شناسهٔ خبر: 23093712 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انشقاق در حزب حاکم آفریقای جنوبی برای تعیین رئیس جدید آن

تهران - ایرنا - حزب حاکم کنگره ملی (ای ان سی) آفریقای جنوبی از روز شنبه در حالی کنگره نشست حزبی خود را آغاز کردند که اعضای آن با ایجاد دو جناح درون حزبی به دنبال برکناری جاکوب زوما، رئیس جمهوری هستندتا رئیس جدیدی از جناح های خود برای ریاست برگزینند.

صاحب‌خبر -

هزاران نماینده ای ان سی روز یکشنبه از سراسر این کشور در حومه ژوهانسبوگ گردهم آمدند تا در حساس ترین کنگره حزبی بعد از پیروزی مبارزات ضد آپارتاید به رهبری نلسون ماندلا، رهبر فقید این نهضت داخلی و حتی جهانی، رئیس جدیدی برای آن برگزینند که نه تنها از اقبال عمومی گذشته خود برخوردار نیست بلکه از درون نیز دچار بحران ساختاری و محتوایی خاص خود شده است.
پایگاه خبری ای ان سی در گزارشی اعلام کرده است که بیش از 4 هزار 700 نماینده این حزب در این نشست پنج روزه تلاش خواهند کرد در حساس ترین دوره فعالیت حزبی، سرنوشت ریاست جمهوری بعدی کشور را نیز تعیین کنند.
چون جاکوب زوما که از سال 2007 رهبری حزب ای ان سی را برعهده دارد، دوره زمامداری اش با چندین رسوایی همراه بوده است که هم از اعتبار مبارزات ضد تبعیض نژادی آن در سطح جهان کاسته است و هم در مقاطعی اعتبار سیاسی و اقتصادی کشور را خدشه دار کرده است.
بنابراین پیش بینی ها حاکی است که او بطور قطع در پایان این کنگره از ریاست برکنار خواهد شد و جای خود را به سیاست مدار دیگری از درون حزب خواهد داد.
یادآوری می شود او به رغم از دست دادن ریاست بر ای ان سی، همچنان ریاست جمهوری آفریقای جنوبی را تا بعد از برگزاری انتخابات عمومی سال 2019 برعهده خواهد داشت.
در هر صورت، ای ان سی تلاش می کند بعد از بحران های اخیر همچنان به عنوان یک حزب قوی و البته با نگاه به گذشته خود، چراغی را که از سال 1912 میلادی با آغاز فعالیت مخفی حزبی در دوره خفقان آپارتاید با کمک همین مردم بر افروخته است، روشن نگه دارد.
حزبی که در سال 1994 میلادی (1373 شمسی) با پیروزی انقلاب ضد تبعیض نژادی توجه همه نیروهای داخلی و خارجی را به خود جلب کرد، همچنان باید جایگاه خود را حفظ کند، چرا که طی چند سال اخیر به دلایل متعدد اعتبار تاریخی خود را از دست داده است.
نگاهی کوتاه و گذرا بر نتایج آماری چندین انتخابات سراسری و بررسی تطبیقی آنها در هر دوره سیاسی این کشور، تصویری روشن از کوتاه شدن قد سیاسی و در واقع کم شدن جایگاه اجتماعی ای ان سی در آفریقای جنوبی و منطقه آفریقا به دست می دهد.
پس این حزب باید برای رفع کدورت ها و زنگارهای تصویر برجای مانده از عملکرد اعضای اصلی خود، چاره ای بیاندیشد.
بنابراین، بدنه این حزب به این نتیجه رسیده است که با برگزاری این کنگره حزبی برای تعیین رئیس آن، چاره ای برای این بحران ملی و حتی بین المللی خود بیاندیشد.
چون آنها بخوبی می دانند چنانچه برای بحران بوجود آمده چاره ای اندیشیده نشود عوارض سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاص خود را هم بر این حزب و هم برای جامعه آفریقای جنوبی به ارمغان خواهد آورد.
کاهش اعتبار ای ان سی طی سال های اخیر به قدری بوده است که حتی جاکوب زوما، رئیس فعلی آن و رئیس جمهوری کشور روزکذشته ( شنبه) در نطق افتتاحیه این کنگره اعتراف کرده بود که نتایج ضعیف انتخابات محلی سال 2016 بخوبی نشان داد که رای دهندگان از ای ان سی راضی نیستند.
به گزارش امروز خبرگزاری فرانسه از ژوهانسبورگ، وی علت این نارضایی را نزاع های طولانی در دولت این کشور به جای حل مشکلات مردم دانست و همچنین فساد در دستگاه های دولتی را بزرگترین معضل این آفریقای جنوبی خواند.

** انشقاق درون حزبی
بررسی دور روز مذاکرات درون این حزب گنگره ژوهانسبورگ نشان می دهد که اعضای آن دچار یک دودستگی آشکاری شده اند که هر یک خواسته های جناحی درون حزبی خود را در این کنگره دنبال می کنند.
اخبار درزکرده از این مذاکرات و حتی دست نوشته های نصب شده در محوطه محل برگزاری این کنگره که خود انعکاسی از دیدگاه همه اعضای آن است، بخوبی نشان می دهد که دودستگی در این حزب برجسته تر نیز شده است.
در هر حال، گزارش ها از رقابت شدید میان دو شخصیت برجسته سیاسی این کشور یعنی سریل رامفوسا، معاون رئیس جمهوری و از تجار موفق کشور و نیز خانم انکوسازنا دلامینی زوما، وزیر امورخارجه پیشین این کشور و بیوه جاکوب زوما خبر می دهند.
برخی پیش بینی ها حاکی است که رامفوسا به رغم اعتبار خانم زوما در سطح قاره آفریقا که تا اوایل سال میلادی جاری رئیس اتحادیه آفریقا نیز بود بیش از همه از شانس ریاست بر این حزب برخوردار است.
خانم بلکا امبته، رئیس جلسه کنگره امروز در گفت وگو با خبرنگاران گفت که رامفوسا بعد از نطق حزبی عصرشنبه خود در این کنگره از اقبال بیشتری برای پیروزی در این حزب برخوردار شده است.
در مقابل دلامینی زوما 68 ساله که در دوره هایی نیز بر وزارتخانه های امورخارجه، کشور و بهداشت این کشور تکیه زده بود یکی از گزینه های ریاست بر این حزب است که البته منتقدانی نیز دارد که معتقدند او می تواند ادامه دهنده اشتباهات رئیس فعلی و همسر سابق خود باشد.
خود جاکوب زوما نیز که فردا از ریاست حزب کناره گیری خواهد کرد، همچنان طرفداران زیادی در این حزب دارد که بیشتر آنها از جمله اتحادیه جوانان حزب که از گروه های فشار بسیار قوی کشور می باشند تمایل دارند خانم دلامینی زوما جانشین او شود.
یادآوری می شود این دو، یعنی جاکوب و دلامینی که در سال 1998 (1377) از هم جدا شدند دارای 4 فرزند هستند.
رامفوسا 65 ساله که خود از شخصیت های کلیدی مذاکرات سیاسی دهه 1990 این کشور برای انتقال قدرت از نظام آپارتاید به جمهوری حزبی است، رئیس پیشین بزرگترین اتحادیه کارگری کشور موسوم به 'کوساتو' نیز هست که تکیه او بر این جایگاه موجب شد از سرمایه هنگفتی برخوردار شود و در واقع به عنوان ثروتمندترین شخصیت کشور نیز شناخته شود.
البته او نیز متهم است به اینکه در مقابله با سیاست های اقتصادی شکست خورده جاکوب زوما از سال 2014 ناموفق عمل کرده است.
اما بسیاری از شخصیت های درون حزبی و حتی تحلیلگران سیاست داخلی آفریقای جنوبی معتقدند که با واگذاری ریاست ای ان سی به رامفوسا، نه تنها اختلاف های درون حزبی برطرف می شود، بلکه این حزب از یک وحدت و انسجام قوی برخوردار خواهد شد که بی تردید این اتحاد وی را در رقابت با احزاب رقیب به ویژه برای انتخابات سراسری سال 2019، موفق تر می کند.
به طور مثال، بن پایتن، تحلیلگر شورای مشورتی ریسک جهانی هل آفریقای جنوبی معتقد است که در این کنگره رامفوسا بیش از دلامینی زوما از شانس پیروزی برخور دار است، چرا که نقطه ضعف های دلامینی را ندارد.
تحلیلگران همچنین معتقدند که این کنگره حزبی بی تردید بتواند سرنوشت حزب و در عین حال کشور را بعد از هشت سال بحران سیاسی و اقتصادی به سمت ثبات رهنمون سازد.
با این وجود، اگرچه ای ان سی همچنان به عنوان بزرگترین حزب این کشور، صاحب 54 درصد از کرسی های پارلمان است، اما دوستگی و تفرقه بوجود آمده در آن نیز بیانگر اهمیت این کنگره هم برای اعضای حزب و هم کشور است، زیرا هرکس که رهبری حزب را به عهده بگیرد، به احتمال زیاد رئیس جمهوری آینده آفریقای جنوبی نیز خواهد شد.
به هر حال، جسی دوارته، معاون دبیرکل ای ان سی امروز در گفت وگو با شبکه تلویزیون اس ای بی سی آفریقای جنوبی با اعلام اینکه رای گیری برای تعیین ریاست ای ان سی عصر یکشنبه آغاز خواهد شد، ابراز امیدواری کرد نتیجه آن صبح فردا ( دوشنبه ) به اطلاع عموم برسد.
با این وجود همه اعضا و در واقع نمایندگان این حزب امیدوارند فردا بعد از اعلام نتیجه رای گیری شاهد پایان یک دوره طولانی انشقاق در درون حزب خود باشند که در این کنگره نیز به اوج خود رسیده است، انشقاقی که در کاهش اعتبار عمومی ای ان سی به نفع احزاب رقیب نقش مهمی داشته و دارد.
**خاورم 1378*شبس *1488 *تهیه کننده علی نصیری*انتشاردهنده: بهمن بامداد*

انتهای پیام /*

نظر شما