شناسهٔ خبر: 23115798 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

گفتگوی 18:30/

دلایل گرانی برخی اقلام میوه و آجیل شب یلدا

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه برخی اقلام مصرفی مثل آجیل و خشکبار قیمت دولتی ندارند، تاکید کردند: این اقلام بر اساس نیاز بازار و عرضه و تقاضاست و قیمت گذاری ها بر اساس رؤیت است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفتگوی 18:30 گفت: قیمت آجیل شب یلدا برای مصرف مردم بین 38 هزار تومان تا 55 هزار تومان با احتساب ده درصد سود خرده فروشان محاسبه می شود که بالاترین قیمت تا سقف 60 هزار تومان می تواند محاسبه شود؛ البته این قیمت ها در آجیلی که پسته دارد محاسبه شده است.
 
او افزود: آنچه متعارف است و 90 درصد مردم مصرف می کنند،  آجیل شب یلدا با قیمت 42 هزار تا 60 هزار تومان است که می توانند خریداری کنند.
گفتگو
 
احمدی در ادامه گفت: چون بازار ما قیمت مصوب ندارد و نوسانات نرخ ارز و میزان تولید در هر سال نوسان دارد، نمی توان قیمت مشخصی ارائه داد به طور مثال پسته 70 نوع دارد و چون تقاضا در 70 مورد نیز وجود دارد، بنابراین باید بر اساس رویت قیمت گذاری کرد.
 
آجیل فروش های خلق الساعه نیز آجیل فروش هایی هستند که فقط در ایام پیک فروش مثل شب عید و یلدا شروع به کار می کنند که باید به این گونه تخلفات رسیدگی شود.

 او در ادامه درباره با بیان اینکه معمولا در طول سال گشت بازرسی داریم، تصریح کرد: اما در پیک کاری شب یلدا و عید بازرسی ها افزایش می یابد و از دادگستری هم کمک می گیریم. تیم بازرسی ما در این ایام ما از 5 تیم دو نفره به 15 تیم دونفره قابل افزایش است اما به دلیل نبود امکانات کافی افزایش بیشتر از این تعداد را در سطح شهر تهران نداریم.
 
او افزود: اگر گشت های مشترک و بازرسی های اتاق اصناف افزایش یابد، بازرس ها نیز به موقع به محل اعزام خواهند شد تا رسیدگی به تخلفات با سرعت بیشتر انجام گیرد.

 او درباره افزایش قیمت آجیل نیز گفت: به اندازه کافی ما تولید داشته ایم اما در مرداد و شهریورماه به دلیل کاهش برخی اقلام پرمصرف کمی افزایش قیمت داشتیم.
 
احمدی افزود: از آنجایی که نظارت بر افزایش قیمت ها و گرانفروشی و  پلمپ واحدهایی که به لحاظ زمانی تغییر شغل می دهند، زمان بر است؛ این امر باید هر چه سریعتر رسیدگی شود و از ادامه کار واحدهای خلق الساعه جلوگیری شود.
 
او در ادامه گفت: شمار تلفن 33112313 شماره اتحادیه برای رسیدگی سریع به تخلفات گرانفروشی است که مردم می توانند تخلفات گرانفروشی و کم فروشی را در این ایام گزارش کنند.
 
در ادامه محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران دیگر میهمان برنامه درباره گشت تعزیرات گفت: گشت های تعزیراتی ما صبح ها در بازار حضور دارند و به تخلفات و کم فروشی ها نظارت می کنند، اگر موردی باشد پرونده تشکیل می شود و رسیدگی می شود.
 
او گفت: بیشترین تخلفات مربوط به عدم درج قیمت و گرانفروشی است که برای برخی تخلفات جریمه نقدی و حتی پلمپ مغازه در نظر گرفته می شود. برخی موارد هم به دادگستری ارجاع داده می شود تا از نظر وقوع جرم رسیدگی شود.
 
گفتگو
 
اسفنانی گفت: ما گشت های صبح و شب را داریم که تا پاسی از شب به طور مستمر و در طول سال در حال نظارت هستند؛ اما از تاریخ 25 آذر که 5 روز مانده به شب یلداست، گشت های بازرسی را افزایش داده ایم. کانکس هایی هم در میادین بزرگ مثل تجریش و امام حسین  مستقر و در حال انجام وظیفه هستند.
 
او درباره آجیل فروشان خلق الساعه نیز گفت: با هر کاسبی که پروانه کسب نداشته باشد، چه در شب یلدا چه در سایر اوقات سال سازمان تغزیرات حکومتی برخورد خواهد کرد و در صورت لزوم  واحد پلمپ خواهد شد.
 
اسفنانی در ادامه گفت: برخی اقلام مثل آجیل، خشکبار و میوه قیمت دولتی ندارند؛ در حالی که این اقلام بر اساس نیاز بازار و تقاضا، عرضه می شوند.
 
او گفت: توصیه ما به مردم این است که اگر با قیمت های نامتعارف مواجه شدند الزامی برای خرید نداشته باشند، چون با نخریدن اقلام گران می توان به تنظیم بازار کمک کرد. مردم می توانند در صورت مشاهده تخلفات و قیمت های نامتعارف با شماره تلفن های 135 و 124 تماس بگیرند.
 
حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در ارتباط تلفنی درباره قیمت میوه های پرمصرف شب یلدا گفت: گرانترین میوه در اقلام شب یلدا انار است که به دلیل سرمازدگی مقدار زیادی از آن از بین رفته و 35 درصد گرانتر شده است.
 
او گفت: خوشبختانه هندوانه نسبت به سال قبل 30 درصد قیمت پایین تری دارد و به مقدار فراوان هم وجود دارد. بعد هندوانه نارنگی است که در چند روز اخیر کیلویی 2 تا 3 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
او افزود: انار تا سقف ده هزار تومان، هندوانه تا 2500 تومان و نارنگی از 6000 تا 6500 تومان افزایش قیمت داشته است.  
 
گفتگو 
 
او افزود: سیب تا بی نهایت در سردخانه ها ذخیره شده است، پرتقال هم به اندازه نیاز سال تولید شده، اما به دلیل حمل بی رویه و زودتر چیده شدن میوه ها، عرضه آخر سال و شب یلدا این میوه کمی نگران کننده است، اما به گونه ای نیست که بحرانی شود.
 

نظر شما