![](http://itmen.ir/files/104/Image/ArticleSmallPic/1396/9/28/503051a203ba486495875581503709bb.jpg)
ایسنا - محمدباقر ظهراب بیگی نقطه تمایز نرخ تمام شده کالا و خدمات تعاونی را در هزینه های مالیاتی به ویژه مالیات بر ارزش افزوده دانست و گفت: بنگاه های تعاونی در رقابت با بنگاه های خصوصی علیرغم برخورداری از قوانین حمایتی شایسته عملا در اجرا از مزیت های نازل تر و هزینه های بالاتری برخوردارند.
وی با ارزیابی علل بالا بودن نرخ تمام شده کالا و خدمات در بخش تعاون ، گفت: تاثیرپذیری اصول بنگاه داری در ایران از سیاست های پولی و مالی سیستم بانکی کشور، هزینه های بیمه ای، دستمزد و مالیات بر ارزش افزوده به عنوان چهار شاخص جهت دهنده در نظام تولید کشور سبب شده در هر بخش به میزان برخورداری از مزیت ها و رانت ها، بنگاه های مشمول هر بخش توان حضور رقابتی در بازار داخلی و حتی خارجی را داشته باشند.
وی ادامه داد: از طرفی، دسترسی برخی بنگاه ها به ارز دولتی برای تامین مواد اولیه به موازات امکان تامین مالی ارزان قیمت از شبکه بانکی یا سرمایه گذاران داخلی و خارجی به پشتوانه تضامین و حمایت های دست اندرکاران اقتصادی و اشخاص ذی نفوذ در سیستم مدیریتی و اجرایی کشور، سبب شده است اکثر بنگاه های متوسط و خرد کشور توان رقابت با این طیف بنگاه ها را نیز نداشته باشند.