چکیده
ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و توسعه آن در دهههای اخیر چالشهای حقوقی را در چارچوب استفاده از آنها در ورای مرزهای ملی، بهویژه برای اهداف نظامی بهوجود آورده است. پس از حادثه 11 سپتامبر 2001، از هواپیماهای بدون سرنشین بهعنوان ابزاری برای کشتار هدفمند مظنونان در جریان عملیات موسوم به «جنگ با تروریسم» استفاده شد و این کاربرد تا زمان حاضر ادامه یافته است. این در حالی است که امروزه این هواپیماها حتی در خارج از میدانهای نبرد و مخاصمات مسلحانه نیز بهکار گرفته میشوند. این تغییر کاربری هواپیماهای بدون سرنشین تهدید بزرگی نسبت به اصل منع توسل به زور و همچنین احترام به قواعد حقوق بشر و حقوق بینالملل بشردوستانه محسوب میگردد. برمبنای قواعد پذیرفته شده حقوق بینالملل، استفادههای مختلف از هواپیماهای بدون سرنشین چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ، تابع محدودیتها و قواعدی است. بر این اساس، تحلیل قواعد حقوق بینالملل حاکم بر استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بهویژه برای اهداف نظامی، با استفاده از روش کتابخانهای و با رویکرد توصیفی - تحلیلی هدف اصلی این مقاله است. ماحصل بررسیهای صورت گرفته مؤید آن است که عدم اتفاق نظر دولتها و فقدان یک کنوانسیون بینالمللی جامع و الزامآور از مهمترین موانع موجود در راه قاعدهمند ساختن بهکارگیری هواپیماهای بدون سرنشین میباشد که تلاش در جهت رفع آنها به خصوص در قالب اقدامات سازمان ملل متحد امری ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژه ها: هواپیمای بدون سرنشین؛ حاکمیت سرزمینی؛ منع توسل به زور؛ حقوق بینالملل بشردوستانه؛ حقوق بشر
نویسندگان:
فرهاد طلائی: دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز
احسان زرنگار: کارشناس ارشد حقوق بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز
فصلنامه مجلس و راهبرد - دوره 24، شماره 91، پاییز 1396.
∎