شناسهٔ خبر: 23076603 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نشست خبری هجدهمین دوره عتبات دانشگاهیان؛

ثبت نام بیش از ۳۲ هزار نفر در هجدهمین دوره عتبات دانشگاهیان/ثبت نام تا ۵ دی

خبرگزاری شبستان: رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با بیان اینکه ثبت نام هفدهمین دوره عتبات دانشگاهیان تا ۵ دی ماه ادامه دارد، گفت: طی دو روز گذشته بیش از ۳۲ هزار نفر ثبت نام کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری ثبت نام هجدهمین دوره عتبات دانشگاهیان با شعار "تفکر فاطمی اقدام حسینی" صبح امروز با حضور حجت الاسلام فقیهی، رییس ستاد عتبات دانشگاهیان در این ستاد برگزار شد.

حجت الاسلام فقیهی در ابتدای این نشست با ارایه گزارشی از هفدهمین دوره عتبات دانشگاهیان گفت: دوره هفدهمین اعزام دانشگاهیان به عتبات از 15 مرداد تا ششم آبان صورت گرفت این در حالی است که در مجموع 12 هزار نفر از دانشگاهیان به این سفر اعزام شدند.

وی با بیان اینکه 296 کاروان در دوره هفدهم به عتبات عالیات مشرف شدند، خاطرنشان کرد: از این تعداد 44 کاروان دختران مجرد، 6 کاروان پسران مجرد و 247 کاروان متاهلین، دانشگاهی و اساتید به عتبات اعزام شدند.

حجت الاسلام فقیهی با بیان اینکه در دوره هفدهم بیشترین اعزام با 237 کاروان هوایی و 60 کاروان زمینی صورت گرفت، اظهار کرد: در این دوره 13 مداح به کاروان ها اعزام شدند که در کربلا و نجف ورودی و وداع زایران را اجرا کردند.

رییس ستاد عتبات دانشگاهیان با اشاره به آماری در خصوص تحصیلات زایران تصریح کرد: در دوره هفدهم 51 درصد اعزامی ها دارای کارشناسی، 25 درصد دارای کارشناسی ارشد و 8 درصد دارای مدرک دکتری بودند.

وی با بیان اینکه در دوره گذشته 63 درصد اعزامی ها برای اولین بار به عتبات عالیات مشرف شدند، ادامه داد: 26 درصد زایران آغاز زندگی مشترک و ماه عسل خود را در کربلا و نجف برگزار کردند.

حجت الاسلام فقیهی با بیان اینکه در دوره گذشته بیش از 8 هزار نفر وام بانک ملت دریافت کردند، افزود: بیشترین کاروان های اعزامی از استان تهران با 57 کاروان، استان فارس با 22 کاروان، استان قم با 18 کاروان و استان خراسان رضوی با 17 کاروان بود.

رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به آغاز ثبت نام هجدهمین دوره عتبات دانشگاهیان گفت: مهلت ثبت نام از 25 آذر تا 5 دی خواهد بود.

وی با اشاره به رشد کیفی این دوره با دوره های گذشته خاطرنشان کرد: در دوره کنونی 420 کاروان از اول بهمن به عتبات اعزام شده و تا پایان اردیبهشت ماه درصددیم 17 هزار نفر را اعزام کنیم.

حجت الاسلام فقیهی با اشاره به وام های مخصوص این سفر زیارتی تصریح کرد: کسانی که به صورت هوایی به این سفر اعزام می شوند می توانند یک و نیم میلیون تومان با کارمزد 14 درصد از بانک ملت دریافت کنند.

رییس ستاد عتبات دانشگاهیان ادامه داد: همچنین کسانی که زیرمجموعه دانشگاه های وزارت علوم از طریق تفاهم نامه بین ستاد و صندوق رفاه دانشجویی می توانند وام این صندوق را دریافت کنند به طوری که متاهلین یک و نیم میلیون تومان و مجردان یک میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه وام صندوق رفاه دانشجویی پس از پایان دوران تحصیل بازپرداخت خواهد شد، خاطرنشان کرد: طی دو روز گذشته بیش از 32 هزار نفر ثبت نام کرده اند که نشاندهنده رغبت دانشجویان به امور دینی است.

حجت الاسلام فقیهی با اشاره به طراحی برنامه های فرهنگی در سه مقطع قبل از سفر، حین سفر و بعد از سفر افزود: اولین بسته فرهنگی با ثبت نام و قرعه کشی به دانشجویان اهدا خواهد شد این در حالی است که چند مسابقه در طول سفر و برنامه های ویژه در بعثه مقام معظم رهبری و حج و زیارت در نجف و کربلا برگزار خواهد شد.

رییس ستاد عمره و عتبات دانشجویان با اشاره به کیفیت مناسب هتل ها در نجف و کربلا گفت: یکی از نکات سخت این سفر انتخاب روحانی و مدیر کاروان ها است این در حالی است که روحانی باید کسانی باشد که با جوان خوب ارتباط برقرار کرده و صبر و حوصله داشته باشد.

وی با بیان اینکه تمامی مدیران و روحانیون کاروان ها دانشگاهی هستند، تصریح کرد: بعد از این سفر معنوی تمامی کاروان ها هر هفته به قم سفر خواهند کرد و در حرم حضرت معصومه و جمکران حضور خواهند داشت.

حجت الاسلام فقیهی با بیان اینکه دوره هجدهم مصادف است با بخشی از ماه رجب و شعبان، تعطیلات عید نوروز و فاطمیه گفت: درصددیم به امکان اعتکاف دانشجویان در مسجد کوفه در ماه رجب تحقق بخشیم.

رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با بیان اینکه برگه های قرآنی به نیابت از ائمه در لابی هتل های نجف و کربلا طراحی شده است، گفت: در دوره قبل 52 ختم قرآن انجام شد و بعضی از کاروان ها بعد از سفر خود این ختم های قرآن را ادامه دادند به طوری که برخی از کاروان ها تا 32 ختم قرآن را داشتند.

وی با اشاره به ایجاد سفرهای ارزان قیمت تصریح کرد: یکی از دلایلی که امکان این سفرها را فراهم نمی کند مشکلاتی در کشور عراق است ولی به احتمال قوی در عید نوروز با اعزام 500 نفر این سفرها را راه اندازی خواهیم کرد.

نظر شما