مریم سلیمی مدرس دیتاژورنالیسم و گرافیک خبری و اطلاع رسان در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه به همت وزارت علوم، درس گرافیک خبری که مشتمل بر دو بحث گرافیک خبری و اطلاع رسان است در مقطع ارشد در حد دو واحد نظری در نظرگرفته شده است، گفت: در نیمه اول سال تحصیلی 97-96 دانشگاه سوره این درس را در مقطع ارشد ارائه و به تازگی نیز ژوژمان این درس با دانشجویان این دانشگاه برگزار شد که به لحاظ تاریخی این حرکتها، نقطه عطفی در علمی شدن اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در ایران محسوب میشود.
وی افزود: گرچه این درس در مقطع ارشد ارائه شده ولی همچنان خلاء آن در مقطع کارشناسی حس میشود و لازم است دروسی به عنوان پیش نیاز برای آن در لیسانس و فوق لیسانس درنظر گرفته شود.
این مولف کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان گفت: گرچه اولین پایان نامه در حوزه گرافیک خبری و اطلاع رسان به اوایل دهه 80 مربوط میشود ولی نگاه علمی تر به این حوزه در اواسط دهه 90 رخ داده و امید است این حمایت وزارت علوم و دانشگاههای کشور از گرافیک خبری و اطلاع رسان ادامه داشته باشد.
وی یادآور شد: اولین نمونه های اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در قالبهای مدرن و امروزی آن مربوط به اوایل دهه 80 در پی تلاشهای همشهری است. چنانچه مشهود است، بین حوزه علمی و عملی در این حوزه حدود 10 تا 15 سال فاصله وجود دارد و لازم است بین حوزه علمی و عملی همپایی و هماهنگی بیشتری صورت گیرد.
* سرفصل فعلی گرافیک خبری و منابع آن نیازمند برخی اصلاحات است
وی با بیان اینکه سرفصل فعلی گرافیک خبری و منابع آن نیازمند برخی اصلاحات است، گفت: امیدوارم این اصلاحات به زودی اعمال شود و از سویی وزن بیشتری به این حوزه در سطح دروس دانشگاهی داده شود . در حال حاضر گرافیک خبری و اطلاع رسان در مقطع ارشد رشته گرافیک ارائه شده و لازم است این درس برای رشته های روزنامه نگاری، گرافیک، روابط عمومی، امور فرهنگی، اطلاع رسانی و کتابداری و... نیز در نظر گرفته شود.
* تلاش دانشگاه علمی کاربردی برای تبدیل اینفوگرافیک به رشته
مدرس دانشگاههای آزاد، سوره و علمی کاربردی گفت: از تلاشهای دانشگاه علمی کاربردی برای تبدیل اینفوگرافیک به یک رشته اطلاع دارم. سال گذشته از من خواسته شد سرفصلهای آن را برای مقطع کاردانی تهیه کنم و امسال این تلاش برای ارائه این سرفصلها به منظور طی مراحل اداری و تصویب، در مقطع لیسانس صورت گرفته است.
* اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در ایران باید از ریل صرفاً تجربی خارج و بیش از گذشته نگاه علمی تری به خود به گیرد
وی اظهار امیدواری کرد که این حمایت وزارت علوم و دانشگاههای کشور مشمول دیتاژورنالیسم نیز شود که این حوزه نیز آینده ای رو به رشد دارد.
* از پایان نامه های دانشجویی در حوزه گرافیک خبری و اطلاع رسان حمایت شود
وی اظهارداشت: از دانشگاهها و سازمانها می خواهم زمینه حمایت از پایان نامه در حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک را بیش از گذشته فراهم کنند، هرچند این همراهی از اوایل دهه 80 آغاز شده ولی نیاز به حمایتهای بیشتری است. همچنین از ناشران انتظار می رود تا با نگاه حمایتی خود موجبات انتشار کتابهای بیشتری در این حوزه را فراهم کنند.
* باید به عطش اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در ایران به طور علمی تر پاسخ داد
وی تأکید کرد: عطش اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در ایران بالاست ولی این عطش باید هرچه علمی تر پاسخ داده شود. شناخت علمی از این حوزه سبب تولید آثار حرفه ای تر و نیز ورود به تولید انواع مختلف غیر ایستای اینفوگرافیک اعم از برهم کنشی، موشن اینفوگرافیک، چند رسانه ای، تأتو اینفوگرافیک، اینفوگرافیتی و ... خواهد شد.
سلیمی گفت: حرکت وزارت علوم در اختصاص درسی به گرافیک خبری در سال 96 ، نقطه عطفی در تاریخ اینفوگرافیک و نیوزگرافیک ایران محسوب می شود که به شخصه از این تلاشها و حمایتهای این وزارتخانه تشکر می کنم.
عضو کارگروه تخصصی گرافیک کتابهای درسی آموزش و پرورش گفت: همچنین سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به منظور بهره گیری بیشتر از اینفوگرافیک و بصری سازی اطلاعات در کتابهای درسی به برگزاری کارگاههایی ویژه کلیه دست اندرکاران کتابهای درسی در حوزه امور فنی و چاپ اقدام کرده که این حرکت نیز ستودنی است. هرچند هنوز این حرکتها به فصل یا درسی ویژه اینفوگرافیک در کتابهای مرتبط در این بین تولیدات این وزارتخانه منجر نشده است.
وی افزود: در جهان برخی آموزشها و آزمونها نیز به مدد اینفوگرافیک و بصری سازی اطلاعات صورت می گیرد که توجه به این حوزه از این منظر نیز حائز اهمیت است.
* به آینده دیتاژورنالیسم و اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در ایران امیدوارم
سلیمی که در سالهای اخیر کارگاههایی ویژه دیتاژورنالیسم و اینفوگرافیک و نیوزگرافیک با مخاطب هدف رسانه ها در نمایشگاه مطبوعات برگزار کرده است، گفت: به آینده دیتاژورنالیسم و اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در ایران امیدوارم و چنانچه توجه رسانه ها به این دو حوزه بیشتر شود با حمایت بخشهای علمی و عملی، می توان چشم اندازهای روشنی را در این وادی انتظار کشید.
انتهای پیام/
∎