شناسهٔ خبر: 23085747 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

به بهانه تجمع دانشجویان بورسیه مقابل وزارت علوم

مشکلات بورسیه از سالی به سال دیگر منتقل می‌شود!

مشکلات دانشجویان بورسیه مختص امسال یا سال گذشته نیست، بلکه خرداد 1393 بود که طرح ادعای تخلف بیش از سه هزار دانشجوی بورسیه از سوی مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم وقت باعث ایجاد مشکلات زیاد این دانشجویان شد؛ هرچند تنها چند ماه بعد از طرح این ادعا، کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «به جز 36 نفر مابقی بورسیه‌ها قانونی بوده است».

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، طولانی شدن پروسه حل مشکلات دانشجویان بورسیه از سوی مسئولان و عدم پاسخگویی مناسب در این زمینه از سوی دست‌اندرکاران مرتبط باعث شد 20 نفر از دانشجویان بورسیه به نمایندگی از دیگر دانشجویان روز گذشته مقابل وزارت علوم تجمع کرده و خواستار مطالبات خود شوند. به گفته یکی از این دانشجویان حاضر در این تجمع، بعد از گذشت این همه مدت، هنوز شهریه و مقرری دانشجویان پرداخت نشده و دانشجویان جایابی نشده‌اند و یکی از مطالبات دانشجویان برطرف شدن این مشکلات است. همچنین به گفته او، دیدار با وزیر علوم از دیگر مطالبات اصلی دانشجویان به شمار می‌رود و تا زمانی که این دیدار محقق نشود، دانشجویان به تجمع خود ادامه خواهند داد.

چندی پیش نیز بحث بورسیه‌ها و نوع ورود قوه قضائیه به آن توسط دانشجویان در نشست صمیمانه با آیت‌ا... آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه مطرح شد و آیت‌ا... لاریجانی نیز در این باره گفت: «رسیدگی به پرونده بورسیه‌ها علی‌الاصول و ذاتا در صلاحیت دیوان عدالت اداری است، اما متاسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با مصوبه‌ای، دست دیوان را بست که به موجب این مصوبه، مقرر شد شکایات درباره «مسائل علمی دانشگاه‌ها» در کمیته‌ای فرعی از شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد رسیدگی قرار گیرد. در پی این تصمیم و پیش آمدن مساله بورسیه‌ها که به‌نظر می‌رسید به عده‌ای ظلم شده است، محضر مقام معظم رهبری عرض کردم که دو پیشنهاد دارم؛ اول اینکه این مصوبه لغو شود و پیشنهاد دیگر اینکه در صورت عدم لغو مصوبه نیز استثنائا درخصوص بورسیه‌ها، پرونده تحت سازوکاری مانند اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری در قوه قضائیه رسیدگی شود؛ یعنی دیوان عدالت اداری نظر کارشناسی خود را به رئیس قوه قضائیه اعلام کند و سپس درباره پرونده‌ها تصمیم‌گیری شود که در این خصوص مقام معظم رهبری با پیشنهاد دوم موافقت فرمودند.»

او ادامه داد: «بر این اساس تاکنون ۳۳۰ فقره پرونده ارجاع شده که ۱۲۷ مورد از آنها مستقیما مرتبط با موضوع بورسیه است و باقی پرونده‌ها به مسائلی نظیر صدور اجازه دفاع از پایان‌نامه، الزام به ادامه تحصیل و... ارتباط دارد. از ۱۲۷ پرونده نیز ۶۸ مورد در مرحله بدوی مختومه شده است که در ۱۸ مورد از آنها حکم به ورود شکایت داده‌اند و برای ۵۰ پرونده نیز قرار رد دعوا صادر شده است. ۵۹ پرونده نیز در حال رسیدگی است.»

ماجرا از کجا شروع شد؟ مشکلات دانشجویان بورسیه مختص امسال یا سال گذشته نیست، بلکه خرداد 1393 بود که طرح ادعای تخلف بیش از سه هزار دانشجوی بورسیه از سوی مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم وقت باعث ایجاد مشکلات زیاد این دانشجویان شد؛ هرچند تنها چند ماه بعد از طرح این ادعا، کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «به جز 36 نفر مابقی بورسیه‌ها قانونی بوده است».

اهمیت مشکلات این دانشجویان که قشر نخبگانی کشور را شامل می‌شود، تا جایی است که مقام معظم رهبری نیز در دیدار جمعی از استادان، اعضای هیات‌علمی، محققان و پژوهشگران دانشگاه‌های کشور با ایشان که در سال 1394 برگزار شد، عنوان کردند: «جریان بورسیه‌ها آن‌طور که روزنامه‌ها با آن بازی کردند، نبود. اگر راست هم بود راهش این نبود که مساله روزنامه‌ای شود. راه قانونی وجود دارد؛ خب لغو کنند. در مساله بورسیه‌ها به خیلی‌ها ظلم شد و خلاف قانون، تدبیر و اخلاق بود.»

نظر شما