شناسهٔ خبر: 23127127 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

کردستان، نیازمند تخفیف در حقوق ورودی کالا

صاحب‌خبر -

فهیمه ملک محمدی: صادرات از ارکان مهم و اساسی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و آسان‌سازی مقررات و گسترش مشوق‌ها و زیرساخت‌های موردنیاز سرمایه‌گذاری از ضرورت‌های توسعه صادرات به‌شمار می‌رود.

همچنین شکل‌دهی بازارهای جدید و تنوع‌بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورهای منطقه لازمه توسعه سهم ایران در بازارهای جهانی است. از بسترهای رشد اقتصادی استان کردستان در بخش بین‌الملل موقعیت مناسب جغرافیایی، داشتن ۲۲۷ کیلومتر مرز با عراق در دو مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه، وجود بازارچه‌های مرزی و۳ گمرک رسمی است. برخورداری از عرصه‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی و جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری، وجود منابع آب فراوان، آب و هوای مناسب برای کشت انواع محصولات کشاورزی و پرورش دام، طیور و آبزیان و برخورداری از ذخایر ارزشمند ژنتیکی دام از دیگر فرصت‌های توسعه صادرات غیرنفتی این استان است. به‌گفته کارشناسان استان کردستان در ۸ ماه امسال بیش از ۲۳۷میلیون دلار صادرات به کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و ارمنستان داشته است. با این حال باتوجه به مشکلات حوزه صادرات آنچه که مسلم است، رفع مشکلات مالی فعالان بخش صادرات، ارائه تخفیف در حقوق ورودی کالا از گمرک باشماق مریوان و تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل از مهم‌ترین راهکارها برای توسعه صادرات استان کردستان به شمار می‌رود. اگر اعتقاد به استقلال و خودباوری در عرصه‌های بین‌المللی داریم و درتفکر فقرزدایی از استان‌های کم‌برخوردار هستیم باید از تمامی ظرفیت‌های منتهی به رشد و توسعه اقتصادی همه جای کشورمان استفاده کنیم.
در این باره رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: در این استان ۳ گمرک سنندج، باشماق و بانه و یک بازارچه مرزی سیرانبند بانه در زمینه صادرات فعال هستند. صادرات استان در ۸ ماه امسال از این گمرک‌ها ۳۵۱ هزار تن به ارزش ۲۳۷میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی ۱۰ درصد افزایش داشته، این آمار در سال ۹۵ حدود ۲۱۶میلیون دلار بوده است.
محمد دره‌وزمی در گفت‌وگو با با اشاره به اینکه بیشترین سهم صادرات استان مربوط به گمرک باشماق مریوان است که ۸۱درصد صادرات استان را شامل می‌شود، افزود: کمترین سهم صادراتی استان در ۸ ماه امسال مربوط به گمرک سنندج با ۶ درصد است.

 


۹۷ درصد صادرات کردستان به عراق
وی ادامه داد: کشورهای هدف صادراتی استان را می‌توان عراق، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و ارمنستان برشمرد که بیشترین سهم صادراتی استان با ۹۷ درصد مربوط به عراق و ۳ درصد باقی مانده مربوط به سایر کشورها است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به عمده کالاهای صادراتی استان تصریح کرد: محصولات پلاستیکی، محصولات کشاورزی مانند هندوانه و توت فرنگی، کیسه خون، تراکتور کشاورزی، کاشی و سرامیک از استان به کشورهای هدف صادر می‌شود. متوسط نرخ هر تن کالای صادراتی استان کردستان در مدت یاد شده ۶۷۴دلار بوده که نسبت به سال گذشته ۲۹درصد افزایش داشته است.
دره‌وزمی با اشاره به اینکه سهم استان کردستان از صادرات کشور از لحاظ وزنی ۷درصد و از لحاظ ارزشی۱/۶ درصد است، تاکید کرد: در ۸ ماه امسال کالاهای سایر گمرک‌های کشور که از مرزهای باشماق و بانه صادر شده‌اند ۴۳۲هزار تن به ارزش ۳۶۱میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی ۲۱ درصد با رشد روبه‌رو شده است.
وی با اشاره به اینکه میزان واردات استان کردستان در ۸ ماه امسال حدود ۴۸میلیون دلار بوده، اظهار کرد: اقلام وارداتی به استان بیشتر از عراق، آلمان، پاکستان، هلند و سوئد است که سهم عراق در این زمینه ۸۱درصد است. از عمده کالاهای وارداتی به استان می‌توان به آلومینیوم و مصنوعات آن، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، وسایل مکانیکی، وسایل نقلیه زمینی غیر از وسایل نقلیه خط آهن و غلات اشاره کرد.

