شناسهٔ خبر: 23101546 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

چند خبر کوتاه از تئاتر

بازار حیات‌بخش گشایش‌های تئاتر در سرمای تهران

روزهای اخیر آذرماه با گشایش نمایش‌های مختلف در تماشاخانه مختلف تهران همراه بوده است. «توارد»، «لطفا یک قاتل بالفطره باشید» و «کوسه‌ها» نمایش‌هایی است که در این شب‌ها چراغشان روشن شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، شب گذشته نمایش «توارد» به کارگردانی علی نورانی و نویسندگی همایون حجازی در تالار کوچک مولوی اجرای خود را آغاز کرد.

فاطیما بهارمست، صالح علوی زاده، جاناتان فلمن بازیگران این نمایش هستند که توسط سارا حدادى تهیه شده است.

این نمایش داستان انطباق جهان های مجازی زوجی است که علی رغم کیلومتر ها فاصله از هم به واسطه تکنولوژی به امکان یک زندگی مشترک دست پیدا کرده اند، امکانی که مرز های واقعیت و خیال را برای آنها لحظه به لحظه رقیق و رقیق تر می کند.

این نمایش 12 دی هر روز رأس ساعت 18 در مولوی روی صحنه می رود.

نمایش کوسه ها به نویسندگی و کارگردانی  احمد مرادی پور، شب گذشته کار خود را در تماشاخانه پالیز آغاز کرده است. این نمایش با حضور سپیده گلچین، میلاد اردوبادی، صبا حجت، باران مهدی بیرق دار و احمد مرادی پور روی صحنه می رود.

این نمایش تا 27 دی ماه هر شب رأس ساعت 18 در سالن شماره دو پالیز روی صحنه می رود.

چتر تئاتر باران برای نمایش « لطفا یک قاتل بالفطره باشید » گشوده شد

اجرای نمایش «لطفا یک قاتل بالفطره باشید یا ماجرای اندوه یک استیومک منمن» به کارگردانی  علی اکبر آخوندی شامگاه یکشنبه 26 آذر ماه با حضور هنرمندانی چون گوهر خیراندیش و محمد متوسلانی در تئاتر باران افتتاح شد.

 در این مراسم گوهر خیراندیش چتر نمادین تئاتر باران را به کارگردان نمایش اهدا کرد.

نمایش «لطفا یک قاتل بالفطره باشید» یا «ماجرای اندوه یک استیو مک منمن» به نویسندگی یاسین حجازی، به کارگردانی علی اکبر آخوندی و تهیه کنندگی محمد احسان عبدالهی هرشب ساعت 21 در تئاتر باران روی صحنه می رود.

در خلاصه این اثر آمده است: بازپرسی که به علت عدم توانایی شناسایی قاتل قتل های زنجیره ای از کار بی کار شده است در جستجوی کار جدید به ساختمانی برای انجام کارهای خدماتی مراجعه می کند که در آنجا متوجه می شود ساختمان متعلق به قاتل است و قاتل از دنیا رفته است.

 «جوادانصافی»  با نمایش سیاه بازی «جوحی و کدخدا» به سنگلج می آید

نمایش سیاه بازی «جوحی و کدخدا» به نویسندگی و کارگردانی «جوادانصافی»  از روز پنجشنبه 30 آذرماه در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می رود. این نمایش هر شب رأس ساعت 20:15 اجرا می شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «جوحی وکدخدا برگرفته شده ازداستان مثنوی معنوی است. جوحی در شربتخانه ای پاتوق دارد که گروه نمایش هستند و مردم دست به دامن او می شوند که کدخدا و نایب او حق و حقوق آنهارا پایمال می کنند. جوحی و همسرش نقشه جالبی می کشند و کدخدا را به خانه آورده و در صندوقی او را زندانی می کنند و به وسط میدان شهرمی برند. نایب برای اینکه کدخدا رسوا نشود می آید تا صندوق را بخرد و مشکلات مردم با شگردی که جوحی بکار می برد حل می شود»

در نمایش «جوحی و کدخدا» بازیگران چون جواد انصافی، امیر پارسی، محمد نصر، فریبا مهدیه، احمد آهسته، محمد رضا قربانی، حمید رئوف، رضا معراجی، امیر محمد انصافی، محمد رضا لوانی، ابوالفضل عشرب، شیرین کاشفی  و فروغ یزدان ایفای نقش می کنند.

بقیه عوامل این اثر عبارتند از  گروه موسیقی: حسن مصطفی پور، رامین عبدالهی، احسان سامانی، طراح دکور: ساسان فرهادپور، طراح صحنه و لباس:فروغ یزدان، طراح پوستر و بروشور:سپیده نجاتی، مدیر صحنه:مهدی سراح، روابط عمومی: محمد(مانی) حق جو.

ویژه نامه  هشتمین دوره ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران  منتشر شد

ویژه نامه ی هشتمین دوره ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران همزمان با آیین پایانی این دوره  در 56 صفحه  قطع وزیری به سردبیری بهزاد صدیقی منتشر شد.

در این ویژه نامه پس از پیام های اصغر همت(مدیرعامل خانه  تئاتر)، محمد امیریاراحمدی (رییس کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران)، بهزاد صدیقی (دبیر هشتمین دوره)، بیوگرافی و بیانیه های هیئت داوری مرحله نخست بخش نمایشنامه های تالیفی، هیئت داوری مرحله نهایی بخش نمایشنامه های تالیفی، هیئت داوری بخش نمایشنامه های ترجمه شده و هیئت داوری بخش پژوهش ادبیات نمایشی، هشتمین دوره ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران از نگاه آمار، اسامی و معرفی برگزیدگان و نامزدهای سه بخش پژوهش ادبیات نمایشی، نمایشنامه های ترجمه شده و نمایشنامه های تالیفی منتشر شده است.

در بخش گفتگوی جمعی با  داوران بخش های مختلف، داوران  پژوهش ادبیات نمایشی، داوران بخش نمایشنامه های ترجمه شده، داوران مرحله نخست بخش نمایشنامه های تالیفی و داوران مرحله نهایی بخش نمایشنامه های تالیفی از دیگر مطالب جداگانه آمده هست.

فهرست 30 نمایشنامه راه یافته به مرحله نهایی بخش نمایشنامه های تالیفی،  مروری بر هفت دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران نوشته رامین فناییان،  معرفی شورای سیاست گذاری گذاری و ستاد اجرایی هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی از دیگر مطالب این ویژه نامه هست.

در بخش نکوداشت هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران که به محمد یعقوبی (نمایشنامه نویس و کارگردان) اختصاص داشت، زندگی نامه محمد یعقوبی به قلم خودش ، یادداشت نغمه ثمینی با عنوان برای تمام آنچه جا گذاشته ایم، یادداشت محمد رحمانیان با عنوان ستایش و دریغ، یادداشت مهدی میرباقری با عنوان نوشتن از محمد یعقوبی، مقاله ای از علیرضا نراقی با عنوان تئاتر شهروندان (نگاهی گذرا به آن چه یعقوبی در نمایشنامه نویسی و تئاتر ایران به جا گذاشته است) به زیور طبع آراسته شده است.

ویژه نامه هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با مدیر اجرایی سلما سلامتی، دبیر تحریریه، رامین فناییان، مدیر هنری مسعود نوروزی، طراحی گرافیک تصویر تئاتر ایران و با همکاری منیژه فریدی، حسام رستمیان، وحید خانه ساز، حسین جوادی و فرهاد امینی منتشر شده است. 

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما