شناسهٔ خبر: 23118744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

ظرفیت تولید 400 مگاوات انرژی زیست‌توده در ایران

شانا _ گروه نیرو: مطالعه‌ها نشان می‌دهد که 400 مگاوات ظرفیت تولید انرژی زیست‌توده در ایران وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا، جواد نصیری، مدیر دفتر انرژی زیست‌توده سازمان انرژیهای نو ایران، در نخستین همایش زیست‌توده که به میزبانی شرکت توزیع برق جنوب کرمان برگزار شد، از قابلیتهای بالای کرمان برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژیهای نو خبر داد و گفت: استان کرمان در کنار برخورداری از استعدادها و ظرفیتهای مناسب در بخشهای مختلف، قابلیتهای بالایی برای توسعه استفاده از انرژیهای نو دارد.

مدیر دفتر انرژی زیست‌توده سازمان انرژیهای نو ایران افزود:معادل 6.8 مگاوات نیروگاه زیست‌توده هم‌اکنون در کشور در مدار تولیدقرار دارد و 28 مگاوات هم در حال نصب است.

نصیری  با اشاره به طرح مطالعاتی مشترک سازمان انرژیهای نو با یک شرکت آلمانی در زمینه استفاده از انرژی زیست‌توده، زباله شهری را یکی از منابع زیست توده معرفی کرد و افزود: در این طرح، 30 شهر ایران که جمعیت بالای 250 هزار نفر دارند، از نظر زباله، کمیت، کیفیت و نوع برخورد با آن مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح مطالعاتی، به ظرفیت تولید 400 مگاوات انرژی ازطریق زیست‌توده در کشور رسیده‌ایم که  امکان تولید چهار مگاوات از این ظرفیت در استان کرمان وجود دارد.

مدیر دفتر انرژی زیست‌توده سازمان انرژیهای نو ایران گفت: خرید تضمینی برق با قیمت قابل‌توجه از تولیدکنندگان بخش غیردولتی مهم‌ترین موضوعی است که وزارت نیرو در این زمینه دنبال می‌کند و مشوق مناسبی برای سرمایه‌گذاران در تولید انرژی زیست‌توده محسوب می‌شود.

وی در ادامه با بیان این که یکی از برنامه‌های وزارت نفت نیز استفاده از روشهایی مانند انرژیهای نو برای گازرسانی به روستاهای فاقد گاز است و سازمان انرژیهای نو برای تحقق این هدف به وزارت نفت کمک می‌کند، افزود: راه‌اندازی نیروگاههای زباله‌سوز در کلانشهرها یکی دیگر از برنامه‌های دولت در سازمان انرژیهای نو است که در قالب این طرح نیروگاه زباله‌سوز تهران تا شهریورماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

نصیری گازی‌سازی و هضم بیهوازی را از دیگر روشهای تولید انرژی از زیست‌توده برشمرد و گفت: ضایعات خرما، پسته، فضولات دامی و زباله‌های شهری ازجمله موادی هستند که با این فناوریها قابلیت تبدیل به انرژی را دارند و می‌توان با انرژی حاصل از آنها به روستاها گازرسانی و برق‌رسانی کرد.

مدیر دفتر انرژی زیست‌توده سازمان انرژیهای نو ایران تاکید کرد: حرکتی که در کشور برای تولید انرژی از زیست‌توده آغاز شده و از اهمیت بسیار بالایی نیز در اقتصاد کشور برخوردار است، باید از طرف همه وزارتخانه‌ها و دستگاههای مرتبط پشتیبانی شود.

وی طرحهای اجرا شده در استان کرمان را در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی و بادی  گامهایی موثری دانست که با فعالیت در زمینه زیست‌توده تکمیل خواهد شد.
نصیری در پایان قابلیتهای کرمان را از نظر انرژی خورشیدی و بادی موردتوجه قرار داد و گفت: با مطالعه‌های انجام شده، استان کرمان یکی از استانهای با پتانسیل بالا برای سرمایه‌گذاری در تولید انرژی خورشیدی و بادی است.

برنامه توسعه‌ای برق جنوب در زمینه انرژیهای نو

بر پایه این گزارش عبدالوحید مهدوی‌نیا، مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان نیز با ارایه گزارشی از طرحهای توسعه‌ای این شرکت در زمینه بهره‌گیری از انرژیهای نو و زیست‌توده، گفت: شرکت توزیع نیروی برق جنوب کرمان با توجه به گستردگی مناطق زیرپوشش در استان، به پتانسیل‌سنجی برای اجرای طرحهای مرتبط با انرژیهای نو بویژه انرژی خورشیدی و بادی در سالهای گذشته اقدام کرده است که تاکنون شماری از طرحها به اجرا درآمده‌اند و مناطق مختلف استان از مزایای آن بهره‌مند شده‌اند.

مهدوی‌نیا به انجام مطالعه و تهیه طرح امکان‌پذیری استفاده از انرژیهای قابل جایگزینی در مناطق مختلف استان که توسط دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان اجرا شده است، اشاره کرد و افزود: براساس این مطالعه، شهرستانهای بافت، سیرجان، بم، کهنوج، کرمان، رفسنجان و شهداد قابلیتهای فراوانی در این زمینه دارند که در این میان شهرستانهای بم، کهنوج و سیرجان به‌ترتیب اولویت بالاترین ظرفیت را دارند، هر چند در مجموع همه این مناطق هم به لحاظ بازده از میانگین کشوری بالاتر هستند.

وی بر عزم جدی این شرکت برای توسعه طرحهای انرژی نو و زیست‌توده تاکید کرد و افزود: در زمینه نیروگاههای بادی، نصب دکلهای بادسنج برای سه کریدور در نظامشهر بم، نگار و راین انجام شده و در بردسیر هم در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان بهره‌برداری از سامانه روشنایی هیبریدی (خورشیدی ـ بادی) در بلوار ورودی سیرجان با هزینه 974 میلیون ریال و طرح روشنایی معابر خورشیدی در روستای حجت‌آباد سیرجان با هزینه 142 میلیون ریال را دو طرح دیگر در این زمینه عنوان کرد و گفت: تاکنون در 13 روستای جنوب استان 149 خانوار که در مجموع 192 کیلومتر تا شبکه برق فاصله داشته‌اند، تامین برق از محل انرژیهای نو و نصب 137 سامانه فتوولتائیک و با هزینه 20 میلیارد ریال صورت گرفته است.

نظر شما