 


نبود حمایت مالی از صادرکنندگان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بیان کرد: متوسط نرخ هرتن کالای وارداتی ۱۱۵۷دلار بوده که نسبت به سال گذشته یک درصد با کاهش رو به رو شده است. سهم واردات استان از واردات کشور ۱۸درصد از لحاظ وزنی و۱۵ درصد از لحاظ ارزشی است.
دره‌وزمی تصریح کرد: مجموع حجم مبادلات مرزی استان کردستان در ۸ ماه امسال حدود ۲میلیون و ۱۲۶هزار تن به ارزش ۳میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی ۴۱درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: مشکلات صادرکنندگان استان جدا از مشکلات صادرکنندگان کشور نیست. یکی از انتظارهایی که تاجران استان دارند اعمال تخفیف در حقوق ورودی کالا از گمرک باشماق مریوان است. در بسیاری از گمرک‌ها و بازارچه‌های مرزی کشور برای واردات برخی اقلام تخفیف ورودی از ۱۵ تا ۲۵درصد اعمال می‌شود اما متاسفانه در استان ما این تخفیف شامل مرز باشماق نشده، به همین دلیل به‌عنوان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان از دولت می‌خواهم این موضوع را به طور جدی پیگیری کنند تا این تخفیف شامل گمرک باشماق هم بشود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان استان نبود حمایت مالی است. انتظار می‌رود برای اینکه صادرکنندگان بتوانند کالاهای استان را صادر کنند مشوق‌ها و جوایز صادراتی برای آنها در نظر گرفته شود. باید تسهیلات با نرخ بهره پایین از صندوق توسعه ملی در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.
دره وزمی خاطرنشان کرد: اگر زیرساخت‌های حمل‌ونقل در استان کردستان تقویت شود صادرات استان هم رونق بیشتری می‌گیرد. متاسفانه درحال‌حاضر هم از لحاظ حمل‌ونقل هوایی و هم زمینی و ریلی با مشکل روبه‌رو هستیم و اگر این مشکلات برطرف نشود هزینه حمل کالا افزایش پیدا می‌کند.

 


شرکت‌های صادراتی حامی تولیدکنندگان
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: صادرات کلید رونق اقتصادی است و اگر آسان‌سازی روند صادرات کالا و محصولی انجام شود بی‌شک شاهد رونق صادرات و در نتیجه افزایش تولید و اشتغال خواهیم بود.
محمد بختیار خلیقی در گفت‌وگو با با اشاره به اینکه هر محصولی قابل صادر شدن نیست، افزود: محصولات وکالاهای باکیفیتی که توانایی رقابت در بازارجهانی را داشته باشند دارای ظرفیت صادرات هستند. کردستان از ظرفیت‌های لازم برای توسعه برخوردار است؛ مرز، کشاورزی، گردشگری و معدن از ظرفیت‌های ارزشمند این استان برای توسعه صادرات استان به‌شمار می‌روند. البته واحدهای تولیدی استان باید برای ارتقای کیفیت تولیدات خود، مجهز به علم و فناوری‌های روز شوند.
وی با اشاره به اینکه یکی از خلأهای موجود در حوزه صادرات استان نبود شرکت‌های قوی و توانمند صادراتی است، ادامه داد: شرکت‌های قوی صادراتی می‌توانند حامی خوبی برای تولیدکنندگان باشند و به توسعه و رونق تولید در استان کمک کنند.
خلیقی با اشاره به اینکه هر زمان که به توسعه، ایجاد اشتغال و افزایش توان اقتصادی توجه شده، شاهد رشد تولید بوده‌ایم، اظهار کرد: تولیدی که به صادرات ختم نشود محکوم به شکست است؛ بنابراین باید از ظرفیت مرزی بودن استان در راستای صادرات تولیدات و محصولات بهره بیشتری برد.
از نگاه کارشناسان، گردشگری، نزدیکی به مرز ۲۲۷ کیلومتری با عراق و وجود شرایط مطلوب کشاورزی از ظرفیت‌های اصلی استان کردستان برای توسعه اقتصادی است.
لازمه شکوفایی تمامی ظرفیت‌های کردستان، حمایت از تولید با رویکرد صادرات است.کردستان زمینه دستیابی به رشد و نقش‌آفرینی در توسعه کشور را دارد که برای رسیدن به این مهم نیاز به همت و عزم جدی مسئولان است.

نظر شما