به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا بهنقل از نقل از اسلامشهر خبر، راهآهن اسلامشهر دوباره خبرساز شد اما این بار نه با فوت عابری که از روی آن عبور میکرد این بار در احداث خط ریلی جدید در کنار خط قبلی که قرار است تهران را به شهر جدید پرند متصل کند. در حال حاضر در اسلامشهر یک و نیم کیلومتر خط راه آن عبور میکند.
مهمترین مشکل وجود خط ریلی فعلی به خاطر افتادن جان شهروندان آن منطقه میشود مشکلی که با احداث زیرگذر تاحدودی مرتفع شد اما باوجوداین خط ریلی همچنان از اسلامشهر تلفات میگیرد آلودگی صوتی، کم کردن ارزش مناطق مسکونی، آلودگی زیستی ازجمله سایر مشکلات آن منطقه است.
بر این اساس طی جلسهای که اعضای شورا و مدیران راهآهن وقت در سال 1388 داشتند مصوب شد که خط ریلی فعلی جابجا شود که تاکنون این موضوع نیز محقق نشد. این دو موضوع یکی از محورهای دوازدهمین نشست اعضای شورای شهر اسلامشهر بود در این جلسه شاکری مدیرکل راهآهن استان تهران و موسوی مسئول حقوقی این شرکت مزایای احداث طرح ریلی تهران پرند را بیان کردند اتصال این خط به مترو ازجمله این مزایا بود. این اقدام شرکت راهآهن با واکنش منفی اعضای شورای شهر اسلامشهر روبرو شد.
*علیرضا مهرپویان طارانی، رئیس شورای شهر: ظاهرا رویه راه آهن «میخواهی بخواه نمیخوایی هم بخواه» است
توسعه ریلی یکی از تصمیمات خوب سفر ریاست جمهوری به اسلامشهر است اما جای آن مشخص نشده ما از اجرای راهآهن استقبال میکنیم اما نه با شرایط فعلی. ما باید نظرات کارشناسی را بپذیریم مدیرکل راهآهن وقت در سالهای 88 و 89 درخواست کرد که برای انتقال خط راهآهن مشاور گرفته شود این کار انجام شد و نظر مشاور این بود که خط راهآهن منتقل شود. ظاهراً رویه مسئولان راهآهن بهگونهای است که میگویند: میخواهی بخواه نمی خوایی هم بخواه.
ما خارج از ضوابط قانونی نمیخواهیم هیچ اقدامی انجام دهیم ما در این هفته مراجعات مردمی زیادی داشتیم باید خواسته مردم منطقه را مطرح کنیم.
*نوید عباسی، معاون فنی و عمرانی فرمانداری اسلامشهر: باید از سیاستهای دولت بهطور کارشناسی دفاع کنیم
المانهای حملونقل یکی از شاخصههای توسعه شهرها دانست. یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری به اسلامشهر پروژه قطار شهری بود فاز اول پروژه راهآهن با 89 میلیارد تومان در حال اجرا است. ما مجری سیاستهای دولت هستیم و باید از این سیاستها بهطور کارشناسی دفاع کنیم.
پروژهی ریلی جدید به سه خط مترو متصل میشود و دیگری نیاز نیست که شهروندان باید اتوبوس به آن ایستگاه مراجعه کنند. هر طرحی یک سری مزایای و معایبی دارد انتظارم این بود که در این جلسه دوباره به سالهای گذشته برنگردیم.
یکی از خواستههای ما از مسئولان راهآهن این بود که تمهیدات ایمنی کاملاً در احداث خط ریلی جدید دیده شود. بحث مترو پروژه دیگری است و 22 میلیارد تومان بودجه در مجلس مصوب شده است و توسط نمایندگان تهران در حال پیگیری است.
*ایوب علایی، رئیس کمیسیون حقوقی شورا: خط راهآهن جز ضرر هیچچیز دیگری برای اسلامشهر نداشته است
شما (مسئولان راهآهن) حریمی که برای خطوط ریلی احداث میکنید به عنوان یک متخصص چقدر اعلام میکنید؟ آیا حریمی که راهآهن اعلام میکند که قانون میگوید 47 متر باشد در اسلامشهر رعایت شده است؟ با احداث دو خطوط ریلی جدید حریم رعایت نخواهد شد. در این مدت که ریل آهن بوده وضعیت قیمت مناطق مسکونی اطراف آن خیلی بد بوده است امکانات این منطقه نیز مناسب نیست.
چندین نفر از مردم اسلامشهر در خطوط ریل آهن جان خود را از دست دادند بانویی سه هفته پیش به دلیل اینکه مجبور بود از ریل آهن عبور کند جان خود را از دست داد. این اتفاقات جز ضرر هیچچیز دیگری برای اسلامشهر نداشته است.
راهآهن باوجوداینکه ساختوسازهای غیرمجازی انجام داده از موضع قدرت برخورد میکند و هیچ توجهی هم به هشدارهای شهرداری که وظیفه آن نظارت بر ساختوسازها است نمیکند و حتی تهدید به جلب و بازداشت میکند.
