به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاخص، تاکسی آنلاین طرحی است که با مطرح شدن آن در قزوین چالشهایی را به دنبال داشته است.
برای استفاده از تاکسی آنلاین کافی است نرم افزار هوشمند یا اپلیکیشن مورد نظر را بر روی گوشیهای هوشمند همراه نصب کرده و با اتصال به اینترنت تقاضای تاکسی کرد.
مسافر در هر نقطه از شهر یا هر مکان تحت پوشش تاکسی آنلاین، مبدا و مقصد خود را روی گوشی مشخص و به شرکت مربوط اعلام می کند و اپلیکیشن به صورت خودکار نزدیک ترین راننده را به مشتری معرفی و نرخ را نیز برای مسافر و راننده مشخص می کند.
امکان ردیابی با جی پی اس(GPS) نیز فراهم است و امکانات دیگری مانند اعلام رضایت و شکایت نیز بر روی این اپلیکیشن نصب شده است.
با توجه به اینکه قزوین شهری کوچک است و از وسعت و جمعیت بالایی برخوردار نیست و بیش از ۳ هزار تاکسیران در این شهر مشغول فعالیت هستند لذا در ماههای اخیر با مطرح شدن اجرای تاکسی آنلاین، مخالفان و موافقانی را به دنبال داشته است.
تاکسیرانان نگران آینده شغلی خود بوده و به طرح تاکسی آنلاین به عنوان یک رقیب که موجب کسادی بازار آنها میشود نگاه میکنند؛ از طرفی عدهای با راهاندازی شرکتهای مختلف اینترنتی که مجوزهای لازم را هم ندارند اقدام به جذب راننده و تبلیغات در فضای مجازی و سطح شهر کردهاند.
یکی از رانندگان تاکسی در گفتوگو با شاخص، اظهار کرد: قشر تاکسیرانان در شهر قزوین از مشکلات عدیده ای رنج میبرند و اگر طرح تاکسی آنلاین بدون در نظر گرفتن آینده شغلی ما اجرا شود قطعا تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: تاکسیرانان انتظار دارند سهم ویژهای برای آنها در طرح تاکسی آنلاین قائل شوند تاعلوه بر خدمات رسانی بهتر به شهروندان نیز حقوق این قشر از جامعه پایمال نشود.
یکی دیگر از رانندگان شهر قزوین اضافه کرد: بیشتر تاکسیهای شهر قزوین نوسازی شده و رانندگان باید تسهیلات آن را به صورت اقساطی پرداخت کنند.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد با اجرای طرح تاکسی آنلاین نرخ کرایهها شکسته شود قطعا برای ما مقرون به صرفه نخواهد بود.
یکی دیگر از رانندگان با اشاره به اینکه ما علاوه بر وام خودور باید بیمه نیز پرداخت کنیم، گفت: با وجود این هزینه ها چگونه میتوانیم از پس مخارج خود برآییم.
این تاکسیرانان قزوینی تصریح کرد: دولت باید در این موضوع وارد شود و اجازه ندهد حق تاکسی داران ضایع شود.
با وجود اینکه سازمان تاکسیرانی شهر قزوین به طور رسمی تصمیمی برای اجرای طرح تاکسی آنلاین نگرفته و آن را ابلاغ نکرده است اما شاهد فعالیت عدهای تحت عنوان این طرح در سطح شهر هستیم.
چنین اقداماتی نگرانی شهروندان را در پی داشته چراکه فعالیت این نوع افراد بدون گواهی معتبر، مردم را در استفاده از تاکسی اینترنتی دچار تردید کرده است.
خبرنگار شاخص برای اطلاعات بیشتر به گفتوگو با عبدالعلی دربندی زاده، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین پرداخت؛
بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو تاکسی در سطح شهر قزوین فعالیت دارند
دربندیزاده با اشاره به فعالیت بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو تاکسی، وسایل نقلیه آژانس، تاکسی ۱۳۳ و ون مسافربری در سطح شهر قزوین اظهار کرد: ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی گردشی، ۷۰۰ دستگاه آژانس، و یک هزار و ۳۵۰ دستگاه تاکسی با جایگاه مشخص در قزوین وجود دارد.
وی افزود: در طول روز به طور متوسط ۲۸۰ هزار نفر مسافر توسط خودروهای تاکسیرانی جابجا میشوند.
این مسوول بیان کرد: حدود ۱۳۰۰ دستگاه خودرو تاکسی، ۹ ماه از سال را به عنوان سرویس مدارس فعالیت کرده وبه طور متوسط حدود ۱۰ هزار دانشآموز را جابجا میکنند.
دربندی زاده خاطرنشان کرد: سازمان تاکسیرانی طی ۲ سال توانست از ۲ هزار دستگاه خودروی فرسوده به میزان ۷۰۰ دستگاه یعنی یک سوم از خودورها را تعویض نماید.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین افزود: خودورهای جدید شامل سه نوع خودرو پژو ۴۰۵، سمند و آریو میباشد.
