شناسهٔ خبر: 23126405 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

برادران ایرانی؛ متهم به قتل مرد افغانستانی

آخرین دفاع یکی از دو برادری که متهم هستند در قتل مردی افغانستانی نقش داشته‌اند گرفته شد و برادر دیگر نیز به‌زودی در دادگاه حاضر خواهد شد

صاحب‌خبر -

به گزارش شرق،‌ ماجرای این پرونده جنایی به سال ۹۳ بازمی‌گردد و تحقیقات پلیسی برای شناسایی مهاجمان زمانی شروع شد که یکی از اتباع کشور افغانستان مقابل در خانه خود در شهرستان میناب مورد حمله قرار گرفت.  در تحقیقات اولیه مشخص شد شاهدی برای این حمله منجر به قتل وجود ندارد و تنها روایتی که از این ماجرای مرگ‌بار وجود دارد، اظهارات همسر مقتول است. او به بازپرس دادسرای رودان و ماموران پلیس آگاهی گفت: ما در خانه بودیم که در زدند و وقتی شوهرم در را باز کرد، سه نفر به او حمله کردند و او را کشتند.  با توجه به اظهارات تنها شاهد این قتل که گفته بود مهاجمان سه نفر بودند که یکی از آنها چاق و یکی لاغر بود و یکی از آنها نیز هیکلی متوسط داشت بررسی‌ها ادامه یافت و در روند تحقیقات یکی از هموطنان مقتول به‌عنوان متهم چاق پرونده که همسر مقتول مشخصاتش را به پلیس داده بود، شناسایی شد و پس از آن نیز دو ایرانی به‌عنوان متهمان پرونده شناسایی و دستگیر شدند.  دو ایرانی متهم در این پرونده برادر بودند. یکی از آنها ۲۲ سال و دیگری کمتر از ۱۸ سال داشت. در تحقیقاتی که پس از دستگیری این متهمان انجام شد مشخص شد متهم افغانستانی پرونده و مقتول با هم اختلاف داشتند. این متهم در بازجویی‌ها گفت: مقتول در کشورمان پدر من را کشته و پس از مدتی هم به ایران آمده بود برای همین من از او کینه به دل داشتم و می‌خواستم از او انتقام بگیرم. سه سال پیش این دو برادر برای من کار می‌کردند و همان موقع من به آنها پول دادم که برای کشتن هم‌وطنم به من کمک کنند که در نهایت کار به اینجا رسید و موفق شدم انتقام بگیرم.  با این اظهارات متهم افغانستانی پرونده برای دو برادر به اتهام ارتکاب قتل عمد و معاونت در قتل عمد کیفرخواست صادر شد؛ همچنین متهم افغان در پایان مراحل مختلف تحقیق با وثیقه آزاد و پرونده برای برگزاری جلسه محاکمه به دادگاه کیفری استان هرمزگان ارسال شد. در نهایت اولین جلسه محاکمه متهمان این پرونده اردیبهشت ماه امسال برگزار شد و عبدالصمد خرمشاهی به‌عنوان وکیل مدافع دو برادر در دادگاه حضور یافت. او در دفاعیات خود درخواست کرد برادر کوچک که اتهام معاونت در قتل در کیفرخواست علیه او مطرح است، به خاطر سنش که زیر ۱۸ سال است، در دادگاه کیفری اطفال محاکمه شود که با این درخواست او موافقت شد و بخشی از پرونده که به برادر کوچک‌تر بود به دادگاه کیفری اطفال بندرعباس ارسال شد.  همچنین دومین جلسه محاکمه برادر بزرگ‌تر که ۲۲ساله است در آخرین روزهای آذر ماه برگزار شد و متهم با رد اتهامات خود و دخالت در قتل گفت: اظهارات اولیه من به خاطر فشار در جلسات مکرر بازجویی بود و من و برادرم در زمان قتل اصلا در محل قتل نبوده‌ایم؛ این هم که اعتراف کرده‌ام برای انجام قتل از سوی متهم افغانستانی پرونده تطمیع شده‌ام، خلاف واقعیت است. در ادامه متهم برای آخرین دفاع در جایگاه حضور یافت و بار دیگر با رد اتهام خود گفت من در قتل دخالت نداشتم و اعترافاتی که در پرونده وجود دارد تحت فشار بوده است. پس از آن‌ هم خرمشاهی وکیل مدافع متهم در جایگاه حضور یافت و با تاکید بر گفته‌های متهم جوان پرونده از دادگاه خواست او را تبرئه کند چون ادله موجود در پرونده برای اثبات اتهام کافی نیست.

در نهایت ختم جلسه رسیدگی صادر شد تا در آینده نزدیک حکم دادگاه در مورد این متهم صادر شود. خرمشاهی در مورد این پرونده گفت: فعلا منتظر رای دادگاه کیفری هستیم. او درباره محاکمه دیگر متهم ایرانی پرونده گفت او نیز موکل من است و جلسه محاکمه در آینده نزدیک در دادگاه کیفری اطفال برگزار خواهد شد و فعلا این متهم با قید وثیقه و معرفی سند آزاد است.

نظر شما