اکبر ترابی رئیس کمیسیون عمران و خدمات شهری : ایراداتی در احداث خطوط ریلی در اسلامشهر وجود دارد
از نظر ما که نماینده مردم هستیم ایراداتی در احداث خطوط ریلی وجود دارد. در اضافه شدن ریل جدید آسیبهایی مانند آلودگی صوتی و بصری، خطرات جانی، آلودگی زیستی وجود دارد. اگر احداث خط ریلی جدید برای مردم خوب است چرا ارزش املاک مسکونی کنار خط آهن نسبت به بقیه مناطق نصف است؟ اگر ریل راهآهن یک کیلومتر خارج شهر احداث شود کدامیک از مزایای این طرح سلب میشود؟
*مصطفی سالاریان، خزانهدار شورا: لازم است برای مردم منطقه نزدیک به خط آهن کاری کنیم
در طول یک کیلومتری که راهآهن از اسلامشهر عبور میکند لازم است برای مردم اقدامی کنیم ما میخواهیم در آن منطقه یک کمربندی ایجاد کنیم. مردم اسلامشهر چیزی کمتر از مردم مناطق 17، 18 و 19 ندارند.
*امین اسدی عضو شورا: خواسته ما خواستهای است که منافع شهرمان در آن است
ما نمیتوانیم از مطالب مسئولان راهآهن قانع شویم. ما میخواهیم نشود اما مسئولان راهآهن میخواهند بشود. مردم شهرک انبیا و توحید و اللهاکبر در محاصره کامل هستند از یکسو رودخانه کرج و از سویی دیگر دیوار ریل راهآهن. مردم در این شرایط بیشتر محبوس میشوند.
مردم شهرک امام حسین اگر بخواهند راهآهن آپرین بیایند امکانش نیست چون زیرساختهای آن موجود نیست. موضوع را به این شکل نگاه کنیم که راهآهن میخواهد مشکل خودش حل شود ما نیز میخواهیم شهرمان مشکلش حل شود ما باید بررسی کنیم و این ریلها را بیرون از شهر انتقال دهیم. اگر قانونی وجود دارد که راهآهن ساختوساز انجام دهد و شورا سکوت کند ما به آن احترام میگذاریم. خواسته ما خواستهای است که منافع شهرمان در آن است.
*موسوی، مسئول حقوقی راهآهن استان تهران: مردم منطقه باوجوداین خط آهن، منازل خود را ساختند
راهآهن عبوری از اسلامشهر دهه ده شمسی ساختهشده است. ما 17 متر حریم قانونی از طرفین راهآهن داریم. ایستگاه آپرین ایستگاه باری است و سیاست دولت این است که در راهآهن ایستگاههای باری و مسافری از هم جدا باشد راهآهن هیچ منافعی از حمل مسافر ندارد هر قطار مسافری معادل 1.6 قطار باری ظرفیت نیاز دارد تمام درآمد راهآهن از بار به دست میآید.
باوجوداین خط آهن مردم منطقه، منازل خود را ساختند راهآهن از بین صدها شهر عبور میکند. اگر سیاست این باشد که در شهرها راهآهن به زیر زمین رود تمام بودجههای عمرانی دنیا نیز پاسخگو نخواهد بود.
ما میدانیم با احداث خط ریلی جدید دسترسیها باید بهتر شود نماها باید بهتر شود دیوار صوتی باید ایجاد شود اینها چیزهایی نیست که ما میگوییم انجام نمیدهیم اما شما به ما کمک کنید. اینکه بگوییم خط راهآهن از اسلامشهر بیرون برود من به شما قول میدهم خط راهآهن از اسلامشهر بیرون نمیرود شما هم هر چه جاده بسازید مانند پل دو طبقه صدر تهران هیچ کمکی به ترافیک نمیکند.
*قاسمی، مسئول ترافیک شهرداری اسلامشهر: مجموعه مدیریت شهری مخالف توسعه خطوط ریلی نیست
طرحی که در سال 88 و 89 مورد بررسی قرار گرفت آورده خوبی هم برای شهر و مردم آن و هم برای راهآهن دارد ما حدود هزار هکتار اراضی راهآهن در اسلامشهر داریم و دو ایستگاه که هیچکدام از شهرهای کشور این موقعیت را ندارند.
مجموعهی مدیریت شهری مخالف توسعهی خطوط ریلی نیست ولی تعامل با مدیریت شهری باعث کاهش مشکلات آینده میشود.
*موسوی، مسئول حقوقی راهآهن: جابهجایی راهآهن در اختیار هیئتوزیران است
بحث ما بحث تعامل است همه ما قانونمند هستیم. بحث جابجایی راهآهن در اختیار هیئتوزیران است و نیاز به مصوبهی هیئتوزیران است تغییر راهآهن با صورتجلسه مسئول وقت راهآهن با شورای اسلامشهر در مورد جابجایی راهآهن پذیرفته نیست. وی مجاز به انجام چنین کاری نبوده و با او برخورد شده است.
این اظهارات مسئول حقوقی راهآهن در حالی مطرح میشوند که نمایندگان مجلس طی جلسهای علنی در تاریخ 30 تیرماه 1395 به وزارت راه و شهرسازی اجازه دادند در محدوده شهرها نسبت به جابهجایی خطوط ریلی و کاهش حریم آن اقدام کند. اضافه بر آن شهرداریها و واحدهای استانی وزارت مذکور مجاز به ایجاد و احداث خیابان در حریم خطوط جمعآوریشده، برابر طرحهای جامع و تفصیلی بودند.
نتیجهی این جلسه این بود که کارشناسان راهآهن با کارشناسان ترافیک شهرداری اسلامشهر طی 10 روز جلسات کارشناسی برای حل این مشکل داشته باشند و نتیجه را به مجموعه مدیریت شهری اعلام کنند.
انتهای پیام/ م