به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خیراله خادمی امروز در نمایشگاه حمل و نقل در نشست خبری اظهار داشت: احداث 41 هزار کیلومتر انواع شبکه ریلی و جادهای در تعهد شرکت ساخت است که 16 هزار کیلومتر آن تعریف شده و عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است و مابقی در حال اجرا است.
وی ادامه داد: در بخش ریلی 3 هزار و 410 کیلومتر قرارداد توسعه شبکه داریم که 500 کیلومتر آن در حال مطالعه است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در بخش آزادراهی 3 هزار و 900 کیلومتر تعهد داریم که هزار و 130 کیلومتر در حال ساخت است و بقیه در مرحله مطالعه قرار دارد و در این حوزه سرمایهگذاران استقبال کردهاند.
خادمی افزود: در بخش راههای اصلی و بزرگراهها 7 هزار و 750 کیلومتر قرارداد داریم که بخشی توسط شرکت ساخت و بخشی توسط ادارات راه و شهرسازی در استانها در حال ساخت است.
وی افزود:مدیریت توسعه راه روستایی به شرکت ساخت واگذار شده است که از محل اعتبارات استانی توسط ادارات راه و بخشی نیز از محل ردیفهای ملی باز توسط استانها اجرا میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: امسال در موافقتنامه احداث 3 هزار کیلومتر راه جدید روستایی را در دستور کار داریم که هزار کیلومتر آن در تعهد امسال با ردیف ملی است.
خادمی ادامه داد: 142 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام عملیات اجرایی لازم داریم که این با احتساب اجرا طی 10 سال و تعدیل آینده است. در این راستا اولویتبندی در دستور کار قرار گرفت و پروژههای اقتصاد مقاومتی در دستور کار ما است.
وی افزود: در سال 96 میزان 2 هزار و 603 کیلومتر پروژه اقتصاد مقاومتی را در دستور کار داریم که 516 کیلومتر آن در بخش توسعه ریلی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: در بخش آزادراهی 237 کیلومتر پروژه اقتصاد مقاومتی داریم که حداکثر تا اواسط 97 تکمیل میشود.
*کاهش در 49 ردیف بودجه راهسازی در سال ۹۷
وی با بیان اینکه 850 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در قالب پروژههای اقتصاد مقاومتی تا پایان سال تحویل میشود، افزود: در مجموع پیشرفت متوسط پروژههای اقتصاد مقاومتی ما 77 درصد است.
خادمی درباره بودجه سال آینده شرکت ساخت نیز گفت: در ردیف بودجه کاهشی در پیوستهای جدول داریم که بسیار چشمگیر است و در بخش شرکت ساخت 49 درصد پروژههای توسعهای کاهش در ردیفهای اعتباری دارد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر آخرین وضعیت شراکت بنیاد در آزادراه تهران- شمال و پیشرفت این پروژه گفت: پیشرفت قطعه یک آزاد راه تهران- شمال 88 درصد است،البته طبق آئیننامه جدید مقرر شد سقف کاذب بتونی در تونلها احداث شود و نیاز است سیستم تهویه در آنها احداث کنیم.همچنین تغییر روسازی آسفالتی به بتونی در دستور کار قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه همکاری بنیاد مستضعفان در پروژه آزاد راه تهران- شمال را مثبت ارزیابی میکنیم، گفت: البته ما از نظر آورده نسبت به بنیاد که شریک 50 درصدی این پروژه است، جلوتر هستیم.آنها بیشتر در قطعه دوم سرمایهگذاری میکنند اما مدعی هم هستند که به اندازه ما آورده دارند.
خادمی گفت: آوردههای دو طرف در این پروژه متفاوت است. البته در برخی موارد آورده ما پول نبوده است بلکه مثلا املاک دادهایم. البته جلسهای در سازمان برنامه بودجه برای تنظیم سهمهای آورده دو طرف در آزاد راه تهران- شمال برگزار و موضوع در حال دنبال کردن است.
وی با بیان اینکه از نظر مجوزهای زیستمحیطی در قطعات دوم و سوم آزاد راه تهران- شمال مشکل خاصی نداریم، گفت: همه پروژههایی که در ردیف بودجه هستند اگر مربوط به قبل از سال 88 باشد وقتی در ردیف بودجه قرار میگیرند، یعنی تائید زیستمحیطی دارند و مطالعات ارزیابی فنی، اقتصادی و زیستمحیطی پروژه انجام شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: در سال 88 یا 89 بود که دولت مصوبه دیگری ارائه داد مبنی بر اینکه پروژههای جدید نیز نحوه عبور از محیط زیست را در قالب طرحی مشخص کنند و خسارت و جبران آن به صورت دقیق مشخص شود.
خادمی یادآور شد: این موضوع آزادراه چون در ردیف بودجه است، نمیتوانند جلوی پروژه را بگیرند و مشکلی در این باره نداریم.
انتهای پیام/م
∎