شناسهٔ خبر: 23095698 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

شهرام کرمی در نشست خبری جشنواره ششمین جشنواره تئاترشهر:

دبیر هفتمین جشنواره تئاتر شهر نخواهم بود/ بودجه زیادی نداریم

نشست خبری ششمین جشنواره تئاترشهر با حضور شهرام کرمی، دبیر جشنواره برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، شهرام کرمی در نشست خبری ششمین جشنواره تئاترشهر گفت: امسال اداره تئاتر حمایت بسیار خوبی از آثار جشنواره داشته است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده این دوره با شعار «تهران، تکریم زندگی» در 8 بخش تئاتر صحنه‌ای، مسابقه کودک و نوجوان، تئاتر دیگر (خیابانی، پرفورمنس، شورایی و سایر گونه‌های نمایشی)، مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی، مسابقه عکاسی تئاتر، مدرسه تئاتر، نقد صحنه و بخش ویژه برگزار می‌شود.

وی افزود: ششمین دوره جشنواره تئاترشهر فردا 28 آذرماه با گردهمایی هنرمندان در سالن سینما تئاتر پردیس تهران ساعت 18 آغاز خواهد شد و زنگ افتتاح این جشنواره را رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران به صدا درمی‌آورد. اجراها که شامل 145 اثر از 62 گروه نمایشی است، توسط 1200 هنرمند شرکت‌کننده از 29 آذر به اجرا درمی‌آید.

کرمی اظهار کرد: امسال نمایش‌ها به صورت متمرکز در پردیس تئاتر تهران ارائه خواهد شد و تنها 3 اثر در خارج از پردیس اجرا می‌شود. این آثار نمایش‌هایی هستند که شرایط خاص و محیطی دارند. یک نمایش که متکی به اجرای محیطی است در زندان قصر و نمایش خیابانی در فضای باز فرهنگسرای خاوران اجرا خواهد شد، چرا که این فرهنگسرا چند هزار مخاطب مردمی دارد.

وی بیان کرد: در بخش نمایشنامه‌نویسی سه برگزیده در اختتامیه جشنواره معرفی خواهد شد و در بخش مسابقه عکاسی تئاتر که یکی از بخش‌هایی است که با دبیری رضا موسوی برپا می‌شود، بیش از 150 عکس از عکاسان جوان در کنار گروهی از اساتید در معرض دید قرار می‌گیرد. برگزیده این آثار نیز در مراسم اختتامیه معرفی می‌شود.

دبیر ششمین جشنواره تئاترشهر بیان کرد: در بخش مدرسه تئاتر 4 نمایش ارائه خواهد شد که خروجی کارگاه‌های آموزشی است که از سوی هنرمندان برگزار شده، در این بخش آثاری از مریم کاظمی، محمود اکبرشاهی و مریم داننده به مخاطبان ارائه می‌شود. در بخش نقد صحنه نیز از آنجا که همیشه ضعف در حوزه نقد نمایش وجود داشته و علی‌رغم وجود فعالیت انجمن و کانون منتقدان همیشه از نگاه‌های تخصصی بی‌بهره بوده‌ایم، فکر کردیم که در این دوره بخشی با عنوان نقد صحنه داشته باشیم تا فرصتی برای هنرجویان جوان باشد و نقد و نظرات افراد را نسبت به جشنواره مطرح کند، این بخش زیرنظر بهزاد صدیقی برپا می‌شود. در این دوره دو اثر که ماهیت شهری و بافت محیطی دارند، شامل نمایش مکعب کار علی سلیمانی (به فضای خانواده می‌پردازد) و نمایش زندان قصر با معرفی فضای محیطی زندان و با توجه به تناسب مضمون با محیط اجرا و امکان بازدید هرچه بیشتر باغ‌موزه قصر در باغ‌موزه اجرا خواهد شد.

وی در معرفی داوران بخش‌های مختلف جشنواره اعلام کرد: در بخش صحنه‌ای اصغر همت، حمید مظفری، حمیدرضا نعیمی، مرتضی میرمنتظمی و جابر رمضانی؛ در بخش مسابقه کودک و نوجوان حسین محب‌احری، مجید قناد و فریبا دلیری؛ در بخش مسابقه تئاتر خیابانی مریم معترف، اردشیر صالح‌پور و آرش عباسی؛ در بخش مسابقه عکاسی تئاتر شهاب‌الدین عادل، آزاده اخلاقی، ابراهیم حسینی، ابراهیم سیسان، شکوفه هاشمیان و رضا موسوی به بررسی آثار خواهند پرداخت.

دبیر ششمین جشنواره تئاترشهر افزود: در زمینه نقد علمی هنر شهری کتابی با عنوان تئاتر شورایی و گفت‌وگو با مردم منتشر می‌شود که به کوشش آرین رضایی تهیه شده و در ایام جشنواره با همکاری انتشارات افراز به چاپ خواهد رسید.

کرمی اظهار کرد: با توجه به راه‌اندازی پردیس خواستیم که بخش تئاتر حرفه‌ای را داشته باشیم که شرایط آن علی‌رغم محیا شدن زیرساخت‌ها امکان‌پذیر نشد، ولی در دوره هفتم این امر محقق می‌شود و بخشی با عنوان تئاتر حرفه‌ای به جشنواره اضافه خواهد شد. ما می‌خواستیم رویکرد جشنواره علاوه بر حمایت از گروه‌های جوان، به سمت گروه‌های حرفه‌ای هم سوق داده شود.

