شناسهٔ خبر: 23125478 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سرگروه داوران جشنواره كتاب رشد مطرح کرد؛

غنی‌سازی کتب درسی با تفکر و پژوهش/ لزوم بهره‌گیری از فیلم در درس پژوهش

گروه ادب: سرگروه داوران بخش تفكر و پژوهش جشنواره كتاب رشد با اشاره به غنی‌سازی کردن کتاب‌های درسی با تفکر و پژوهش و افزودن درس پژوهش به دروس مدارس، افزود: بهره‌گیری از فیلم در این حوزه حائز اهمیت بسیار است.

صاحب‌خبر -

غنی‌سازی کتب درسی با تفکر و پژوهش/ لزوم بهره‌گیری از فیلم در درس پژوهش

میترا دانشور، سرگروه داوران بخش تفكر و پژوهش جشنواره كتاب رشد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با تأكید بر لزوم ورود دانش‌آموزان به حوزه پژوهش عنوان کرد: پرورش تفکر در نوجوانان و جوانان اهمیت بسیار دارد و کمبود آموزش معلمان می‌تواند با استفاده از کتبی که در این رابطه به بازار نشر عرضه می‌شود برطرف شود.

وی در ادامه سخنانش گفت: علیرغم اینكه در بخش تولیدات خارج از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی كتاب‌های زیادی در حوزه تفكر و پژوهش ترجمه شده است، اما در حوزه انتشارات كمک آموزشی، كتاب‌هایی كه بتوانند اولیاء را درباره چگونگی پرورش تفكر نوجوانان و جوانان راهنمایی كنند، كمتر تولید می‌شود.

دانشور تأكید كرد: درس تفكر و پژوهش در پایه‌های ششم، هفتم، هشتم و نهم تدریس می‌شود. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با توجه به اهمیت این حوزه، نقشه راهی را با عنوان راهنمای حوزه تربیت و یادگیری تدوین كرده كه در آن نقش تمام دروس و الزامات مورد نیاز در پرورش تفكر از پیش دبستانی تا پایان تحصیلات متوسطه مشخص شده است. به این منظور همه كتاب‌ها از منظر بحث تفكر، غنی‌سازی می‌شوند.

سرگروه داوران بخش تفكر و پژوهش جشنواره كتاب رشد افزود: مبحث تفكر در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به جد مورد توجه قرار دارد، اما در كنار آن این موضوع باید در سایر زیر نظام‌ها مانند تربیت نیروی انسانی، مدیران مدارس و توسعه و تجهیز مدارس هم مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینكه در آموزش این درس مشكلاتی وجود دارد، گفت: درس تفكر و پژوهش فقط كتاب نیست، بلكه بسته‌های آموزشی مانند نمایش فیلم برای آموزش بهتر طراحی شده است كه متأسفانه برخی مدارس تجهیزات لازم مانند كامپیوتر و ویدئو پروجكشن را برای استفاده از بسته‌های آموزشی در اختیار ندارند.

این سرگروه جشنواره کتاب رشد با تأكید بر سایه انداختن كنكور بر نوع نگاه والدین و معلمان نسبت به پرورش تفكر دانش‌آموزان اظهار کرد: خواست والدین تابع وضعیت فرهنگی كشور است، در شرایطی كه كنكور مهم‌ترین مسئله است. والدین هم تمایل دارند فرزندان‌شان در تست‌زنی و قبول شدن در آزمون‌ها مهارت كسب كنند. به همین دلیل به دروسی مانند ریاضی اهمیت بیشتری می‌دهند. حتی این نگاه در سطح كارشناسان و معلمان هم وجود دارد. در حالی كه در دروسی مانند ریاضی معلم در سر كلاس با چالش مواجه نمی‌شود، اما در درس تفكر معلمان با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند، چون با سؤالات جدید و متفاوت از سوی دانش‌آموزان مواجه می‌شوند و این نشان دهنده اهمیت درس تفكر و پژوهش است.

دانشور، بازخورد جذابیت درس تفكر و پژوهش از سوی دانش‌آموزان را مثبت ارزیابی كرد و گفت: ارزیابی‌های انجام گرفته نشان می‌دهد دانش‌آموزان نظرات مثبتی نسبت به درس تفكر و پژوهش دارند و ما نیز سعی می‌كنیم با دعوت از سرگروه‌های این درس در استان‌ها در قالب نشست و كارگاه‌های مختلف به غنی‌تر شدن هر چه بیشتر آموزش تفكر و پژوهش در مدارس كمك كنیم.

برچسب‌ها: