به گزارش تسنیم، آلودگی هوا مدارس استان تهران را برای چهارمین روز متوالی به تعطیلی کشاند و این تعطیلی در برخی دیگر از کلانشهرها از جمله ارومیه و تبریز نیز مشاهده میشود.
در سالهای اخیر، تعطیلی مدارس بر اثر افزایش آلایندهها به یک رویه ثابت تبدیل شده است و در برخی مواقع تعطیلی مدارس و مهدهای کودک برای والدینی که کارمند هستند مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد به گونهای که این روزها اغلب مادران کارمند از این سخن میگویند که با تعطیلی مدارس ناچارند فرزندشان را با خود به محل کار ببرند.
البته آموزشوپرورش در سالهای اخیر بحث انعطاف تقویم آموزشی را مطرح کرده است تا براین اساس برای تعطیلات پیشبینی نشدهای که بر اثر آلودگی هوا در طول سال تحصیلی ایجاد میشود، چارهای اندیشیده شود.
* وضعیت تغییر تقویم آموزشی
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش درباره سرانجام طرح تقویم آموزشی گفت: این طرح از سوی مجلس رد شد اما در آموزشوپرورش به شدت مدافع آن هستیم و پیشنهاد ما در قالب طرح تقویم آموزشی بدین صورت بود که مصوبه مجلس در زمینه بازگشایی مدارس از اول مهر هر سال لغو شود و اجازه تنظیم تقویم آموزشی به شورای عالی آموزشوپرورش و هیئت دولت واگذار شود تا متناسب با شرایط اقلیمی زمان آغاز و پایان سال تحصیلی مشخص شود اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقد بودند زمان آغاز سال تحصیلی باید در کل کشور یکسان باشد البته پرونده این طرح در مجلس بسته نشده است و در حال بررسی کارشناسی آن هستند.
* آیا تعطیلی مدارس باعث کاهش آلودگی میشود؟
در همین رابطه فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا بحث انعطاف در تقویم آموزشی مجدد در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت، گفت: هماکنون در حال بررسی کارشناسی پیرامون این مسئله هستیم چرا که هنوز برای ما ثابت نشده است که تغییر زمان شروع سال تحصیلی بتواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد و اگر در بررسیها به این نتیجه برسیم که تغییر تقویم آموزشی مدارس در کاهش آلودگی تاثیرگذار خواهد بود قطعا با آن موافقت خواهیم کرد.
به اذعان مسئولان آموزشوپرورش، تعداد روزهای آموزشی در کشور بین 180 تا 200 روز تعیین شده است و برمبنای همان هم تعداد ساعات آموزشی را تعیین کردهاند برهمین اساس آموزش و پرورش موظف است آن تعداد روز را به ارائه آموزش بپردازد. تعطیل شدن مدارس به هر دلیلی، آلودگی هوا، بارش برف یا ایجاد شرایط اضطراری در برخی استان ها یک امر طبیعی است و پیش می آید ولی برای این که تعداد روزهای مفید آموزش تحقق پیدا کند، علی القاعده باید به تعداد روزهای تعطیلی، در ادامه سال تحصیلی آن روزها جبران شود.
* تعطیلات را نباید فقط در تابستان مستقر کرد
سید بابک هاشمی نکو کارشناس آموزشی با اشاره به توزیع تعطیلات در طول سال تحصیلی گفت: این مسئله منجر به آن میشود که تراکم تعطیلات در یک زمان نباشد، فاصله مناسب در دورههای مختلف زمانی برای دانشآموزان ایجاد شود تا یادگیری آنها استمرار پیدا کند.
وی افزود: میتوان با شرایط جغرافیایی استانهای مختلف، زمان شروع فعالیت مدارس را از شهریور تعیین کرد تا در فصول سرد سال که در کلانشهرها شاهد آلودگی هوا هستیم، تعطیلات مدارس مشکلی در روند آموزش ایجاد نکند از سوی دیگر دانشآموزان در فصل تابستان حدود سه و ماه نیم تعطیل هستند و این فاصله طولانی در جریان آموزش باعث گسست علمی میشود. میتوان با خروج آموزشوپرورش از حالت تمرکز و دادن اختیار به استانها، زمان شروع فعالیت مدارس را در برخی مناطق از شهریور ماه پیش بینی کرد.
به نظر میرسد تعطیلی مدارس در بحث آلودگی هوای کلان شهرها به عنوان یک مُسکن تنها برای حفظ سلامتی دانشآموزان عملیاتی میشود چرا که تعطیلی در بحث کاهش آلودگی هوا تاثیری ندارد.همچنین باید توجه داشت که تعطیلی مکرر مدارس به علت آلودگی هوا باعث فشرده شدن تقویم آموزشی میشود و در چنین شرایطی معلم مجبور است در جلسات آینده حجم بیشتری از مطالب را به دانشآموزان درس دهد و این مسئله باعث افت کیفیت آموزش شده و هم به دانش آموز و هم به معلم فشار وارد میشود.
و حال باید به این سوالات پاسخ داد که چرا با وجود آنکه سازمان هواشناسی از پایداری هوا تا پایان هفته خبر داده بود، تعطیلی مدارس تا پایان هفته به گونهای اطلاع رسانی نشد تا خانوادههایی که فرصت دارند بتوانند از تهران خارج شوند؟ و در آخر اینکه تجویز مُسکنهایی همچون تعطیلی مدارس تا چه اندازه توان مقابله با آلودگی هوا را دارد؟