دبیر ششمین جشنواره تئاترشهر افزود: آخرین دوره‌ است که به عنوان دبیر جشنواره همکاری می‌کنم و امیدوار هستم از سال جدید با انتخاب دبیر جدید جشنواره‌ای پربارتر برگزار شود. جشنواره تئاترشهر به خوبی معرفی شده و جایگاه خود را در میان مدیران شهری به‌عنوان یک رویداد قابل‌قبول باز کرده است، بنابراین نیاز است انرژی جدیدی به این حوزه تزریق شود و از امکانات شهرداری در این زمینه استفاده ببریم.

وی درخصوص مراسم نکوداشت ششمین دوره گفت: امسال بخش نکوداشت به داریوش مودبیان اختصاص دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا، مبنی‌بر اینکه آیا تمرکز اجرا در پردیس تئاتر تهران مانع از استقبال مخاطبان از اقصی‌نقاط شهر نمی‌شود، تشریح کرد: ما می‌خواستیم که مکانی به عنوان سالن حرفه‌ای برای اجراهای تئاتر داشته باشیم و این در حالی است که طی سال‌های گذشته از سالن‌های چندمنظوره فرهنگسراها استفاده می‌شد که مختص تئاتر نبود و فعالیت‌شان به تئاتر کودک و نوجوان نزدیک بود. همیشه برای اجرا در سالن‌های فرهنگسراها انتقادهایی مطرح می‌شد ولی الان سالن‌های استاندارد برای اجرای تئاتر داریم که برای ارائه آثار نمایشی در اولویت قرار دارند. تمامی آثار می‌توانند از یک هفته بعد از جشنواره در پردیس تئاتر تهران اجرای خود را از سر گیرند و اگر گروه هنری تمایل به اجرا در مکان دیگری داشت، قطعا از امتیازهای کامل برای اجرا بی‌بهره خواهد شد. آثار تولیدشده بخش کودک و نوجوان در فرهنگسراها اجرا می‌شوند. در پردیس تئاتر تهران امکانات و نیروهای متخصص وجود دارد که می‌توانند هنرمندان از آن بهره‌مند شوند.

کرمی درباره بودجه جشنواره گفت: بودجه زیادی برای این دوره نداریم و اعتبارات تخصیص داده شده چیزی حدود 550 میلیون تومان است که 350 میلیون تومان برای کمک‌هزینه گروه‌ها، 100میلیون تومان برای جوایز و 100 میلیون‌تومان برای حق‌الزحمه داوران،‌ کاتالوگ، پوستر و غیره صرف می‌شود. البته قرار است درصدی به بودجه جشنواره اضافه شود که امیدوارم رخ دهد تا در بخش‌هایی که دچار خلأ شدیم بتوانیم پاسخگوی هزینه‌ها باشیم. ما هزینه ستادی نداریم و بابت بخشی دستمزد دریافت نمی‌کنیم، بلکه به عنوان یک وظیفه همه‌چیز را انجام می‌دهیم.

وی درباره بلیت‌فروشی آثار جشنواره گفت: از طریق سایت تیوال پیش‌فروش نمایش‌ها آغاز خواهد شد، اگرچه ظرفیت‌های سالن محدود است و با توجه به اینکه تمرکز اجراها در پردیس تئاتر تهران است،‌ پیش‌بینی می‌شود که از استقبال بیشتری بهره‌مند شویم.

دبیر ششمین جشنواره تئاترشهر افزود: هدف ما این است که جشنواره تخصصی برگزار کنیم که اصحاب هنر از آن بیشتر بهره‌مند شوند. اجراهای اول نمایش‌های کودک و نوجوان ویژه مدارس خواهد بود، اما برای مخاطب عمومی هم از طریق سایت تیوال پیش‌فروشی خواهیم کرد.

تحولات شهرداری دلیل عدم برگزاری سوگواره خمسه

کرمی درباره سوگواره خمسه که امسال چهارمین دوره آن باید برگزار می‌شد، اعلام کرد: به دلیل تغییر و تحولات شهرداری و کمبود اعتبارات نتوانستیم چهارمین دوره این سوگواره را برگزار کنیم. طی چند هفته دیگر فراخوان نمایشنامه‌نویسی را آغاز می‌کنیم که با هدف آثاری با مضامین دینی و قصص قرآنی است تا از سال آینده به سمت تولید چنین آثاری برویم. با توجه به برگزار نشدن چهارمین دوره سوگواری خمسه این انتظار می‌رود که در سال آینده این سوگواره به شکل شایسته‌تر و موثرتری برگزار شود.

وی افزود: برگزار نشدن سوگواره را به عنوان یک نمره منفی می‌توان لحاظ کرد تا سال آینده خلأ یکساله را برطرف کنیم،‌ البته حوزه هنری در زمینه نمایش‌های آیینی،‌ بومی و سنتی امسال اتفاق خوبی را ایجاد کرد که خلأ برپا نشدن سوگواره خمسه کمتر به چشم آمد.

دبیر ششمین جشنواره تئاترشهر درباره تبلیغات پردیس تئاتر تهران اظهار کرد: طبق صحبت‌هایی که با علیزاده طی هفته گذشته داشتیم،‌ قرار شد تابلوهای راهنما طی یک‌ماه آینده نصب شوند تا مردم از سردرگمی در پیدا کردن مرکز تئاتر تهران درآیند.

کرمی در پایان این نشست درباره پردیس تئاتر صبا عنوان کرد: این پردیس مراحل نهایی و تکمیل پروژه را طی کرده،‌ اما چون سازنده آن با شهرداری دچار اختلاف شده، پروژه متوقف شده است. کارهای زیربنایی تمام شده و می‌شود طی یک ماه کار سالن را راه‌اندازی کرد.

در پایان این مراسم پوستر جشنواره تئاترشهر با طراحی مازیار تهرانی رونمایی شد.

نظر شما