شناسهٔ خبر: 23104776 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

خودشيريني مسئولان آموزش و پرورش خوزستان در عدم جذب بودجه‌هاي دولتي‌ باعث شده تا در کمبود 10 هزار معلم ، دانش آموزان زير سقف کلاس‌هاي 50 ساله بنشينند

تحصيل در خوزستان زير سقف هاي فرسوده و کلاس‌هاي چند شيفته

درحالي آموزش و پرورش خوزستان نياز شديدي به جذب معلم پيدا کرده است و مسئولان از کمبود 10 هزار نفري کادر آموزشي در اين استان پرده بر مي‌دارند که نماينده مردم دزفول در مجلس علت اين ماجرا را خودشيريني مسئولان آموزش و پرورش در ابتداي دهه نود عنوان مي‌کند. اتفاقي که به دست مسئولان وقت آموزش و پرورش استان رقم خورد و آنها براي بقا در پشت ميز رياست، بودجه‌هاي دولتي محدوده سال‌ 92 را به جاي صرف براي بازسازي و بهبود کيفيت مدارس دوباره پس فرستاند. حالا نتيجه آن اقدامات اين شده است که مدارس استان با قدمتي بالاي 50 سال و به صورت چند شيفته فعاليت کنند و همين ماجرا دانش‌آموزان و معلمان را در عصري که مدارس به سمت هوشمند شدن پيش مي‌رود، فراري دهد.

صاحب‌خبر -

نويسنده: ميترا شهبازي

درحالي که کل دنيا به سمت ارتقاي کيفي سطح آموزش و پرورش با هوشمند سازي مدارس در حرکت هستند که هنوز در گوشه و کنار ايران برخي از مدارس، فرسوده و بدون معلم اداره مي‌شوند. همين وضعيت هم باعث شده است که دانش‌آموزان رقبتي براي ادامه تحصيل نيابند. نمونه بارز اين معضل هم در استان خوزستان قابل مشاهده است. به طوري که اکنون علاوه بر اين که بخش زيادي از مدارس استان با قدمتي بالاي 50 سال فرسوده هستند، هنوز هم دست مدارس کانکسي از اين استان برچيده نشده است. از اين رو معلمان هم تمايلي به فعاليت در چنين فضاهايي ندارند و اکنون مدارس اين استان با کمبود شديد معلم مواجه شده است. در اين خصوص نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی از کمبود ۱۰ هزار معلم در بدنه آموزش ‌و پرورش اين استان خبر مي‌دهد. فریدون حسنوند در اين باره مي‌گويد:« درحال حاضر خوزستان با معضل شديد خروج معلمان مواجه است. به طوري که بالاترین آمار خروج معلمان و فرار مغزها در کل کشور متعلق به استان خوزستان است. اين نيز دليلي ندارد جز کمبود امکانات، نامهربانی‌ها، آب‌وهوای نامناسب و مشکلات دیگر که طی چند دهه اخیر به مردم این استان تحمیل شده است.»

خوزستان بودجه داشت اما پس فرستاده شد

مسئله‌اي که مسئولان استاني در مرحله اول انگشت اتهامشان را به سمت کمبود بودجه و اعتبارات دولتي نشانه مي‌روند. با اينکه کمبود اعتبارات مالي دليل درستي براي معضل پيش آمده در خوزستان است، اما اين سوال پيش مي‌آيد که چرا استان‌هاي ديگر با اين حجم از کمبود‌ها مواجه نشده‌اند و تنها خوزستان بايد گرفتار کمبود 10 هزار نفري معلم شود. در اين خصوص نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار«جوان» مي‌گويد:« خوزستان هم بودجه داشت، اما بخش زيادي از آن به جاي اينکه صرف بازسازي و افزايش سطح رفاه کلاس‌هاي درسي شود، پس فرستاده مي‌شد.»

عباس پاپي‌زاده با اشاره به اينکه در ابتداي دهه نود و محدوده سال‌ 92 که دولت از شرايط مالي بهتري برخوردار بود و بودجه‌هاي مناسبي را اختصاص مي‌داد، ادامه مي‌دهد:« متاسفانه مديران وقت آموزش و پرورش به جاي ساخت مدارس جديد و بازسازي مدارس فرسوده همچون استان‌هاي ديگر، بخش قابل توجهي از اعتبارات اختصاص داده شده را پس مي‌فرستاند تا بقاي خود را پشت ميزهاي رياست حفظ کنند. همين مسئله نيز باعث شده است که اکنون آموزش فرزندان خوزستاني زير سقف‌هاي نا امن، با کمترين امکانات و به صورت چند شيفته رقم خورد.»

حال و روز بد مدارس خوزستان

درحال حاضر برخي از مدارس استان به صورت 3 شيفته فعال هستند و معلمان که اغلب دوره بعد از بازنشستگي خود را پشت سر مي‌گذارند و از شرايط مناسبي براي تدريس برخوردار نيستند، موظف‌اند 3 شيفت مداوم تدريس کنند. البته جدا از فرسودگي مدارس، پاي امکانات هم در فضاهاي آموزشي استان لنگ مي‌زند، به طوري که زيرساخت‌هاي تحصيلي استان با شرايط آب و هوايي و دماي اغلب بالاي 50 درجه استان همخواني ندارد. به گفته پاپي‌زاده نماينده مردم دزفول در مجلس، برخي از مدارس شهرستان، در شرايطي که کولر گازي جوابگوي گرماي استان نيست، حتي ازوجود کولر آبي هم محروم هستند. با اين تفاسير دور از انتظار نيست که در برخي از شهرستان‌‎هاي استان، دانش‌آموزان بعد از طي دوره ابتدايي ديگر رغبتي به ادامه تحصيل نداشته باشند و معلمان هم بعد از چند دوره دلسوزي و ماندن در اتاقک‌هاي سوزان، مهاجرت را انتخاب کنند.

پاپي زاده با اشاره به اينکه آموزش و پرورش خوزستان با کادر آموزشي بازنشسته اداره مي‌شود، ادامه مي‌دهد:« اگر مشکل مالي آموزش و پرورش استان برطرف شود، بيش از 300 معلم فقط در شهرستان دزفول نياز به بازنشسته شدن دارند.» کمبودي که اول از همه به سطح کيفي آموزش در خوزستان لطمه مي‌زند. لازم به ذکر است که در حال حاضر بيشترين بار مالي آموزش و پرورش استان بر دوش کمک‌هاي خيرين است و آنها هستند که مدرسه مي‌سازند و براي امکانات کلاس‌هاي درس هزينه مي‌کنند.

عامر کعبی، نماینده مردم آبادان نيز با تاييد مطالب فوق از افت شديد تحصيلي در آبادان انتقاد مي‌کند و مي‌گويد:« ما با شاخص های آموزشی فاصله بسیار زیادی داریم و در زمان حاضر افت شدید تحصیلی را در آبادان شاهدیم که این موضوع به هیچ وجه قابل قبول و پذیرفتنی نیست.» حالا با اين شرايط بايد ديد که دولت براي کمک به بخش آموزش و پرورش که دانش‌آموزان آن نيروي کار فردا هستند و مي‌خواهند با دانش‌شان کشور را به سمت پيشرفت سوق دهند، چه تدابيري مي‌انديشند.