به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، شهرسازی نامناسب یکی از چالشهای جدی در استان مازندران تبدیل شده است.
تجاوز به اراضی کشاورزی، ترافیک سنگین در سطح جادههای اصلی و شهری، ساخت و ساز نامناسب در مناطق شهری استان، ساخت ویلا در مناطق جنگلی، تجاوز به حریم سواحل و مشکلات زیست محیطی از مهمترین معضلات این روزها در استان مازندران است.
همه این موارد در دهمین بزرگداشت روز شهرسازی در استان و در دانشگاه مازندران برگزار مطرح شد.
مهمترین متهمان اصلی نابهسمانی ساخت و ساز شهری، شهرداران معرفی شدند.
مهران فرصت رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران در ارتباط با مشکلات ساخت و سازی که در استان وجود دارد، بیان کرد: در شهرداری ردیف بودجهای به نام ماده 100 وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: شهرداران در صورت عدم هدایت ساخت و ساز به سمت ماده 100 با کمبود اعتبار مواجه شده و اگر نسبت به تامین اعتبار اقدام نکنند با کسری بودجه مواجه میشوند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران اضافه کرد: آیا ساخت و سازها با اصول اساسی و زیر بنایی شهرسازی مطابقت دارد؟
فرصت اظهار کرد: سال گذشته 5 میلیون و 700 هزار متر مربع ساخت و ساز در استان مازندران ثبت شده است اما تنها برای 3 میلیون و 700 هزار مترمربع پروانه صادر شده است و در مابهالتفاوت این ارقام توسط کمیسیون ماده 100 تصمیم گیری شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه امروز تخلف شهرسازی به منبعی برای درآمدزایی شهرداریها تبدیل شده است. امیدواریم با رعایت ضوابط شهرسازی در جهت رعایت حقوق شهروندی، به فرم کالبدی مناسب و سیمای مناسب شهری برسیم.
نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران در این جلسه تلاش کرد تا از شهرداران دفاع کند ولی کلیات صحبتهای نبیان شهرسازان را قانع نکرد و شهرسازان همچنان نسبت مشکلاتی که شهرداریها در حوزه شهرسازی ایجاد میکنند اصرار داشتند.
انتقاد نسبت به شهرداران با صبحتهای معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه پیدا کرده است.
حبیب طاهرخانی معتقد است، اقدامات انجام شده در شهرداریها نه تنها زمینه رفع مشکلات مردم را فراهم نمیکند، بلکه هزینهای از جیب مردم تحمیل میشود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر شهرداری زمینه تردد عمومی را فراهم نکرده و با ایجاد تونل و پل، پیادهروی را محدود میکند و مردم مجبور هستند به سمت استفاده از خودروی شخصی روی بیاورند، این اقدامات نه تنها درآمد محسوب نمیشود، بلکه هزینههای آتی به شهروندان تحمیل میکنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: دستگاه دولت مرکزی باید نظام اداری شهرداریها را اصلاح کند، نهادهای عمومی و مدنی در اصلاح ساختار شهرداریها بسیار اثرگذار هستند و باید به این سمت و سو حرکت کنیم که مردم خواستار توسعه شهر بر اساس نیازهای واقعی شهرسازی باشد.
وی یادآور شد: فشار افکار عمومی در انتخابات شوراها بسیار اثرگذار است، کسانی در لیست شوراهای مردم قرار گیرند که ارزشهای واقعی شهر را بفهمند و شهروندان در این حوزه نقش اساسی میتوانند ایفا کنند.
به گزارش بلاغ، همایش شهرسازان هر سال برگزار میشود و این دغدغهها به صورت سالیانه در غالب خبر و یا گزارش منتشر میشود، ولی تغییری در ماده 100 و مشکلات آن برای شهروندان ایجاد نشده است.
به صورت کلی اتفاق نظر در ارتباط با مشکلات ماده 100 وجود دارد و همه نسبت به این موضوع هم عقیده هستند ولی تلاشی برای رفع این معضل انجام نمیشود.
از طرفی اگر موضوع ماده 100 و شهرداری ها برای نظام مهندسی دارای اهمیت است چرا این دغدغهها به صورت جدی در سطح رسانهها از جانب متولیان سازمان نظام مهندسی مطرح نمیشود.
بهتر است سازمان نظام مهندسی که یک تشکل سازمان یافته است، به صورت جدی و ریز شهرهای که بیشترین تخلف در آنها انجام شده است را به مردم معرفی کند و از طریق قانونی موارد را مطرح و پیگیری کند.
انتهای پیام/