شناسهٔ خبر: 23128546 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند خبر فرهنگی؛

مجموعه شعر « گل سرخم را بپذیر » منتشر شد

تهران - ایرنا - مجموعه شعر «گل سرخم را بپذیر» نوشته نوشین درخشانی منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، این مجموعه شعر اولین اشعار سپید و مینیمال نوشین درخشانی شاعره جوان است که تحت تاثیر عواطف، اندیشه ها و بازخوردهای اجتماعی منظوم و گردآوری شده است.
درخشانی متخلص به «رها» متولد 1365 است که از سنین نوجوانی تحت تاثیر افکار پدر علاقه مند به شعر و ادبیات شد، با توجه به اینکه احساسات و عواطف ظریفی نسبت به معضلات انسانی، جامعه و طبیعت داشت، سرودن شعر را آغاز و به خوبی از سوژه های اجتماعی استفاده کرد.
با در نظر گرفتن اینکه تحصیلات شاعره در رشته مهندسی معمارای است و از آنجا که اساس این رشته، ریشه در فرهنگ و هنر دارد، در سرودن و طراحی چارچوب اشعار سهم به سزایی ایفا کرده است.
این کتاب یکصد صفحه ای به تازگی در یک هزار نسخه و قیمت 75 هزار ریال توسط انتشارات ایده ماندگار منتشر شده است.
مکاشفه، توهم، بهت، صلابت، قفس و عروج از جمله اشعاری هستند که در مجموعه « گل سرخم را بپذیر » به چشم می خورند.

** کارگاه «شناخت ادبیات کودکان و روش‌های بلندخوانی» برگزار می‌شود
به گزارش ایرنا از موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، این موسسه 21 و 22 دی ‌ماه 1396 کارگاه دوروزه «شناخت ادبیات کودکان و روش‌های بلندخوانی» را برگزار می‌کند.
این کارگاه از جمله کارگاه‌های برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» است که مخاطبان را با ادبیات کودکان و روش های بلندخوانی و اصول برگزاری نشست‌های بلندخوانی آشنا می‌کند. کارگاه «شناخت ادبیات کودکان و روش های بلندخوانی» ویژه مربیان، آموزگاران، کتابداران، پدران و مادران و سایر علاقه‌مندان به ادبیات کودکان برگزار می‌شود.
سرفصل‌های کارگاه «شناخت ادبیات کودکان و روش های بلندخوانی» بدین قرار است:
- روز نخست
* شناخت ادبیات کودکان
ابتدای کارگاه در روز نخست در این بخش مخاطبان به 10 روش تئوری و عملی، با تفاوت‌های متن ادبی و غیرادبی و همچنین ادبیات کودکان و ویژگی‌ها و کارکرهای آن آشنا می‌شوند.

* آشنایی با ویژگی‌های کتاب‌های باکیفیت و بی‌کیفیت
در این بخش، شرکت‌کنندگان با ویژگی‌های کتاب‌های باکیفیت و بی‌کیفیت آشنا می‌شوند و در بخش عملی به بررسی چند کتاب باکیفیت و بی‌کیفیت می‌پردازند.

* شناخت عناصر داستان
شرکت‌کنندگان در این کارگاه با عناصر داستان شامل شخصیت‌پردازی، صحنه‌پردازی، درون‌مایه، موضوع و زاویه دید آشنا می‌شوند و اهمیت این عناصر و رابطه آن‌ها با کتابخوانی و بلندخوانی برای کودکان و نوجوانان را فرامی‌گیرند، همچنین می‌آموزند چگونه با بازی‌ها و فعالیت‌های عملی و جذاب، عناصر ادبی یک کتاب را با کودکان و نوجوانان سهیم شوند.

- روز دوم

*شناخت و کارکرد تصویر و کتاب‌های تصویری
این بخش به اهمیت تصویر و سواد دیداری و نقش و جایگاه تصویر در کتاب‌های کودکان اختصاص دارد. مخاطبان این کارگاه به دو روش تئوری و عملی می‌آموزند چگونه در کتاب‌های تصویری، متن و تصویر، رابطه‌ای دو سویه‌ و تنگاتنگ با یکدیگر دارند.
در بخش عملی این کارگاه نیز چند کتاب تصویری، تصویرخوانی و جایگاه تصویر در کتابخوانی برای کودکان بررسی می‌شود.

*روش های بلندخوانی
در پایان، تسهیلگران کارگاه به انواع روش های بلندخوانی کتاب به عنوان یکی از موثرترین راه‌های ترویج خواندن می‌پردازند و به مخاطبان چگونگی آماده‌ساختن کودکان برای یک نشست بلندخوانی را می‌آموزند. همچنین مخاطبان با شیوه‌ها و تکنیک‌های بلندخوانی آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که چگونه با طراحی و اجرای انواع فعالیت‌ها پیش و پس از بلندخوانی، به گسترش درک و لذت کودکان از کتاب و داستان کمک کنند.
کارگاه «شناخت ادبیات کودکان و روش‌های بلندخوانی»، روزهای پنجشنبه و جمعه 21 و 22 دی‌ماه 1396 از ساعت 9:0 تا 15:0 برگزار می‌شود. هزینه این کارگاه برای دو روز 145هزار تومان است.
علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 9198710364 تماس بگیرند.
برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» از سال 1390 زیر نظر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به ترویج کتابخوانی با کودکان محروم و کودکان در بحران می‌پردازد. این برنامه بر پایه شعار اصلی «همه کودکان حق دارند کتاب‌های باکیفیت بخوانند» بنا شده است.
در برنامه «با من بخوان»، کتاب‌های مناسب و باکیفیت به دست گروهی از کودکان می‌رسد که در شرایط معمول زندگی به این گونه از کتاب‌ها دسترسی ندارند.
فراهنگ ** 1880 ** خبرنگار: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*