از مشترکان گاز تحت عنوان آبونمان و موظف کردن شرکت گاز به بازگرداندن اين مبالغ به مشترکان گفت: آنچه ديوان عدالت ادا

صاحب‌خبر -

اميدوارم اين هفته آتش سوزي چاه نفت رگ سفيد مهار شودبه گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما; بيژن زنگنه در حاشيه نشست هيئت دولت گفت: براي مهار اين چاه نفت از پايين دو چاه حفر شده که يکي از چاه ها به محل تغذيه چاه در حال آتش سوزي نزديک شده است و تا چند روز آينده به نقطه تلاقي با اين چاه خواهد رسيدکه اميدواريم با تزريق آب و کنترل مواد نفتي بتوانيم آتش سوزي را مهار کنيم.

وي افزود: البته چندبار در اين مدت تلاش شده است تا از بالا چاه را مهار کنيم اما به دليل فشار بالاي موجود در چاه اين امر موفق نبوده است.

زنگنه با بيان اينکه اولین توصيه من به همکاران رعايت نکات ايمني است گفت: نخستین بار است که در ايران يک چاه در حال فوران را از پايين مهار مي کنيم و به همين علت همه ظرفيت هاي موجود در کشور را بسيج کرديم و در حال حاضر ما در حال حفر همزمان دو چاه هستيم که هر چاه دستکم 200 نيرو نياز دارد.

زنگنه درباره زمان دقيق مهار چاه گفت: نمي توانم زمان دقيقي را اعلام کنم اما آنچه به من گزارش شده اين است که هفته آينده چاه هاي مورب به چاه در حال فوران مي رسد و اميدوارم هفته آينده؛ آخرين روزهاي کار باشد.

منشاء آلودگي هواي کلان شهرها سوخت غيراستاندارد نيست
 
وزير نفت با بيان اينکه در حال حاضر در همه شهرهاي بزرگ بنزين يورو 4 و گازوئيل بدون گوگرد توزيع مي شود گفت: منشاء آلودگي هواي کلانشهرها سوخت غيراستاندار نمي تواند باشد.

بيژن زنگنه افزود: دليل عمده آلودگي هواي شهرهاي بزرگ ذرات معلق در هوا است و نه گازهاي خروجي حاصل از احتراق سوخت.

وي ادامه داد: البته ممکن است برخي خودروها در خارج از شهر سوخت گيري کنند و ما در خارج از شهرها سوخت يورو4 يا گازوئيل بدون گوگرد نداشته باشيم و بعضي ها هم بدليل نقص در سيستم احتراق ايجاد آلايندگي کنند.

وزير نفت با بيان اينکه در تهران روزانه ميليون ها موتور و خودرو در حال تردد است، گفت: بسياري از اين خودروها سوخت استاندارد را بد مي سوزانند و همين مسئله ايجاد آلايندگي مي کند يا شب تا صبح در همين تهران کاميون هايي تردد مي کند که اکثرا عمر بالايي دارد فرسوده اند ; مصارف بالا دارند و خروجي غير استاندار ايجاد مي کنند پس نمي توان همه چيز را به پاي سوخت گذاشت .

وي افزود: آنچه ما مي توانيم انجام دهيم عرضه سوخت بنزين با سرب پايين و گازوئيل بدون سولفور و گوگرد در شهرهاي بزرگ است که اين کار را انجام مي دهيم.
 
 
کار ما با مشترکان مثل ماست فروشی نیست

وزير نفت درباره رأي هيئت عمومي ديوان عدالت اداري مبني بر غيرقانوني بودن دريافت آبونمان از مشترکان شرکت ملي گاز و الزام اين شرکت به بازگرداندن مبالغ دريافت شده از مشترکان تحت عنوان آبونمان گفت: ما دراين زمينه قانون را اجرا خواهيم کرد و اگر کسي از ما طلبکار شده، طلبش را در قبض هاي بعدي لحاظ خواهيم کرد.

زنگنه افزود:​ کار ما با مشترکان گاز مثل فروش ماست نيست که کسي بيايد يک کاسه ماست بخرد و برود. ما دائم با مشترکانمان کارداريم و ممکن است تا سي سال ديگر هم بامشترکان همکاري داشته باشيم بنابراين هزينه هاي دريافت شده در خصوص آبونمان درقبض هاي بعدي با مشترکان تسويه حساب خواهد شد.

وی با اشاره به راي اخير ديوان عدالت اداري در خصوص غيرقانوني بودن دريافت هزينه از مشترکان گاز تحت عنوان آبونمان و موظف کردن شرکت گاز به بازگرداندن اين مبالغ به مشترکان گفت: آنچه ديوان عدالت اداري راي داده ايراد به مرجع تصميم گيري بوده است نه اصل گرفتن آبونمان و ما در تلاشيم تا با مصوب کردن اين موضوع در شوراي اقتصاد اين ايراد را برطرف کنيم.

زنگنه افزود: نظر ما اين است که مبلغ آبونمان به قبض هاي اضافه شود، البته مبلغ زيادي نيست.

زنگنه در خصوص تعيين نرخ بنزين و گازوئيل و شايعات منتشر شده در اين زمينه هم گفت: همانطور که قبلا هم گفته ام، هنوز هيچ تصميمي در اين باره در هيئت دولت گرفته نشده است اما همانطور که رئيس جمهور تاکيد کرده اند اگر قرار است افزايش نرخي داشته باشيم، مجموع قيمت بنزين و گازوئيل نبايد بيشتر از نصف قيمت جهاني اين دوسوخت باشد و از آنجا که مجموع قيمت جهاني گازوئيل و بنزين حدود 4 هزار تومان است بنابراين در صورت افزايش ، مجموع نرخ گازوئيل و بنزين داخلي بيشتر از 2 هزار تومان نخواهد شد.
 

نظر شما