وی تصریح کرد: طرح تاکسی آنلاین یک تکنولوژی خارجی است که باید با هماهنگی سازمان تاکسیرانی کشور انجام میشد.
این مسوول تشریح کرد: تاکسی آنلاین به گونهای است که افراد بیکار و بازنشسته در این طرح مشغول به کار شوند.
دربندی زاده با بیان اینکه این طرح در کلان شهر تهران اجرایی شده است، گفت: مردم در شهر تهران به خاطر ارزانی و دسترسی به موقع از این طرح استقبال خوبی داشتهاند اما نواقصی هم به دنبال دارد که در پی رفع آنها هستند.
طرح تاکسی آنلاین تاکنون در قزوین اجرایی نشده است
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین با بیان اینکه طرح تاکسی آنلاین تاکنون در قزوین اجرایی نشده است، گفت: سازمان تاکسیرانی قزوین از ۸ ماه پیش درصدد است تا از ظرفیت خود تاکسیرانان برای اجرای این طرح استفاده کند.
این مسوول با بیان اینکه اجرای طرح تاکسی آنلاین نیاز به فرهنگ سازی دارد، ابراز کرد: رانندهها مخالف شکسته شدن نرخ کرایه تاکسیها هستند؛ از طرفی اگر بنا باشد نرخ کرایه تغییری نکند مردم جذب تاکسی آنلاینهای شخصی با نرخ پایینتر خواهند شد.
دربندی زاده تصریح کرد: برای اجرای طرح تاکسی آنلاین باید به نحوی برنامهریزی شود که رانندگان تاکسیهای ثابت متضرر نشود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین ابراز کرد: باتوجه به اینکه یک سوم خودورها نوسازی شده و دارای اقساط هستند بنابراین مقرون به صرفه نخواهد بود که با هزینههای بسیار پایین و بدون حمایت وارد عرصه تاکسی آنلاین شوند.
وی تصریح کرد: طرح تاکسی آنلاین در شهر قزوین باید بومی سازی شود چرا که نرخ کرایهها در قزوین بسیار پایین بوده و اگر به نصف کاهش یابدبه هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.
دربندی زاده در ادامه گفت: نگاه دولتی در این بخش بازده بالایی نخواهد داشت و ما به دنبال خصوصی سازی هستیم تا با برقراری تفاهم نامه کاری بتوانیم به نرخ ثابتی در این زمینه برسیم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین تصریح کرد: باید این طرح را طوری برنامهریزی کنیم که علاوه برخدمات رسانی بهینه به مردم از مشکلات احتمالی در آینده پیشگیری کنیم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین در خصوص پروندههای تخلف تاکسیرانان اذعان داشت: میزان تخلفات بسیار ناچیز است که به طور متوسط در ماه ممکن است یک یا ۲ پرونده باشد.
وی ابراز کرد: توهین های لفظی، بی حرمتی، اضافه کرایه به عنوان بیشترین عوامل تخلفات در تاکسیرانی بوده است.
دربندی زاده تصریح کرد: اخیراً مشاهده شده است که گروهی به طور غیرقانونی و بدون دریافت مجوز از این سازمان، تحت عنوان تاکسی اینترنتی اقدام به عضوگیری و ثبت نام از رانندگان تاکسی و خودروهای شخصی در سطح شهر می نمایند.
وی افزود: با توجه به این که اقدام این افراد غیرقانونی بوده و فاقد مجوز از سازمان تاکسیرانی میباشند، از رانندگان و شهروندان محترم خواهشمندیم از هر گونه همکاری با آنان خودداری نمایند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین در ادامه تصریح کرد: در صورت وقوع هر گونه تخلف، مسئولیتی متوجه سازمان تاکسیرانی نخواهد بود.
دربندی زاده در انتها گفت: با توجه به این که به کارگیری تاکسیهای اینترنتی فاقد مجوز از تاکسیرانی بوده بدون شک بیکاری و کاهش درآمد شاغلان حوزه ناوگان تاکسیرانی را به همراه خواهد داشت، شکواییه ای توسط سازمان تاکسیرانی در این خصوص تسلیم مقامات مسئول و قضایی خواهد شد.
گفتنی است در جلسه روز گذشته شورای شهر قزوین لایحه تاسیس تاکسی اینترنتی توسط سازمان تاکسیرانی با ۹رای تصویب شد.
و اما باید دید که مسوولین چگونه این موضوع را هدایت خواهند کرد تا علاوه بر در نظر گرفتن آینده شغلی تاکسیرانان اطمینان لازم را برای شهروندان فراهم سازند؛ و از طرفی این طرح باید به گونهای اجرایی شود تا سودجویان نتوانند در راستای منفعت خود رسالت جابجایی مسافر را به فراموشی بسپارند.
انتهای پیام/