به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام یحیی رهایی در گفت و گو با خبرنگار شهرضانیوز در رابطه با بحث وحدت حوزه و دانشگاه و اهمیت این وحدت در جامعه امروز، اظهار کرد: طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه اولین بار توسط امام خمینی(ره) به صورت جدی شروع شد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ساروز شهادت شهید مفتح به عنوان رووز وحدت حوزه و دانشگاه، تصریح کردک اگرچه این روز تحت عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گرفته است اما پیش از این روز و در دوران انقلاب اسلامی و مبارزه امام خمینی (ره) این وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کرده بودند.
تلاش برای جدایی حوزه و دانشگاه در زمان پهلوی
وی در رابطه با ریشه های طرح این وحدت در سطح جامعه ایران، خاطرنشان کرد: از زمان حکومت پهلوی و به ویژه پهلوی اول سعی شد بین حوزه و دانشگاه جدایی بیفتد و دست های دستگاه استعمارگران خارجی و ایادی و عمال آن ها در کشور برای جدایی جامعه و ملت از دین با تبلیغ سعی کردند دانشگاه و حوزه را در مقابل هم قرار دهند.
القا تفکرات غلط به حوزویان و دانشگاهیان توسط استعمارگران
حجت الاسلام رهایی ادامه داد: استعمارگران سعی کردند این گونه وانمود کنند که دانشگاهیان انسان های بی دین، لامذهب و بی اعتقادی هستند و این قشر را به این صورت به جامعه روحانیت معرفی کردند و از طرف مقابل به دانشگاهیان این گونه القا می کردند که حوزویان و روحانیون انسان های امل، مرتجع، عقب مانده وبی اطلاع از روز هستند.
موفقیت هر کشوری در سایه اتحاد دستگاه های دینی و دانشگاهی میسر می شود
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هدف اصلی دشمن از طرح این مسائل جدایی دانشگاه و حوزه، بود، خاطرنشان کرد : پیشرفت هر کشوری به ویژه یک کشور مذهبی و اسلامی در سایه اتحاده نهادهای دینی و دانشگاهی به دست می آید اما در زمان رژیم پهلوی سعی در جدایی این ارگان داشتند.
تلاش علمای حوزه برای ایجاد وحدت در دوران پهلوی دوم
وی با اشاره به وضعیت حوزه و دانشگاه در زمان پهلوی دوم، اظهار کرد: در این زمان برخی از علما و اندیشمندان حوزوی مانند شهید مطهری، دکتر بهشتی، دکتر مفتح و دکتر باهنر وارد دانشگاه شدند و تا اندازه ای توانستند یک التیامی در روابط بین حوزه و دانشگاه به وجود بیاورند اما در عین حال به نتیجه مطلوبی هم نرسیدند.
امام خمینی(ره) در ایام داغ مبارزه موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند
حجت الاسلام رهایی با بیان اینکه امام خمینی (ره) در ایام داغ مبارزات و انقلاب این موضوع وحدت بین حوزه و دانشگاه را مطرح کردند و از هر دو گروه خواستند که در انقلاب مشارکت داشته باشند، گفت: با این توصیه امام خمینی (ره) در مورد حضور دانشگاه و حوزه در کنار هم و درک یکدیگر، قدم هایی در این رابطه برداشته شد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انقلاب این مسئله را حل کرد، تصریح کرد: البته نیاز به یک سری پیش ساخت ها و زیرساخت هایی در جامعه بود تا بتوان این قضیه وحدت را به صورت کامل پیاده سازی کرد.
حضور مثبت روحاینون پس از انقلاب اسلامی در دانشگاه ها
وی ادامه داد: پس از انقلاب با تحولاتی که در دانشگاه ها به وجود آمد و تحت تاثیر انقلاب فرهنگی، پای روحانیون و حوزویان به دانشگاه باز شد و دانشگاهیان با کتب دینی و مضامین دینی بیشتر آشنا شدند و حضور روحانیون در دانشگاه نیز موجب شد که این قشر نیز با روحیه دانشگاهیان بیشتر آشنا شوند.
وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند قدم های جدی تری است
حجت الاسلام رهایی بیان کرد: خوشبختانه یک التیام خوبی به وجود آمد امام هنوز جای کار بسیار زیادی وجود دارد و ما نیازمند قدم های بسیار جدید تری هستیم تا بتوان اتحاد را به صورت جدی تر و صمیمی تر دنبال کنیم.
وحدت حوزه و دانشگاه محدود به برگزاری نماز جماعت و تدریس یک سری دروس معارف نمی شود
استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا وحدت حوزه و دانشگاه به ارائه برخی از دروس معارف و برگزاری نماز جماعت در دانشگاه ها محدود می شود، گفت: مطمئنا آن چه مد نظر امام خمینی (ره) بود فراتر از این بود که محدود به برگزاری نماز جماعت و تدریس یک سری دروس معارفی در دانشگاه ها بشود.
وی ادامه داد: مطمئنا این کارها کافی نیست و باید یک تحول بنیادین و عمیق به ویژه در علوم انسانی ما به وجود آید؛ علوم فنی و علوم پایه با فرهنگ های مختلف سازگاری داشته و به یک نحو بررسی می شوند اما در زمینه علوم انسانی ما عمدتا از منابع غربی گرفته شده و باید یک تحول در آن ها به وجود آید.
لزوم بومی سازی علوم انسانی در کشور
حجت الاسلام رهایی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر مسئله بومی سازی علوم در کشور، تصریح کرد: بومی سازی به این معنا است که این علومانسانی بر پایه اعتقادات دینی و ملی ما شکل بگیرد و متاسفانه در این زمینه ها به درستی کار نشده است و نیاز مبرمی است که در این باره قدم هایی برداشته شود تا محتوای علوم انسانی ما با اعتقادات ملی و دینی ما منطبق شود.
حوزویان باید بیشتر دانشگاه را درک کنند
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خود حوزویان باید بیشتر دانشگاه را درک کنند، خاطرنشان کرد: صرف تدریس یک سری از دروس معارف توسط دانشگاهیان کافی نیست . باید اترباطات بیشتری بین حوزه و دانشگاه صورت گیرد تا این وحدت به نتیجه بهتری برسد.
قدم های مثبت بنیاد باقرالعلوم(ع) در وحدت حوزه و دانشگاه
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با وظیفه حوزویان در رابطه با بحث علوم انسانی و بومی سازی آن ها، گفت: چندین سال پیش قدم های خوبی توسط بنیاد باقرالعلوم(ع) که زیر نظر ایت الله مصباح فعالیت می کرد برداشته شد و تعدادی از تحصیل کردگان حوزوی به کشورهایی مانند کاندا و آمریکا اعزام شدند تا این حوزویان با مضامین علوم انسانی غربی از ریشه و منبع اصلی آشنایی پیدا کنند.
حجت الاسلام رهایی با بیان اینکه این اقدام بسیار خوبی بود و شماری از علمای حوزه در این طرح شرکت کردند، اظهار کرد: از شهرضا نیز چهار نفر از حوزویان در این طرح شرکت کردند و جز این گروه بودند و توانستند در دانشگاه های مطرح علوم انسانی جهان ضمن گذراندن تحصیلات تکمیلی، مدرک دکترا کسب کنند.
طلاب حوزه علمیه به سمت رشته های دانشگاهی مرتبط با حوزه بروند
استاد حوزه و دانشگاه ادامه دادک این حضور طلبه های حوزه های علمیه در این محیط و آشنایی آن ها با این علوم، زمینه کار بهتری برای آن ها در دانشگاه فراهم کرد و به خوبی در این زمینه مشغول به کار هستند.
حجت الاسلام رهایی تاکید کرد: جا دارد سایر طلاب حوزه های علمیه ما نیز ما نیز در رشته هایی که جای کار دارد مانند رشته حقوق، علوم سیاسی، تاریخ فرهنگ و تمدن وارد دانشگاه بشوند و در این زمینه تحصیلات و مدارک دانشگاهی کسب کنند تا به عنوان یک شخصیت مورد قبول دانشگاه در دانشگاه حاضر شوند و بتوانند در این وحدت تاثیرگذار باشند.
انتهای پیام/